جاباما
۴۹۵۶۸۲
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

پیوند شعر شفیعی کدکنی با نقاشی‌های ژاپنی

محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر و پژوهشگر معاصر می‌گوید: پشت جلد مجموعه‌های شعر من، همه با نقاشی ژاپنی آراسته شده است و هر وقت ناشر خواسته آن را عوض کند موافقت نکرده‌ام.

هنرآنلاین: محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر و پژوهشگر معاصر می‌گوید: پشت جلد مجموعه‌های شعر من، همه با نقاشی ژاپنی آراسته شده است و هر وقت ناشر خواسته آن را عوض کند موافقت نکرده‌ام.
پیوند شعر شفیعی کدکنی با نقاشی‌های ژاپنی

چیبا میاموتو هنرمند ژاپنی است که نقاشی‌های خود که نگاه او به طبیعت گیلان است را با عنوان "دنیای چیبا" در گالری "کوچه باغ" در انزلی به نمایش در آورده است. او می‌گوید نگاه محمدرضا شفیعی کدکنی به آثارش او را به کشیدن نقاشی امیدوار کرده است.

چیبا میاموتو درباره این پیشینه آشنایی به هنرآنلاین می‌گوید: آقای شفیعی کدکنی حدود ۲۰ سال پیش از طرف The Japan Foundation به ژاپن دعوت شدند و به مدت ۲ سال به ژاپن آمدند. در آن روزها از طریق یک دوست با همسرم آشنا شدند و با ایشان ارتباط برقرار کردند. در نمایشگاه قبلی من در گالری "هفت ثمر"، آثار مرا دیدند و با لبخند به آن‌ها نگاه می‌کردند. در آخر هم گفتند که فلان اثر را برای جلد کتاب‌شان می‌خواهند. من آن روز خیلی خوشحال شدم و مدتی بعد با همسرم علی به خانه ایشان رفتم. آقای کدکنی آدم خیلی بزرگ و متواضعی هستند. ایشان به تواضع گفتند که هنرشناس نیستند اما می‌خواهند یک چیزی برای استیتمنت نمایشگاه من بنویسند.
ما به مدت ۱۰،۱۵ دقیقه منتظر ماندیم و سپس دیدیم که آقای کدکنی خیلی ساده فکر خودشان را برای ما نوشتند. من خیلی خوشحال شدم چون نوشته ایشان واقعاً برایم با ارزش بود. آقای شفیعی کدکنی کار مرا پذیرفتند و گفتند که نگاه من با نگاه خودشان به طبیعت هم‌سان است. من گاه فکر می‌کردم که در کارم پیشرفت نکرده‌ام اما وقتی که آقای کدکنی برای من این‌طور نوشتند، از کار خودم اطمینان پیدا کردم و حس کردم که باید همین راه را پیش بروم.

اما محمدرضا شفیعی کدکنی در استیتمنت نمایشگاه این نقاش ژاپنی نوشته است: "همیشه نسبت به سرزمین ژاپن و هنر ژاپن شیفتگی داشته‌ام و در میان هنرهای این قوم سربلندِ فروتن بیش از همه عاشق نقاشی ژاپن بوده‌ام، بی آن‌که اطلاعی فنی و کارشناسانه نسبت به نقاشی و بخصوص نقاشی ژاپنی داشته باشم.

پشت جلد مجموعه‌های شعرهای من، همه با نقاشی ژاپنی آراسته شده است و هر وقت ناشر خواسته آن را عوض کند موافقت نکرده‌ام. حس طبیعت‌گرایی و طبیعت‌دوستی که ویژگی شعر من است، و قولی است که جملگی بر آنند، مرا به نقاشی ژاپنی همیشه پیوند داده است.

چند سال قبل که چند تابلو از کارهای خانم چیبا را دیدم از ایشان خواستار شدم که اسلایدی از آن‌ها به من مرحمت کنند تا برای مجموعه‌های شعری آینده‌ام از آن‌ها استفاده کنم. جز این که بگویم مسحور لطافت هنر نقاشی ژاپن هستم و در کارهای خانم چیبا - که سرشار از عناصر طبیعت ایرانی با چشم‌انداز ژاپنی است - یک ویژگی خاصی را احساس می‌کنم که در دیگر آثار نقاشان ژاپنی آن را ندیده‌ام.

امیدوارم صاحبنظران حوزه هنر نقاشی مرا در این داوری که دارم به باد انتقاد نگیرند و اجازه دهند که یک هنرنشناس هم حق داشته باشد که احساس خود را درباره مجموعه از آثار هنری با بیانی غیرفنی عرضه کند."
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج