۴۹۷۰۳۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

رابطه مطلوب روحانی با مراجع تقلید علیرغم جوسازی

خیمه سنگین انتقاد بر حسن روحانی، او را رها نمی‌کند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر دولت یازدهم به نظر می‌رسد دردسرها و به دنبال آن انتقادهای ریز و درشت، خیال پایان پذیری ندارند و روزبه‌روز دولت را باچالشی جدید مواجه می‌کنند.

آفتاب یزد نوشت: خیمه سنگین انتقاد بر حسن روحانی، او را رها نمی‌کند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر دولت یازدهم به نظر می‌رسد دردسرها و به دنبال آن انتقادهای ریز و درشت، خیال پایان پذیری ندارند و روزبه‌روز دولت را باچالشی جدید مواجه می‌کنند.
از خطبه و سخنرانی و استیضاح گرفته تا تحصن و اعتصاب، دولت یازدهم طیفی گسترده از انتقادها را تجربه کرده که شاید در نوع خود کم سابقه و شاید حتی بی سابقه است. از شیر مرغ تا جان آدمی زاد، از انتقاد به عملکرد دولت در زمینه برجام و اقتصاد مقاومتی تا کنسرت و فضای مجازی و شادی، خلاصه همه چیز در بساط منتقدین پیدا می‌شود! بساط ایرادهای واهی ازاین پس پهن شده و قصد دارد تا پوست و استخوان دولت را بسوزاند.
آنچنان وضعیت انتقاد برای هم‌صنفان خدمتگزار دلواپس باز شده که حتی برخی از مسببین اوضاع نابسامان کشور در دولت قبل هم فضا را مساعد دیده و باز با آمارها و نمودارهای همیشگی خود به صحنه آمده‌اند تا بلکه بتوانند با سرپوش‌گذاشتن بر ناکارآمدی‌های خود و برعکس جلوه‌دادن واقعیت، اندکی هر چند خوش باورانه تنها وجدان خود را آرام کنند که چگونه در عرض ۸سال سرمایه‌ها‌ی کشور را توسط آمریکایی‌ها‌ و لوکزامبورگ‌ها‌ و زنجانی‌ها‌ و.. . به باد دادند!
**منتقدین جدید
اما گویا در میان همه این منتقدین روحانی، گروهی جدی‌تر قد برافراشته‌اند! گروهی از هم‌لباسان حسن روحانی. خراسان جنوبی چند روز گذشته روزهایپر حاشیه‌ای داشت، روزهای پر حاشیه‌ای از تحصن روحانیونی که در پی سخنان استاندار خراسان جنوبی گفتند بر سر کار نمی‌رویم تا استاندار تغییرکند! هرچند این تحصن به پایان رسید اما متحصنین معتقد بودند استاندار خراسان جنوبی با حرف‌ها‌یش به دنبال راه اندازی رقص و آواز مختلط است! و باید استعفا دهد. چیزی شبیه به همان مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت در مشهد در خراسان جنوبی نیز در حال پیاده شدن است اما رنگ و بوی تهدید بیشتری در خود دارد.
در کنار اوضاع خراسان جنوبی و برخی روحانیون آن، جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم و تشکل‌های حوزوی نیز در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشتند که " با توجه به تذکرات مکرر مراجع عظام تقلید، روحانیون و متدینین به عملکرد ناصواب دولت محترم در حوزه‌های مختلف، به عرض می‌رسانیم که مشکلات اقتصادی، ادبیات ناصحیح شما و همکارانتان، کم‌کاری دولت در حوزه‏‌های علمی آموزشی،محیط زیست، ضعف مشهود دیپلماسی بین‌‌المللی و بسیاری دیگر از نارسایی‌ها، شاید برای مردم شریف و بصیر ایران اسلامی قابل‌تحمل باشد، لکن آنجا که بحث اسلام عزیز در میان است، دیگر جان دادن هم برایشان آسان است!"
در کنار اینها، اعتراضات برخی از ائمه جمعه و انتقاداتی که نوک پیکان آن به سمت دولت است را هم بگذارید که هر بار از تریبونی روحانی و تیمش را سرزنش و شماتت می‌کنند.
اما درطول این چهارسال به طور متعدد وزرای حسن روحانی، سخنگو و رییس دفترش به دیدار با مراجع عظام رفته اند. برخی می‌گویند همین موضوع یک نقطه مثبت است و برخی دیگر می‌گویند حسن روحانی باید به فکر چاره‌ای متفاوت باشد تا تعاملاتش با مراجع و روحانیون را بهبود ببخشد.
**برخی می‌خواهند رابطه را برهم بریزند
حجت‌الاسلام فاضل میبدی استاد حوزه اما برخلاف برخی جوسازی‌ها و اخبار رسانه‌های دلواپس معتقد است رابطه حسن روحانی با مراجع و هم لباسان خود رابطه خوبی است. وی به آفتاب یزد می‌گوید: «البته برخی خناسان هستند که می‌خواهند این رابطه را برهم بزنند و ذهن مراجع را نسبت به رییس جمهور بدبین کنند اما غالب مراجع قم به ویژه در سیاست خارجه از روحانی حمایت می‌کنند. هر وزیری هم که تا کنون به قم رفته است مورد حمایت و استقبال مراجع قرار گرفته است.»
وی اضافه کرد: « عده‌ای که تلاش دارند، رقیب خودشان را از میدان به در کنند و صاحب قدرت شوند دست به هر کاری می‌زنند و برهم زدن این روابط یکی از همین شیوه‌هاست.»
فاضل میبدی همچنین با اشاره به تحصن روحانیون در استان خراسان جنوبی گفت: «اساس اعتراضات در استان خراسان جنوبی به خاطر کنسرت‌ها و موسیقی نیست، باید بگوییم که اعتراض به این مسئله بدعتی است که از مشهد شروع شد. هنر و موسیقی یکی از بهترین‌های بشر است. اگر هم کسی مخالف این موضوعات است باید مخالفتش را در نظراتش بگوید نه اینکه در مقابل استاندار و دولت و یک کار قانونی بایستد. اگر بدعتی درحال شکل‌گیری است که می‌خواهد خواست اکثریت مردم را سلب کند اتفاقا دولت و حسن روحانی باید در مقابل این بدعت محکم بایستند و کوتاه هم نیایند."
فاضل میبدی افزود: «البته روحانیون محترم هستند اما متاسفانه عده‌ای دنبال منافع خودشان هستند.»
وی درباره اینکه برخی می‌گویند حسن روحانی باید به فکر کاهش فاصله خود با مراجع باشد و از همین روی به دیدار آن‌ها‌ برود تا در ایام انتخابات دچار مشکل نشود، پاسخ داد:" اگر روحانی و دولت بخواهند مرتب پیش مراجع بروند تا برخی توطئه‌ها‌ را خنثی کنند باید کل وقت خود را صرف این کار بگذارند. البته به دیدار علما و مراجع رفتن یک امر لازم است.
این استاد حوزه افزود:" اما دولت باید بین خودش و حوزه یک رابط قوی داشته باشد تا آن رابط، این فاصله را پوشش دهد."
فاضل میبدی درباره اینکه آیا برخی صحبت‌هایی که علیه حسن روحانی از طریق تریبون‌ها‌ می‌شود را می‌توان خطرناک دانست؟ پاسخ داد: "بین مردم به ویژه جوانان با بسیاری از تریبون‌داران و افرادی که اظهارنظرهای ضد دولت می‌کنند فاصله افتاده است، اگر تریبون‌داری علیه دولت صحبت و یا اظهارنظرهای تند کند این موضوع باعث ایجاد فاصله بیشتر با جوانان و مردم می‌شود؛ فکر می‌کنید چرا برخی مساجدخالی شده‌اند؟"
**مراجع که قرارنیست علیه روحانی بیانیه بدهند
حجه الاسلام ناصر قوامی دیگر استاد حوزه نیز ضمن اشاره به تحصن برخی روحانیون خراسان جنوبی علیه استاندار خراسان، به آفتاب یزد گفت:" به نظرم هم حرف‌ها‌ی استاندارخراسان درباره موسیقی و آواز جنبه تبلیغاتی، سیاسی دارد و هم تحصن روحانیون خراسان جنوبی! اساسا هیچ کدام از این دو گروه به فکر دوای دردی از جامعه نیستند و صرفا به دنبال مسائل سیاسی می‌گردند، به نظرم راه هر دو منفعتی عاید ملت نمی‌کند. "
ناصر قوامی درباره اینکه آیا مجموعه اتفاقات این چند ماهه از انتقادات برخی تریبون‌داران به حسن روحانی گرفته تا اتفاقات خراسان جنوبی و همین طور دیدار رقبای رییس دولت با مراجع را می‌توان فاصله گرفتن روحانی با مراجع و روحانیون دانست، پاسخ داد: "آقای روحانی باید به یک گروه توجه کند، او می‌داند که ۹۰ درصد آرای حسن روحانی از سوی اصلاح‌طلبان بوده است. وی نسبت به این گروه نباید بی توجهی نشان دهد، بی توجهی نسبت به اصلاح‌طلبان است که بیشترین ضربه را به حسن روحانی خواهد زد. "
ناصر قوامی گفت: " مراجع اساسا خیلی در انتخابات دخالت نمی‌کنند و به نفع کسی هم دراین ایام نظر نمی‌دهند، بیانیه‌ای نیز به سود کسی صادر نمی‌کنند و همانطور که رقبای حسن روحانی به دیدار این مراجع می‌روند، وزرای دولت و حسن روحانی هم می‌توانند با آن‌ها‌ دیدار داشته باشند، پس خطری از سوی مراجع، روحانی را تهدید نمی‌کند. بلکه روحانی باید نگران فاصله گرفتن از اصلاح‌طلبان باشد. اگر او رای اصلاح‌طلبان را ازدست بدهد این موضوع برای روحانی گران تمام خواهد شد و موضع دولت روحانی را تضعیف خواهد کرد."
**عادت روحانی
دراین ایام تقریبا بعد از هر سخنرانی رئیس جمهور و ارائه گزارشی از فعالیت‌ها‌ی دولت موجی از انتقادات به راه می‌افتد؛ چنین وضعیتی را در سالهای اخیر تنها برخی از کارگردانان و فیلم سازان کشور تجربه کرده اند که با یافتن سوژه‌ها‌ی جدید و شوخی با آن و یا حتی مطرح کردنش به عنوان مشکلی در جامعه و یا ورق زدن بخشی از تاریخ کشور، عده‌ای با اعتراض و دریدن یقه خود جلو ساخت و یا ادامه کار آنها را می‌گرفتند! شاید در نگاه نخست و آن هم نگاه فردی که هیچ آشنایی با ایران ندارد، دلیل این همه انتقاد به عملکرد دولت نسبت داده شود اما اگر کمی واقع‌بینانه‌تر به قضیه بنگریم و حتی سیاه‌ترین عینک را نیز به چشم بزنیم می‌توان دریافت که عملکرد دولت در این مدت در بسیاری از بخشها یا از دولتهای گذشته بهتر بوده است!
چرایی واکنش‌ها‌ی انتقادی به دولت را اگر در بین مردم جستجو کنیم شاید کم طاقت شدن آنها پس از فشارهای مختلف سیاسی و اقتصادی چندسال گذشته دلیل قانع کننده‌ای باشد! اما یافتن چنین دلیل قانع کننده‌ای برای واکنشهای بزرگان کشور به این سادگی نیست! با نگاهی به گذشته می‌توان کنشهای مشابهی را در سطح کشور دید که علیرغم وخامت برخی از آنها هیچگاه چنین واکنشی را از جانب همین بزرگان و نخبگان کشور به دنبال نداشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج