۴۹۳۹۵۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

واکاوی فرمان جدید مهاجرتی ترامپ

امیرعلی ابوالفتح؛ کارشناس مسائل امریکا در روزنامه ایران نوشت: فرمان جدید مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در حالی روز دوشنبه امضا شد که به نظر می‌رسد با فرمان قبلی که با جنجال فراوانی همراه بود تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. دولت امریکا این بار با قدم‌های آهسته فرمان جدیدش را بررسی کرده و فرمان آن را صادر کرد.

امیرعلی ابوالفتح؛ کارشناس مسائل امریکا در روزنامه ایران نوشت: فرمان جدید مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در حالی روز دوشنبه امضا شد که به نظر می‌رسد با فرمان قبلی که با جنجال فراوانی همراه بود تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. دولت امریکا این بار با قدم‌های آهسته فرمان جدیدش را بررسی کرده و فرمان آن را صادر کرد.
هر چند این دقت، فرمان جدید را خالی از اشکال نکرده است. ترامپ برای جلوگیری از تکرار تغییرات ایجاد کرده در فرمان جدیدش، ابتدا تعداد ۷ کشور را به ۶ کشور تقلیل داده و عراق را تحت فشارهای پنتاگون و فرماندهان نظامی در نسخه جدیدش حذف کرد. در نسخه جدید تا حدی شفاف‌سازی شده و مشخص شده چه افرادی در طول ۹۰ روز مجاز خواهند بود وارد ایالات متحده امریکا شوند. بر این اساس دارندگان کارت سبز یا گرین کارت از محدودیت‌ها مستثنی شده‌اند. در فرمان جدید اولویت دهی به اقلیت‌های مذهبی حذف شده است.
همچنین در فرمان جدید تمامی افرادی که دارای روادید معتبر هستند را معاف کرده و سفر مسافرانی که در زمان اجرایی شدن راهی امریکا هستند جلوگیری نمی‌کند؛ این در حالی است که در فرمان قبلی تنها اتباع دارای روادید دیپلماتیک از کشورهای هدف را معاف می‌کرد. تمامی این موارد حکایت از این دارد که این بار دولت ترامپ با تدبیر بیشتری وارد شده تا با پشتوانه‌ای قوی‌تر فرمان جدیدش را در مقابل سیل منتقدانش با فراغ بال بشتری عرضه نماید. اما باز ۲ مشکل اساسی در فرمان جدید مهاجرتی ترامپ لاینحل باقی مانده است.

فرمان جدید مانند فرمان قبلی، افراد را بر مبنای تعلقات دینی یا اقلیتی‌شان از ورود به خاک امریکا منع می‌کند؛ که این مسأله تبعیضی آشکار به شمار می‌رود. این فرمان ممنوعیت ورود مسلمانان را همچنان با خود همراه دارد، مسأله‌ای که محاکم قضایی در فرمان قبلی با استناد به تبعیض‌آمیز بودن این اقدام، آن را مورد نقد قرار داده بودند. در فرمان جدید تلاش به شفاف‌سازی شده؛ اما پاسخ داده نشده که استنادات امریکا برای اینکه اتباع این کشورها چه خطری برای امنیت ملی امریکا خواهند داشت، چه است.
چیزی که در فرمان قبلی نیز به آن پاسخ داده نشد. این در حالی است که گزارشات رسمی امریکا خبر داده‌اند که نیمی از کسانی که تحت تعقیب قرار گرفته یا بازداشت شده‌اند، متولدین ایالات متحده امریکا بوده‌اند. تعداد کمی از این اتباع در عملیات تروریستی حضور داشتند و اتباعی از عربستان و مصر و پاکستان عمدتاً کسانی بودند که فعالیت تروریستی داشته‌اند و این نکته‌ای است که به نظر می‌رسد دولت امریکا تاکنون موفق نشده پاسخی برای آن ارائه دهد.
بنابراین 2 مسأله تبعیض‌آمیز بودن ممنوعیت ورود برخی اتباع و اثبات اینکه اتباع این کشور خطری برای امنیت ملی امریکا خواهند داشت، مسائلی است که در فرمان جدید ترامپ نیز مشاهده می‌شود. انتظار می‌رود، با وجود این دو مشکل در فرمان جدید، این بار نیز وکلا و حقوقدانان، گروه‌های مدافع حقوق مدنی و اقلیت‌ها، طرفداران مهاجرین امریکا تلاش داشته باشند در توقف حکم جدید اقداماتی را انجام دهند؛ هر چند به نظر نمی‌رسد جنجال تعلیق فرمان گذشته بار دیگر با حواشی متعدد تکرار شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج