۴۹۴۱۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

جنگ عرب‌ها براي رياست بر فوتبال آسیا

فوتبال آسيا با داشتن چهل‌و‌هفت عضو، يکي از قدرت‌هاي فوتبال جهان در ساختار تشکيلاتي فيفا به شمار مي‌رود؛ قدرتي که چند صباحي است پس از کنار رفتن بن‌همام قطري به صورت سرپرستي اداره مي‌شود و مقرر شد، انتخابات براي تعيين جانشين بن‌همام در تاريخ دوم مي‌سال ‌۲۰۱۳ (دوازدهم ارديبهشت) در کوالالامپور برگزار شود

ابتکار: فوتبال آسيا با داشتن چهل‌و‌هفت عضو، يکي از قدرت‌هاي فوتبال جهان در ساختار تشکيلاتي فيفا به شمار مي‌رود؛ قدرتي که چند صباحي است پس از کنار رفتن بن‌همام قطري به صورت سرپرستي اداره مي‌شود و مقرر شد، انتخابات براي تعيين جانشين بن‌همام در تاريخ دوم مي‌سال ‌۲۰۱۳ (دوازدهم ارديبهشت) در کوالالامپور برگزار شود؛ انتخاباتي که با چهار نامزد از بحرين، امارات، تايلند و عربستان برگزار مي‌شود.

‌بيشتر اعضاي کنفدراسيون، برکناري بن‌همام را به فال نيک گرفته و بر اين باورند که با کنار رفتن يک‌جانبه‌گرايي و تسلط قدرت بن‌همام، راه پيشرفت قاره کهن از سر گرفته شود؛ بحث برکناري بن‌همام زماني مطرح شد که وي قصد ورود به عرصه فيفا و رقابت با بلا‌تر را داشت؛ مصافي که سرانجام رئيس سوييسي فيفا، پيروز آن و بن‌همام با اتهام‌هايي چون دادن رشوه و فساد در تشکيلات AFC صندلي رياستش بر کنفدراسيون آسيا را هم از دست داد.

دخالت نامزد اماراتي رئيس شوراي المپيک آسيا!

قرار است چند روز ديگر (دوازدهم ارديبهشت) در کوالالامپور جانشين محمد بن همام مشخص شود؛ رقابتي که موجب درگيري ميان دو نامزد عرب اين انتخابات شد‌. پس از آن‌که WORLD FOOTBALL شيخ سلمان کويتي را به اتهام تباني در رقابت‌هاي فوتبال متهم کرد، اين نامزد متمول کويتي در گفت‌وگو با رويترز از خودش دفاع کرد. وي ‌در اين گفت‌وگو به انتقادهاي يوسف سرکال اماراتي پاسخ داد. شيخ سلمان متهم است که با حمايت‌هاي رسمي رئيس شوراي المپيک آسيا، کفه انتخابات را به سود خود سنگين کرده است.اما در اين باره بايد گفت، شائبه دخالت رئيس شوراي المپيک آسيا در انتخابات AFC که از نفوذ بالايي در ميان سران ورزشي کشورهاي قاره برخوردار است، از جايي شکل گرفت که شيخ حمد کويتي در گفت‌وگو‌ با سايت فدراسيون فوتبال کويت، به تمجيد از شيخ سلمان بحريني پرداخت. او در اين مصاحبه گفته بود: «معتقدم شيخ سلمان، توانايي لازم در رهبري فوتبال آسيا را ‌‌دارد». اين سخنان باعث اعتراض سرکال اماراتي شده است؛ سخناني که به گفته او شائبه «دخالت» در انتخابات AFC را افزايش داده است. البته در اواخر سال پيش گفته مي‌شد با توجه به تعليق محمد بن‌همام از رياست عاليترين سازمان فوتبال قاره پهناور، به احتمال زياد ژانگ جيلونگ از چين جانشين وي خواهد شد. جيلونگ تاکنون در پست رئيس کميته المپيک چين و آسيا انجام وظيفه کرده ‌و‌ يکي از معاون‌هاي بن‌همام در کنفدراسيون آسيا در چند سال گذشته ‌است.اين گزارش مي‌افزايد: سرکال و شيخ سلمان خود را مهمترين نامزدهاي جانشيني بن‌همام معرفي کرده‌اند؛ انتخاباتي که سرنوشت فوتبال آسيا را در چهار سال آينده رقم خواهد زد. هم‌اکنون به جز اين دو گزينه، ووراوي ماکودي از تايلند و حافظ ابراهيم از عربستان هم نامزد رياست AFC هستند.

چگونگي محروميت بن همام

پس از هشت ساعت جلسه کميته اخلاقي اين سازمان، فيفا تصميمات خود را اعلام کرد و به دنبال آن، اتهام رشوه‌دهي از سوي سپ بلا‌تر، رئيس اين سازمان رد شد، ولي محمد بن همام، مسئول کنفدراسيون آسيا و جک وارنر، يکي از مديران فدراسيون جهاني محروم شدند. بر پايه رأي کميسيون اخلاقي، بن همام قادر به ادامه حضور در پست رياست AFC نخواهد بود و فعاليت‌هايش در کنفدراسيون فوتبال آسيا به حالت تعليق درآمد.

کارنامه کانديداهاي انتخابات

اما کانديداهاي انتخابات پيش‌روي رياست AFC چه کساني هستند؟ کانديداهايي که خبر رسيده بيشتر آن‌ها عرب بوده و به ظاهر قرار نيست AFC از سلطه آن‌ها به در ‌آيد.‌محمد بن‌همام چند سال پيش در سال ۲۰۰۲ جانشين احمدشاه از مالزياي شده بود و تا سال ۲۰۱۱ اداره اين تشکيلات را بر عهده داشت؛ دوره‌اي نه ساله که در پايان آن با سلب مسئوليت از او و اتهام فساد کنار رفتني شد. با اين حال، ژاک ژيلانگ در اين مدت دو ساله کنفدراسيون را به صورت سرپرستي اداره کرد تا مقدمات برپايي انتخابات فراهم شود؛ انتخاباتي که علي کفاشيان هم مي‌خواست نامزد آن شود، ولي معلوم نشد به چه بهانه‌اي کنار کشيد، تا امروز به دنبال حمايت از نامزد اماراتي اين انتخابات يوسف سرکال باشند. رئيس فدراسيون امارات، يکي از چهار نامزد اصلي تصدي پست رياست است.

رئيسي که سابقه رياست بر کميته داوران AFC را نيز در کارنامه‌اش داشته و بيشتر فوتبال‌دوستان ايراني، چهره او را به دليل ناداوري‌هاي بسياري که بر حق فوتبال باشگاهي ايران و تيم ‌ملي انجام داده، به ياد دارند و جالب اين‌ که برخي شبکه‌هاي عربي منطقه خبر داده‌اند، ايران از نامزدي يوسف سرکال حمايت مي‌کند!اما رقيب اصلي سرکال چه کسي است؟ نامزدي که زمزمه مي‌شود پيش از اين، يک ‌بار بن‌همام را تا مرز شکست ‌برده است؛ شيخ سلمان بن ابراهيم از بحرين تنها کسي بود که يک ‌بار زنگ خطر را براي رئيس سابق قطري به صدا درآورد. شيخ سلمان ۴۸ساله، داراي مدرک زبان و ادبيات انگليسي است که در انتخابات جنجالي ۲۰۰۹ براي تعيين کرسي هيأت اجرايي AFC رقابت سختي با بن‌همام داشت؛ رقابتي که رئيس قطري برنده آن شد، ولي شکاف عميقي با اين رقابت در AFC پديد آمد و باعث دودستگي شد.

حافظ ابراهيم المدلي، سومين نامزد اين انتخابات، يک روزنامه‌نگار عربستاني است؛ روزنامه‌نگاري که به جاي حوزه ورزش، در بخش اقتصاد فعال است و معلوم نيست به چه بهانه‌اي خود را نامزد اين انتخابات کرده است! البته حافظ ابراهيم با اعتمادبه‌نفس غريبي، مدعي است که مي‌تواند گزينه‌اي ميان سرکال و شيخ سلمان باشد، ولي با اين احوال، خوب مي‌داند که شانسي براي دست يافتن به صندلي رياست AFC نخواهد داشت. و در پايان، نامزدي که در ميان سه کانديداي ديگر ناشناخته مانده و همان‌ گونه که اشاره شد در بخش تجارت و بيزنس تحصيل کرده است؛ آخرين نامزد اين انتخابات از شرق آسيا مي‌آيد؛ دانو وراوي ماکودي از تايلند که سابقه بيست سال عضويت در مهم‌ترين نهاد تصميم‌گير فوتبال جهان يعني فيفا را دارد. ماکودي ۶۲ساله، يکي از اعضاي هيأت اجرايي فيفا و از ياران نزديک بن‌همام بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج