۴۹۵۷۵۰
۴ نظر
۷۱۳۱
۴ نظر
۷۱۳۱
پ

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

با گذشت روز جهانی زنان در هشتم مارس، نگاهی به بزرگ‌ترین دانشمندان زن می‌اندازیم که سهم قابل‌توجهی در پیشبرد و توسعه علم داشتند.

وبسایت فرادید: با گذشت روز جهانی زنان در هشتم مارس، نگاهی به بزرگ‌ترین دانشمندان زن می‌اندازیم که سهم قابل‌توجهی در پیشبرد و توسعه علم داشتند.

۱. ماری کوری (۱۸۶۷-۱۹۳۴)

فیزیکدان و شیمی‌دان لهستانی به تحقیقات تأثیرگذار خود درزمینهٔ رادیواکتیو شهرت دارد که شامل کشف پلونیوم و رادیوم، روش‌های جداسازی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو و مطالعه بر روی خواص رادیواکتیو اورانیوم می‌شود. کوری علاوه بر اینکه اولین زنی است که جایزه نوبل را دریافت کرد، تنها زنی است که دو بار (در سال‌های ۱۹۰۳ و ۱۹۱۱) موفق به دریافت این جایزه شد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۲. روزالیند فرانکلین (۱۹۲۰-۱۹۵۸)

این شیمی‌دان انگلیسی با استفاده از روش کریستالوگرافی اشعه ایکس، برای اولین بار از DNA عکس گرفت که به تعیین ساختار مولکولی آن در سال ۱۹۵۳ کمک کرد. علاوه بر این، فرانکلین سهم قابل‌توجهی در درک ساختار مولکولی RNAها، ویروس‌ها، زغال‌سنگ و گرافیت داشت.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۳. آدا لاولیس (۱۸۱۵-۱۸۵۲)

کنتس لاولیس یک ریاضیدان بااستعداد و از اولین برنامه‌سازهای رایانه در جهان بود. وی اولین فردی بود که پتانسیل واقعی طرح "ماشین تحلیلی" چارلز ببیج پی برد. یادداشت‌های او دربارهٔ این ماشین شامل آنچه به‌عنوان اولین الگوریتم شناخته می‌شوند است که قرار بود توسط یک ماشین استفاده شوند؛ به همین دلیل، او غالباً به‌عنوان اولین برنامه‌ساز رایانه شناخته‌شده است.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۴. ماریا ژئوپرت مایر (۱۹۰۶-۱۹۷۲)

این فیزیکدان آمریکایی آلمانی‌تبار، برای تحقیق بر روی ساختار پوسته‌ای هسته شهرت دارد. او از دانشگاه "گوتینگن" در آلمان فارغ‌التحصیل شد و تز دکترای خود را درباره جذب دو-فوتون در اتم نوشت. تأیید نظریه او دشوار بود، اما توسعه لیزر سبب تأیید عملیِ نظریه وی شد. بدین ترتیب دومین زنی بود که در سال ۱۹۶۳ موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۵. ریتا لوی مونتالچینی (۱۹۰۹-۲۰۱۲)

این عصب‌شناس ایتالیایی برای کشف "عامل رشد عصب" (NGF) شهرت دارد که در تنظیم رشد، نگهداری و بقای نورون‌های موردنظر کمک می‌کند. کشف او سبب پیشگیری و کاهش انحطاط عصب در برخی بیماری‌های عصبی شده است. در سال ۱۹۸۶، به همراه همکارش "استنلی کوهن"، موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۶. گریس هاپر (۱۹۰۶-۱۹۹۲)

این دریاسالار و دانشمند کامپیوتر، اولین برنامه‌نویس رایانه "مارک یکم" بود. او با زبان‌های برنامه‌نویسی توانست کد منبع نوشته‌شده در یک زبان برنامه‌نویسی را به زبان دیگری تغییر دهد. او به "گریس شگفت‌انگیز" معروف بود و پس از مرگش در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶، مدال آزادی ریاست جمهوری به او داده شد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۷. می- بریت موزر (۱۹۶۳)

او به همراه همسرش "ادوارد موزر" فیزیولوژیست و عصب‌شناس نروژی، موفق به کشف "سلول‌هایی که سامانه موقعیت‌یابی در مغز انسان" را تشکیل می‌دهند، شدند. یافته‌های او به دانشمندان در مطالعه فرآیندهای استدلالی و اختلالاتی که منجر به بیماری‌های عصبی ازجمله آلزایمر می‌شوند، کمک کرد. این زوج، به همراه راهنمایشان "جان اوکیف" به‌طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۲۰۱۴ شدند.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۸. لیزه مایتنر (۱۸۷۸-۱۹۶۸)

این فیزیکدان اتریشی- سوئدی یکی از بانفوذترین چهره‌ها در فیزیک هسته‌ای و رادیواکتیویته است. لیزه به همراه همکارش"اتو هان"اولین کسانی بودند که فرآیند شکافت هسته‌ای را توضیح دادند. شکافت هسته ای سبب تولید برق در راکتورهای هسته‌ای و توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم شد. کمیته جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۴۴ زحمات لیزه مایتنر را دررابطه با شکاف هسته ای نادیده گرفت و جایزه را به اتو هان داد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۹. ایرن ژولیو- کوری (۱۸۹۷-۱۹۵۶)

ایرن، دختر ماری و پیر کوری، با کمک همسرش برای ساخت رادیواکتیویته مصنوعی تلاش کرد. در سال ۱۹۳۵، جایزه نوبل شیمی را به دست آوردند.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۱۰. مارگارت همیلتون (۱۹۳۶)

همیلتون دانشمند آمریکایی علوم کامپیوتری است که سرپرستی تیمی در ناسا را بر عهده داشت. آن‌ها نرم‌افزار برنامه فضایی آپولو را نوشتند. در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶، به‌پاس خدماتش از باراک اوباما مدال آزادی دریافت کرد.

تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا

۱۱. پاتریشیا بث (۱۹۴۲)

بث اولین زنی است که در موسسه معروف ژول استین در لس آنجلس آغاز به کار کرد. او اولین دکتر زن و سیاه پوستی است که حق ثبت اختراع پزشکی را دریافت کرد. او فیکولیزر را اختراع کرد که استفاده از لیزر در جراحی آب مروارید را متحول کرد.
تأثیرگذارترین دانشمندان زن دنیا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      احسنت به این شیر زنان عرصه علم

    • بدون نام

      جای خانم مریم میرزا خانی توی مطلب خالی بود

    • کامیشامعادی

      آفرین بر این زنان

    • بدون نام

      جای خیلیا خالی بود. نوال سعداوی و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج