۴۹۴۷۸۴
۱۵ نظر
۵۰۰۵
۱۵ نظر
۵۰۰۵
پ

دولت‌ قبل اقتصاد کشور را ربع قرن به عقب برگرداند

روزنامه جهان اقتصاد به نقل از یک اقتصاددان نوشت: در آن سال‌ها در حالی‌که تمامی شاخص‌های کلان اقتصادی رشد منفی داشت، هیچ کدام از منتقدان امروز نه تنها انتقادی به وضعیت نامناسب اقتصادی نداشتند که از دولت وقت حمایت نیز می‌کردند.

روزنامه جهان اقتصاد به نقل از یک اقتصاددان نوشت: در آن سال‌ها در حالی‌که تمامی شاخص‌های کلان اقتصادی رشد منفی داشت، هیچ کدام از منتقدان امروز نه تنها انتقادی به وضعیت نامناسب اقتصادی نداشتند که از دولت وقت حمایت نیز می‌کردند.

مهدی پازوکی استاد دانشگاه و اقتصاد‌دان با بیان این مطلب افزود: مفهوم اقتصاد مقاومتی نخستین بار در اجلاس داووس پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷ از سوی اقتصاددانان، سیاستمداران و صاحبان صنایع با هدف حفظ اقتصاد کشورها در برابر شوک‌های خارجی مطرح‌شد.

وی تصریح‌کرد: ایشان به دنبال راه‌‌حل‌هایی بودند تا بتوانند شرایطی را فراهم کنند که مانع آسیب دیدن اقتصاد کشورها در اثر بحران‌های احتمالی شوند.

پازوکی با یادآوری این‌که دولت‌های نهم و دهم اقتصاد کشور را ربع قرن به عقب برگرداندند، اظهارداشت: در آن سال‌ها در حالی‌که تمامی شاخص‌های کلان اقتصادی رشد منفی داشت، هیچ کدام از منتقدان امروز نه تنها انتقادی به وضعیت نامناسب اقتصادی نداشتند که از دولت وقت حمایت نیز می‌کردند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه‌داد: این در حالی است که سیاست‌های اصلاحی دولت یازدهم در حوزه اقتصاد به نتیجه رسیده و بنا بر آمار نهادهای رسمی کشور که مورد تأیید سازمان‌های معتبر جهانی است، اقتصاد کشور رشد ۷ درصدی را تجربه کرده، افزایش جهشی نرخ تورم متوقف‌شده و نرخ سرمایه‌گذاری افزایش نسبی داشته‌است.

وی با اشاره به این‌که بی‌شک برجام دستاورد ارزشمند دولت تدبیر و امید است، گفت: در اثر سیاست‌های دولت دهم صادرات نفت ایران به یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود و در صورتی‌که دولت تحت فشارهای گروه‌های تندرو برجام را نپذیرفته‌بود، با تداوم تحریم‌ها این عدد به ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یافت وسیاست نفت در برابر غذا بر ایران تحمیل می‌شد، در حالی‌که در نیمه اول سال جاری در هر روز ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت از کشور صادرشده است.

پازوکی با اشاره به سهم ایران از میدان نفتی مشترک جزیره مجنون توضیح‌داد: در حالی‌که نیمی از کشور عراق در تصرف داعش بود، این کشور روزانه ۲۸۰ هزار بشکه نفت از این میدان صادر می‌کرد و سهم ایران به دلیل توقف سرمایه‌گذاری که حاصل سیاست‌گذاری دولت قبل بود تنها ۱۴۰ هزار بشکه بود و امروز متأثر از برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای دولت یازدهم سهم ایران به ۳۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته‌است.

وی خطاب به منتقدانی که در نهایت بی‌انصافی دولت را تخریب می‌کنند، گفت: در شرایطی که هزینه جراحی قلب در بیمارستان‌های خصوصی قریب به ۴۰ میلیون تومان است، با اجرایی شدن طرح بیمه سلامت هزینه این جراحی در بیمارستان‌های دولتی کم‌تر از ۲ میلیون تومان است.

این اقتصاددان با اشاره به این‌که کارمندان، کارگران و طبقات آسیب‌پذیر از خدمات بیمارستان‌های دولتی استفاده می‌کنند، تأکیدکرد: فراهم شدن امکان استفاده از خدمات پزشکی با هزینه حداقلی و کاهش قیمت دارو نسبت به دولت قبل برای عموم افراد کشور اگر از مصادیق اقتصاد مقاومتی نیست چه نامی می‌توان بر آن نهاد.

وی با اشاره به بازگشت نمودار صادرات غیرنفتی به مسیر صعودی، افزود: ثبات نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای سیاست‌ اقتصادی دولت یازدهم را غیر از الگوی اقتصاد مقاومتی در چه چارچوبی می‌توان تعریف کرد.

پازوکی با بیان اینکه البته به عملکرد دولت انتقاداتی نیز وارد است، توضیح‌داد: موضوع یکی از این انتقادات، ادامه فعالیت اقتصادی گروه‌‌های تندرویی است که به عنوان یک طبقه جدید در دولت گذشته ایجاد شدند و با استفاده از رانت و رابطه مالیات پرداخت نمی‌کردند و از بازپرداخت وام‌های کلانی که گرفته بودند شانه خالی می‌کردند که متاسفانه هم‌چنان به این روند ادامه می‌دهند.

وی گفت: این گروه تندور مخالف برجام هستند چراکه بازگشت ثبات به اقتصاد کشور با منافع ایشان در تضاد است و از این رو با تندورهای کشورهای آمریکا و اسرائیل و هم‌چنین کشورهای مرتجع منطقه که نگران قدرت گرفتن ایران هستند، در مخالفت با برجام هم نظر هستند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به بار سنگین یارانه‌ها که دولت قبل برای دولت تدبیر و امید به ارث گذاشته‌است، اظهارداشت: در کدام کشور دنیا به تمامی افراد کشور یارانه نقدی پرداخت می‌کنند و در حال حاضر دولت نمی‌تواند پرداخت یارانه را متوقف کند چراکه موجب قدرت گرفتن تندروها می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین زمان حذف یارانه‌ها در نیمه دوم سال ۹۶ پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، چراکه تنها باید اقشار ضعیف جامعه یعنی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد خمینی و بهزیستی باید یارانه دریافت کنند.

این اقتصاددان با تأکید براین‌که دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی موفق عمل کرده، اظهارداشت: اما در برخی موارد از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تخطی شده‌است که از آن جمله تصویب بودجه سال آینده است که البته بودجه را مجلس تصویب کرده‌است.

وی توضیح‌داد: این‌که برخی نهادها مانند شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی خارج از بودجه مصوب‌َشان به ترتیب ۲هزار و ۵۰۰ میلیون و ۴۰ هزار میلیون تومان ردیف بودجه برای کمک به افراد حقیقی و حقوقی در اختیار داشته باشند، مغایر اقتصاد مقاومتی است.

پازوکی گفت: شورای نگهبان و مجلس، کمیته امداد و بهزیستی نیستند که برای کمک به افراد بودجه داشته‌باشند، بودجه کمک به افراد علاوه بر دو نهاد مذکور تنها باید در اخیتار رئیس‌جمهور باشد و غیر از این به معنی تخطی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی در پایان در مقام یک شهروند ایرانی این سؤال را مطرح‌کرد: کسانی که دولت را به عدم اجرای اقتصاد مقاومتی متهم می‌کنند، گزارش دهند که بودجه‌‌ای را که از بیت‌المال با عنوان کمک به افراد حقیقی و حقوقی در اختیار داشته‌اند در کجا هزینه کرده‌اند.

عملکرد قابل قول دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی

حسین محمودی اصل، کارشناس ارشد اقتصادی نیز در باره انتقادهای اخیر از دولت در باره عمل به اقتصاد مقاومتی در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی پویا و توانمند است که با نگاه به درون شکل می گیرد و به بخش تولید نگاه صادرات محور دارد. بدین جهت دولت فعلی برای رسیدن به اقتصاد پویا وتوانمند به دنبال ثبات اقتصادی بوده است و این ثبات در اقتصاد ایران عملیاتی شده است.

محمودی اصل تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به اقتصاد پویا و توانمند باید اقتصاد قابل پیش‌بینی باشد، در دولت یازدهم اقتصاد قابلیت پیش‌بینی اقتصادی افزایش یافته است زیرا در این دولت تصمیمات خلق‌الساعه صورت نمی‌گیرد و قوانین زائد کاهش یافته است. از طرف دیگر دولت یازدهم در روابط بین‌الملل نمره قابل قبولی را کسب کرده است. تمام این موارد موجب شده رشد اقتصادی مثبت شود و تورم از ۳۵ درصد در دو لت قبل به ۹ درصد کاهش بیابد.

این کارشناس ارشد اقتصادی بیان داشت: در مجموع عملکرد اقتصادی دولت خوب بوده است، اما متاسفانه عملکرد دولت در رسانه بازتاب مناسبی نداشته است و ضعف در انعکاس عملکرد دولت موجب شده تا چنین به ذهن بعضی‌ها برسد که دولت عملکرد مناسبی نداشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب الحمدالله ,حسن گفته بود محمود ما را به عهد قاجار برده,حالا ایشان می فرمایند ۲۵ سال ,جای شکرش باقی است

    • محمد

      سياست هركي هركي و عزل و نصب هاي ميني بوسي در دولت گذشته و تصميم هاي شب به شب آقايان بيشتر از اينها به اقتصاد كشور لطمه وارد كرد.

    • اقای عیال وارگرفتار

      محمودی ماراربع قرن به عقب بردوعدهای توچی اقای روحانی که بیکاریم وگرانی زیاد شده

    • بدون نام

      دیگه مردم خسته شدند و گوششون پرشده از گفتن دولت قبل دولت قبل دولت قبل بسه دیگه هرکس تا رسیده به جمعی و میکروفنی دولت قبل را هوار کرده
      مردمی که به شما رای دادند وآوردند سرکار برای بهتری برای رفع مشکلات و برای آبادانی

    • بدون نام

      خب اقای استاد بی سواد .بگو این دولت چکار کرد .چقدر خدمات داشت .روحانی هر چی افتتاح کرد زحمات دولت قبلی بود ....اگه دین دارید که ندارید حقیقت را بگویید .

    • بیکار

      شما.چه.گلی.به.سر.مردم.زدید چهار سال تمام شد هنوز دنبال دولت قبل هستید گرانی بیکاری فساد اینها از گدام دولت است بگو مال دولت قاجار

    • بدون نام

      غلط کردیدکه یارانه رااجراکردیدوحالامیخواهیدقطعش کنید.
      حاملهای انرژی رابه قبل یارانه برگردانید.یارانه توسرتون بخورد.
      مردم به هوش باشیدکه اینابعدانتخابات پوستتان راغلفتی خواهندکند

    • محسن ابتکار

      خودم باز نشسته فرزندم فوق لیسانس بیکار
      خجالت آور است بخدا پدر مردم در آمده بجای
      انتقاد از دولت قبل کار مردم بدبخت را درست کنید واقعا یوم ال ب د تر شده

    • بدون نام

      یک قرن هم دولت جدید وحتما نیم قرن هم دولت آینده

    • yas

      به نظربنده هیچ رییس جمهوری ازلحاظ اقتصادی به اندازه دکتراحمدی نژادکارنکرد، امادر دوره روحانی ازلحاظ اقتصادی یک کارنامه مثبت توپرونده اش نیست...

    • بدون نام

      بیشتر اغا...اقتصادی ما نداریم..افغانستان اقتصادش بدون نفت از ما قوی تر میباشد..داعش رو سه سال جنگ پهپاد ساخت..ماتلاش نمیکنیم همین تلاش نکردن سرایت کرده به مردم..فرهنگ تکنولوژی وتلاش درجامهه ما شکل نمیگیره

    • بدون نام

      ازنظراقتصادی،ربع25 نیست،بالای 300شده،نتیجه،به 300سال برگشتیم،مثلاصنایع نساجی،فرش بافی،خاتم کاری،قلم کاری،و...خیلی صنایع دیگه که دیگرنداریم یاخیلی کمرنگ شده

    • خاسر

      این اقتصادان بی شعورونان به نرخ روزخورراباید از بالای برج میلاد پرتاب کردتادیگه ازاین چرندیات نگه ،دولت قبل هرغلطی میکردبازبفکرمردم بوداما دولت روحانی هم ازبیت المال می خوردوهم جیب مردم رامیزند.....

    • بدون نام

      حالا به این بهانه شما هم ربع قرن بخوربخور کنین .بعدی ها که اومدن میگن چه گندایی زدین .به جای کشورداری....

    • یعقوب

      حالا حی بگید دولت قبل مقصره اینقدر شعار انتخاباتی ندید اگر نمیتوند جمعشون کنید دولت بعدی که بیاد دیگه نوبت اینه بابا مردم گرفتارند اگر با خودتون مشکل دارید ملت را سرکار نگذارید نمونه اش سهام عدالت واقعا مردم سرکار گذاشتید خدا ازتون نگذرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج