۴۹۴۴۵۴
۸ نظر
۵۰۰۰
۸ نظر
۵۰۰۰
پ

کارنامه اقتصادی دولت روحانی از نگاه نیلی

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت تدبیر و امید را کاهش چشمگیر نرخ تورم ،رشد اقتصادی و ایجاد سالیانه ۷۰۰ هزار شغل عنوان کرد.

خبرگزاری ایرنا: مشاور اقتصادی رئیس جمهوری مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت تدبیر و امید را کاهش چشمگیر نرخ تورم ،رشد اقتصادی و ایجاد سالیانه ۷۰۰ هزار شغل عنوان کرد.
'مسعود نیلی' روز چهارشنبه در نشستی با عنوان «ارائه گزارش عملکرد اقتصادی دولت یازدهم» که در تالار وحدت برگزار شد، افزود: سال ۱۳۹۴ سال بسیار دشواری برای دولت و مردم بود، زیرا اقتصاد ایران هنوز با چالش های بزرگی نه تنها در حوزه داخلی بلکه جهانی (کاهش قیمت نفت) مواجه بود.

وی با بیان اینکه با پشت سرگذاشتن چالش ها توانست در سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی بالایی تجربه کند، افزود: در سال جاری تحرک نسبی در بخش صنعت ایجاد شد، به طوری که شاخص تولید صنعت برای پاییز معادل ۱۶درصد و شاخص فروش ۹درصد رشد داشت.

**اشتغال در دولت یازدهم
نیلی درباره موضوع اشتغال در کشور گفت: یکی از تغییرهای بزرگی که در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ در کشور رخ داد، افزایش جمعیت در سن کار بود، به طوری که در این سال ها هفت میلیون نفر به سن کار رسیدند که بخش بزرگی از آنها را دانشگاه ها جذب کردند.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ موج بزرگی از جمعیت (پس از اتمام تحصیلات) وارد بازار کار شدند که این امر در ایران سابقه نداشت و در جهان هم بندرت اتفاق افتاده بود.
به گفته مشاور اقتصادی رئیس جمهوری، میانگین ورودی به بازار کار از پاییز ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ سالیانه یک میلیون نفر بود، در حالی که این روند صعودی هم بود در بهار و تابستان امسال سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند که ایجاد شغل برای این تعداد تقریبا غیرممکن است.
به گفته نیلی، هم اکنون مردم می پرسند چه باید کرد؟. در حال حاضر با دو وجه مواجه هستیم . از پاییز ۱۳۹۳ تاکنون سالیانه ۷۰۰هزار شغل ایجاد شده ، درحالی که ۳۰۸ هزار نفر هم به تعداد بیکاران اضافه شده است.

وی شرایط یاد شده را دو چهره زیبا و زشت اقتصادی عنوان کرد و گفت: متاسفانه این روند در حال افزایش هم است و به همین دلیل با دستاورد و چالش اجتماعی مواجه هستیم.

**فروش نفت
کارشناس ارشد اقتصادی درباره تولید نفت گفت: دی ماه سال گذشته که برجام رخ نداده بود (برجام ۲۶ دی ماه محقق شد) هنوز افزایش تولید و صادرات نفت نداشتیم. به فاصله کوتاهی تا پایان دی ماه ۱۳۹۴ تولید نفت افزایش یافت و ظرف سه ماه به یک میلیون بشکه رسید که به صادرات اضافه شد.
نیلی با این توضیح که سال گذشته نمی توانستیم ارقام را اعلام کنیم، گفت: در سال ۱۳۹۰ ماهیانه۱۰ میلیارد دلار نفت صادر کردیم و مجموع درآمد صادرات نفت در این سال به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری افزود: دیماه سال گذشته که هنوز برجام عملی نشده بود، درآمد حاصل از فروش نفت یک دهم سال ۱۳۹۰ بود و در صورتی که به همان شکل ادامه می دادیم و گشایشی ایجاد نمی شد با مشکلات زیادی مواجه می شدیم.

**سفره مردم
نیلی دیگر دستاورد اقتصادی دولت را تثبیت نسبی نرخ ارز عنوان کرد و گفت: خروج از رکود و عبور از رشد منهای ۶.۷درصد به هفت درصد رشد اقتصادی (۹ماهه ۱۳۹۵)، کاهش نرخ تورم، ایجاد سالیانه ۷۰۰ هزار شغل دستاوردهای بزرگی بود که دولت تدبیر و امید با مدیریت منابع مالی کشور توانست آنها را محقق کند.
نیلی با اشاره به اینکه مردم می پرسند باوجود دستاوردهای بزرگ اقتصادی دولت، چرا هنوز سفره های مردم کم رنگ و کوچک است، پاسخ داد: اقتصاد ایران فاصله (گپ) زیادی را طی کرده تا به امروز رسیده است.

به گفته مشاور اقتصادی رئیس جمهوری ، از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۶ سطح درآمد مردم در حال افزایش بود، اما از سال ۱۳۸۶تا ۱۳۹۳ سطح معیشت مردم بشدت کاهش یافت به همین دلیل با وجود تدبیر دولت، هنوز با تحقق رفاه فاصله داریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گل محمدی

      خودم گویم خودم خندم عجب مرد هنرمندم

    • مجید بهروزی از جهرم

      بیش از ده میلیون کشاورز ورشکست شده اند .بیکاری پدر مردم در آورده.دولت حسن روحانی لیاقت زمامداری ایران را ندارد وفقط شعار و وعده های دروغین به خورد مردم میدهد.

    • بدون نام

      سلام. جناب نیلی این حرفها را گویا ازدکتر تاهمه زیر دستان کپی کرده اند وسه سال است یکطرفه به خورد مردم می دهند مردم هوشیارند وعملکرد شمارا رصد می کنند درد مردم با شعار درمان نمی شود کار کبک را انجام ندهید لطفا...

    • بدون نام

      واقعان فکر کردی ملت نمی فهمن؟ تورم کاهش چشمگیر داشته؟ برنج درجه یک ایرانی کیلویی ۵۰۰۰هزار تومان بود سال۹۲ الان ۱۳۰۰۰هزار تومانه، آخه مسلمان چرا دروغ میگی؟ شما اسم این گرونیو گذاشتین کاهش تورم؟ رکود بیداد میکنه بیکاری، دست فروشی خیابونا، ای بابا!!!! این دردهارو به کی بگیم؟ پنبه کرده تو گوشش، میگه تورم کاهش چشمگیری داشته بله برای تو که حقوق نجومی میگیری معلومه که چیزی متوجه نمی شی، بیچاره ملت،

    • حق گو

      برادره من حرف مفت نزن اخه توهی بگو تورم رشد اقتصادی.اه ه ه کفر ملت ودر نیارین ازوقتی روحانی اومده بیکاریم همه شرکتهای ساختمانی وخیلی از کارگاهها تعطیل شده اخه چقد پررویین شما نموداره چی کشک چی برو بابا

    • یکی از شرمنده های این ماهها

      همین جور که مردم روز به روز بیشتر شرمنده ی خونواده هاشون میشوند ....

    • بدون نام

      جناب نیلی:خخخخخخ دمت گرم آخر جوک بود.

    • بدون نام

      کارنامه؟؟؟ این که همون ترم اول مشروط شد...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج