۴۹۴۱۴۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

فقیرسنجی با موبایل و تصاویر ماهواره‌ای

یک گروه بین‌المللی برای نخستین بار با ترکیب داده‌های به دست آمده از تلفن همراه و داده‌های تصویربرداری ماهواره‌ای موفق شده‌اند از توزیع فقر در بنگلادش نقشه‌هایی با دقت بالا تهیه کنند.

وب سایت شبکه - مهدی صنعت‌جو: یک گروه بین‌المللی برای نخستین بار با ترکیب داده‌های به دست آمده از تلفن همراه و داده‌های تصویربرداری ماهواره‌ای موفق شده‌اند از توزیع فقر در بنگلادش نقشه‌هایی با دقت بالا تهیه کنند.

محققانی از دانشگاه ساوتهمپتون و بنیاد Flowminder با همکاری Telenor Research و شرکت Grameenphone در این مطالعه مشارکت داشته‌اند و بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» هم در این تحقیق سرمایه‌گذاری کرده است. آن‌ها موفق شدند با ترکیب داده‌های تلفن ‌همراه و داده‌های جغرافیایی حاصل از ماهواره‌ها، برآوردی از گسترش فقر در این مناطق به دست آورند. این نتایج از نظر دقت قابل مقایسه با نتایج حاصل از روش‌های رایج بوده و در عین حال مزایای قابل توجهی نسبت به روش‌های پیشین دارد.
فقیرسنجی با موبایل و تصاویر ماهواره‌ای

معمولاً برای تخمین میزان فقر در یک منطقه از روش‌هایی نظیر سرشماری و پرسش از خانوارها استفاده می‌شود. اما ایراد کار این است که داده‌ها با فواصل زمانی زیادی به‌روزرسانی می‌شوند و در کشورهایی با درآمد کم، داده‌های جمع‌آوری شده کامل نیستند. مزیت استفاده از داده‌های تلفن همراه این است که اطلاعات به دست آمده به طور مداوم به‌روز می‌شوند، با روش‌های مختلف قابل تجزیه و تحلیل هستند و می‌توان تغییرات پارامترهای مورد نظر را بررسی کرد.

آمیختن این اطلاعات با داده‌های ماهواره‌ای، قابلیت چنین روشی را افزایش داده و دیدگاه پویاتری از میزان فقر و توزیع جغرافیایی آن به دست می‌دهد. به‌عنوان مثال، با بررسی مبلغی که ماهانه برای استفاده از شبکه تلفن همراه هزینه می‌شود و شمار افرادی که در یک منطقه از این شبکه استفاده می‌کنند، می‌توان برآوردی از بهره‌مندی مالی خانوارها در آن منطقه به دست آورد و یا تغییر مکان تلفن‌های همراه و استفاده آن‌ها از شبکه‌ها، نشان‌دهنده فرصت‌های شغلی و اقتصادی است.

هرچند با بررسی تصاویر ماهواره‌ای و با توجه به مواردی نظیر فاصله مناطق مسکونی تا جاده‌ها و شهرها یا روشنایی مناطق مسکونی در شب می‌توان به‌میزان بهره‌مندی مردم یک منطقه از نظر اقتصادی، دسترسی به بازارها و اطلاعات پی برد، اما درباره شهرهای متراکم و پرجمعیت کار دشوارتر است. در اینجا تلفن‌های همراه به کمک می‌آیند. وقتی فردی از تلفن همراه استفاده می‌کند، اطلاعاتی برای دکل‌های مخابراتی ارسال می‌کند که با کمک آن‌ها مکان تقریبی کاربر قابل تخمین است و علاوه بر این میزان مصرف داده، تعداد پیام‌های متنی که ارسال شده، تعداد تماس‌هایی که برقرار شده و مدت زمان تماس‌ها را نیز نشان می‌دهد.

حتی می‌توان فهمید افراد چقدر و تا چه مسافتی سفر می‌کنند و نوع گوشی تلفن همراهی که استفاده می‌کنند چیست؛ اینکه یک گوشی ساده است یا یک تلفن هوشمند. اگرچه ممکن است برخی از مردم تلفن ‌همراه نداشته باشند، با این حال این روش با دقت خوبی موفق به شناسایی تفاوت‌ها بین نواحی فقیر و ثروتمند شده است.

شرح شکل: از نقشه‌های تهیه شده بر اساس ترکیب داده‌های تلفن‌های همراه و تصاویر ماهواره‌ای. در این نقشه‌ها نواحی قرمزتر مناطق فقیرتر را نشان می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج