۴۹۴۶۳۸
۵۰۴۹
۵۰۴۹
پ

افشای جاسوسی از طریق تلویزیون

ویکی لیکس به مجموعه‌ای از ۸ هزار و ۷۶۱ سند محرمانه تحت عنوان «سال صفر» دست یافته است که براساس آن ادعا شده که سیا توانسته به‌وسیله نرم‌افزارهایی به هک گوشی‌های تلفن، تلویزیون‌های هوشمند خانه‌ها و دیگر ابزارهای ارتباطاتی اقدام کند.

روزنامه دنیای اقتصاد: ویکی لیکس به مجموعه‌ای از ۸ هزار و ۷۶۱ سند محرمانه تحت عنوان «سال صفر» دست یافته است که براساس آن ادعا شده که سیا توانسته به‌وسیله نرم‌افزارهایی به هک گوشی‌های تلفن، تلویزیون‌های هوشمند خانه‌ها و دیگر ابزارهای ارتباطاتی اقدام کند.
ویکی لیکس همچنین می‌گوید که سازمان سیا توانسته است با نفوذ در تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ، به داخل خانه‌های مردم راه یابد و آنها را تحت کنترل بگیرد. نام برنامه‌ای که آنها توانسته‌اند با آن به تلویزیون سامسونگ رسوخ کنند، «فرشته گریان» نام دارد. سیا به کمک این ابزار در حالت خاموش نیز مکالمات را شنیده و ضبط می‌کند.

آیا سازمان سیا ما را از طریق تلویزیون‌های هوشمند هم رصد می‌کرد؟ اخیرا گفته شده است سیا مجهز به نرم‌افزارهای جاسوسی بوده که از طریق تلویزیون‌های هوشمند از خانه‌ها جاسوسی می‌کرده است. بنا به افشاگری‌های تازه ویکی‌لیکس با توجه به اسناد محرمانه موجود، این سازمان افشاگر توانسته است نرم‌افزارهایی را کشف کند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با استفاده از آن به هک کردن گوشی‌های تلفن، تلویزیون‌های هوشمند خانه‌ها و دیگر ابزارهای ارتباطاتی اقدام می‌کرده است. رویترز نیز گزارش می‌دهد که یکی از مهم‌ترین ادعاهای ویکی‌لیکس این است که سازمان سیا با همکاری دیگر سازمان‎های آمریکایی و خارجی توانسته است با هک کردن گوشی‌های تلفنی که از پلت‌فرم اندروید استفاده می‌کنند، کدگذاری‌ اپلیکیشن‌های پرطرفداری مانند واتس‌اپ، تلگرام و سیگنال را دور بزند.
کمپانی گوگل حاضر به اظهارنظر در این باره نشده اما اعلام کرده است که در حال تحقیق درباره این موضوع است. مقامات رسمی آمریکا هم از اینکه ویکی‌لیکس این اطلاعات را از کجا به‌دست آورده است اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. ویکی‌لیکس که ریاست آن را جولیان آسانژ بر عهده دارد اعلام کرده اسنادی که روز سه‌شنبه منتشر شده، نخستین بخش از مجموعه اطلاعاتی است که از سازمان سیا در این رابطه کشف کرده و شامل صدها میلیون خطوط رمز است.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند ویکی‌لیکس به دستگاه‌های امنیتی روسیه متصل است، اتهامی که ویکی‌لیکس آن را رد کرده است. در دوران برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، ویکی‌لیکس ایمیل‌های درون‌حزبی بالاترین مقامات حزب دموکرات را منتشر کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تشخیص دادند مسکو در هک شدن این ایمیل‌ها دست داشته‌ است. انتشار این ایمیل‌ها آن زمان منجر به استعفای دبی واسرمن شولتز، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات از سمت خود شد، اما افشای جدید ویکی‌لیکس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را نشانه رفته است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سازمان سیا با استفاده از ویروس و بدافزارهای کامپیوتری و استفاده از حفره‌های امنیتی سیستم‌های عامل موفق شده به اطلاعات ذخیره شده کامپیوتر بسیاری از افراد دست یابد. در این راستا هکرها موفق شده‌اند به تلفن‌های آی‌فون و دستگاه‌هایی که با سیستم اندروید و گوگل کار می‌کنند و حتی به کامپیوترهایی که با سیستم عامل ویندوز کار می‌کنند، نفوذ کنند. گفته می‌شود هکرها حتی از تلویزیون‌ها هم به‌عنوان دستگاه‌های شنود استفاده می‌کنند.

رابرت ام.چسنی، یکی از کارشناسان مسائل امنیتی که سابقه کار با سازمان سیا را هم دارد به نیویورک‌تایمز می‌گوید: اگر این درست باشد، احتمالا سایرین هم از این وسایل پیشرفته بهره‌مند هستند. ویکی‌لیکس هم گفته است که احتمالا این وسایل توسط دیگران دزدیده شده و در حال حاضر شاید در دستان جاسوسان خارجی یا جنایتکاران بین‌المللی است.

تد لیو، نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به این ادعای ویکی‌لیکس خواستار تحقیق در این مورد شده است. او می‌گوید: ما باید بدانیم که آیا سیا تجهیزات خود را از دست داده و اگر از دست داده است در حال حاضر این تجهیزات در دستان چه کسانی است و چگونه مطمئن شویم که از حریم خصوصی آمریکایی‌ها حمایت می‌شود؟

ویکی‌لیکس می‌گوید این مجموعه‌ای که به دست وی رسیده به نام «سال صفر» است و شامل ۸ هزار و ۷۶۱ سند محرمانه سیا است. پیش‌تر نیز سی‌ان‌ان در گزارشی گفته بود احتمالا سندهایی که ویکی‌لیکس قرار است منتشر کند از افشاگری‌های اسنودن هم مهم‌تر است. اسنودن مقاطعه‌کار آمریکایی که در حال حاضر در روسیه به سر می‌برد جزو نخستین کسانی است که از جاسوسی سیا از مردم آمریکا و سراسر دنیا پرده برداشته بود.

سیا اما در واکنش به ادعای ویکی‌لیکس هنوز اظهارنظر نکرده که آیا این اسناد اصیل هستند یا نه؟

ویکی‌لیس می‌گوید سازمان سیا از کسانی که به‌عنوان هکر استفاده می‌کند خواسته است که اگر از سوی مقابل رهگیری شدند، به‌گونه‌ای لو نروند که برای سازمان سیا و حکومت آمریکا کار می‌کنند. در رهگیری مجدد معمولا هویت هکر افشا می‌شود و برای همین سیا از عاملان خود می‌خواسته است به شیوه‌ای که سازمان توصیه کرده است عمل کنند. خود سازمان سیا به وسیله همین تکنیک‌ها و ابزارها توانسته است بارها هکرها را شناسایی کند.

ویکی‌لیکس می‌گوید: بخشی در سازمان سیا هست که وظیفه‌اش همین رهگیری هکرها است و پرونده‌ای از هکرهای سایر کشورها از جمله روسیه دارد که آنها را ردیابی و کنترل می‌کند. ویکی‌لیکس همچنین می‌گوید سازمان سیا توانسته است با نفوذ در تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ، به داخل خانه‌های مردم راه یابد و آنها را تحت کنترل بگیرد. نام برنامه‌ای که آنها توانسته‌اند به تلویزیون سامسونگ رسوخ کنند، فرشته گریان نام دارد. ویکی‌لیکس ادعا می‌کند که آنها در حالت خاموش نیز مکالمات را شنیده و ضبط می‌کرده‌اند.

براساس ادعای گزارشگران ویکی‌لیکس تیمی در داخل سیا بودند که این تجهیزات را می‌ساختند. این افراد وسایلی برای نفوذ به داخل آی‌فون و آی‌پد و سایر دستگاه‌هایی که با اندروید کار می‌کرده‌اند طراحی کرده‌اند. این ابزارهای طراحی شده می‌توانند به‌طور مخفیانه از تو فیلمبرداری کنند، به حرف‌هایت گوش دهند و مکان تو را ردیابی کنند.

سامسونگ هنوز به این موضوع واکنش صریحی نشان نداده و تنها به این جمله بسنده کرده است که در حال بررسی این ادعا است اما شرکت اپل گفته به‌روزرسانی آخرین نرم‌افزار این شرکت باعث می‌شود که آی‌فون و آی‌پد در برابر بسیاری از هک‌ها مصون بمانند. سی‌ان‌ان پیش‌تر گفته بود که «NSA» قبلا این قابلیت را پیدا کرده بود که گوشی را از راه دور روشن کند، اما از اینکه سازمان سیا هم توانسته به این قابلیت دست پیدا کند، آگاهی نداشته است. ویکی‌لیکس اما مدعی است سیا می‌تواند از طریق دستگاه‌های هوشمند شما را رصد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج