۴۹۴۲۵۲
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

خوزستانی ها تبریک: نوروز شادی ممنوع!

معاون هنری ارشاد استان می گوید: این محدودیت برای همه شهرها نیست و دلیل عدم صدور مجوز هم این است که اجرای کنسرت باعث دودستگی میان اردوهای راهیان نور و هنرمندان می شود.

روزنامه تماشاگران امروز - زهرا حمزه: معاون هنری ارشاد استان می گوید: این محدودیت برای همه شهرها نیست و دلیل عدم صدور مجوز هم این است که اجرای کنسرت باعث دودستگی میان اردوهای راهیان نور و هنرمندان می شود.

روزهای گذشته تصویری از نامه ای که مدیرکل اداره فرهنگ ارشاد استان خوزستان برای روسا و سرپرستان ادارات فرهنگ ارشاد شهرستان های استان ارسال کرده بود، منتشر شد که در آن آقای جوروند، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان خوزستان، از روسا و سرپرستان تقاضا کرده بود که از نیمه اسفند تا نیمه فروردین ماه به دلیل میزبانی استان از کاروان های راهیان نور، درخواست برگزاری کنسرت و جنگ شادی را نکنند.

تاریخ نامه به یازدهم بهمن ماه بر می گشت که با نزدیک شدن به نیمه اسفند، تصویر آن بیشتر و بیشتر در شبکه های مجازی دست به دست شد و انتقادات زیادی را به وجود آورد که چرا باید به دلیل حضور کاروان راهیان نور، بساط شادی در ایام نوروز در این استان برچیده شود؟

موضوعی قابل اهمیت که آقای چناری، معاونت هنری استان، در مورد آن گفت که انتشار نامه به این صورت نوعی شیطنت بوده است، چرا که قرار نیست در ایام نوروز برنامه های شاد و کنسرت های موسیقی در استان با ممنوعیت رو به رو شوند، بلکه فقط در شهرهای محل تردد کاروان راهیان نور، برگزاری کنسرت و جنگ شادی با محدودیت رو به رو خواهدشد که البته به جای آن برنامه ها، برنامه های جایگزینی تدارک دیده شده است؛ چرا که تقابل مراسم معنوی راهیان نور با جنگ های شادی، خوشایند هیچ کدام از این دو گروه نخواهدبود!
خوزستانی ها تبریک: نوروز شادی ممنوع!

آقای چناری، قضیه نامه آقای جوروند، مدیر کل اداره ارشاد استان خوزستان چیست؟

این یک نامه اداری فقط در مورد تعداد محدودی از شهرستان هایی است که در مسیر تردد کاروان های راهیان نور و برنامه هایشان هستند. برنامه هایی مانند مراسم دعای توسل به شهدا و اهل بیت و دعای کمیل خوانی. ولی ابلاغ این نامه، به هیچ وجه من الوجوه به معنای ممنوعیت و محدودیت موسیقی و اجراهای شاد و جنگ شادی در تمام استان خوزستان نیست و منظورش مدیریت این برنامه ها در کنار همدیگر است ولی متاسفانه نامه به شکل نادرستی منتشر شده و انعکاس پیدا کرده است، در صورتی که این چنین نگاهی در اداره کل وجود ندارد.

این مدیریت به چه صورت است؟

اگر ما گفتیم که اجراهای موسیقی مدیریت شوند، منظورمان فقط در برخی شهرستان ها مانند دشت آزادگان، اندیمشک (محل دوکوهه)، خرمشهر، شوش (که یادمان عملیات فتح المبین در آنجا قرار دارد)، هویزه (که یادمان شهدای طلاییه) است چرا که خوشایند نیست در جایی که مراسم معنوی راهیان نور در حال برگزاری است، اجرای موسیقی انجام شود.
درضمن در همین شهرستان ها که می گوییم آنجا کنسرت نباشد، در حال صدور مجوز برای اجراهای سنتی و محلی متناسب با فضای مجود هستیم که به مناسبت فصل بهار برگزار می شود. برنامه هایی که به نشاط و افزایش امید در جامعه کمک کند؛ چرا که به نظر ما، برنامه های نشاط آور با تردد کاروان راهیان نور و مراسم های معنی شان منافاتی ندارد. ما فقط نمی خواهیم فضای نامناسبی ایجاد شود.

برای واکنش افراد در فضای مجازی چه پاسخی دارید؟

بخشی از انتقاداتی که در فضای مجازی به این تصمیم شد، انتقادات خوب و ارزشمندی بود که مورد توجه ما هم قرار گرفت، ولی بعضی از آن انتقادات بسیار غیرمنصفانه بوده. به طور مثال برای تان خوشایند است اگر زمانی که در خانه شما مراسم معنوی یا عزاداری مطرح است، همسایه تان مراسم جشن و شادی برگزار کند؟

شاید اگر ایام رسمی عزاداری نباشد، مشکلی برای شادی وجود نداشته نباشد. چه بسا که این محدودیت ها باعث دودستگی میان مردم شود.

اتفاقا به نظر من انتقادات مطرح شده، این فضای دودستگی را به وجود آورد. چرا که در سال های گذشته که ما این تصمیم را می گرفتیم، چنین فضایی ایجاد نمی شد. هر کس برنامه متناسب با فضای خود را پیش می گرفت و مشکلی ایجاد نمی شد. این برنامه در استان، رویه ای نهادینه و پذیرفته شده است و به هیچ عنوان به معنای تعطیلی برنامه های نشاط آور نیست. چه بسا که در بخش هایی از شهرستان های در مسیر کاروان راهیان نور هم در آنها شرکت می کنند، اما برگزاری کنسرت به صورتی که در اجرایش حالت زننده ای وجود داشته باشد، و موج دودستگی شود، خوشایند هنرمندان، راهیان نوری ها و ما متولیان امر نخواهدبود و تمام این تصمیم ها برای مدیریت و جلوگیری از دودستگی ها گرفته شده است.

تصمیم این کار از کجا شکل گرفته؟

این تصمیم ها به صورت کلی و درمجموعه ها گرفته می شد و یک رویه ای برای برخی از شهرستان های استان خوزستان در این موضوع ایجاد شده است. این براساس رویه ای است که در مورد آن، هنرمندان و مسئولان راهیان نور با یکدیگر اتفاق نظر دارند تا در سفر زیارتی راهیان نور و فضای معنوی که ایجاد می کند، شرایط خاصی ایجاد شود و مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت این فضاهای شاد و نشاط آور در استان چگونه است؟

باید بگویم که این نامه فقط برای مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد همان شهرستان ها فرستاده شده است و آن طور که در موردش اظهارنظر کرده اند، نیست. درضمن اداره کل فرهنگ و ارشاد هیچ محدودیتی برای چگونگی برگزاری برنامه های شاد در شهرستان های شرقی نگذاشته است تا مردم و متقاضیان هر طور که می خواهند بتوانند برنامه های شاد و نشاط آورشان را برگزار کنند که این برنامه ها می تواند جنگ شادی و کنسرت موسیقی هم باشد. البته ناگفته نماند که برگزاری کنسرت فقط یکی از انواع برنامه های نشاط آور است؛ در همین ایام ما برنامه های نوروزی مانند شاهنامه خوانی و آیین های سنتی و محلی را هم خواهیم داشت. سال های گذشته هم همین رویکرد را داشتیم و به همین صورت برخورد و برنامه ریزی کرده ایم که در جایی که تردد کاروان های راهیان نور وجود دارد، اجراها را مدیریت کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرمر

      فقط تاسف .... :(

    • بدون نام

      اونوقت میگن چرا مردم افسردگی دارن و رتبه شادی این کشور آخره تو دنیا

    • بدون نام

      بابا مشکل گرانی و بیکاری رو حل کنید تا مردم شاد بشن

    • بدون نام

      استان خوزستان یه زمانی جنگ بود تحمل کردیم، بعد از جنگ هم که اغلب شهرها لوکیشن فیلم و سریال دفاع مقدس ماند و بازسازی نشد باز چیزی نگفتیم.. حالا این مورد لغو مجوز جشن و کنسرت بدلیل ورود عزیزان راهیان نور در ایامی که تمام کشور در حال جشن و شادی و سرور هست رو کجای دلمون بذاریم

    • بدون نام

      چه ربطی داره؟روزهایی که مردم باید شاد باشند این حرف احمقانه ای است

    • محمد

      برای اعزام به راهیان نور بهتره از ایامی مثل ماه محرم و صفر و رمضان استفاده بشه ما که خدا رو شکر ایام عزاداری فراوان داریم

    • بدون نام

      بابا این چه حرفیه...مگه خواهر هایده و مهستی میخوان بخونن...یکی مثل سالار عقیلی و دیگران هستند...مجوز دارن...بابا مردم خوزستان هم آدم هستن...گرد و خاک کمشون هستش که دارید این کارها رو می کنید.راهیان نور هم به جای خود مقدسه و برگزار بشه...اینها باهم تداخلی ندارن.

    • بدون نام

      عیده همه باید شاد باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج