۴۹۷۳۴۳
۲۱ نظر
۵۰۰۶
۲۱ نظر
۵۰۰۶
پ

مانع جدید در ازدواج‌ جوانان

جدیدترین بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، ۷۴ درصد جوانان بررسی شده، به دلیل بیکاری و ۳۳.۵ درصد آنان به دلیل وضع مالی نامناسب سرپرست خانواده خود ازدواج نمی‌کنند.

خبرآنلاین نوشت: جدیدترین بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، ۷۴ درصد جوانان بررسی شده، به دلیل بیکاری و ۳۳.۵ درصد آنان به دلیل وضع مالی نامناسب سرپرست خانواده خود ازدواج نمی‌کنند.

چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند؟ پاسخ به این سوال ذهن بسیاری از جامعه شناسان طی دو دهه اخیر را به خود درگیر کرده‌است. برخی دلایل اقتصادی را در عدم تمایل جوانان به ازدواج موثر می‌خوانند و برخی دیگر دلایل اجتماعی و تاثیرات فرهنگی تغییر سبک زندگی را.


هرچه است آمار‌ها به روشنی نشان می‌دهند، تعداد ازدواج‌ها در جامعه ایرانی کاهش یافته است و همزمان با این کاهش، سن ازدواج بالا رفته و نسبت طلاق به ازدواج نزدیک‌تر شده است.


همچنین نرخ دوام زندگی در ایران کاهش یافته است و همه اینا نشان می‌دهد جامعه ایرانی در مساله ازدواج دچار چالش‌های خاصی شده است.
در این میان برخی عدم تمایل جوانان به ازدواج را آسیب اجتماعی نمی‌دانند و آن را متاثر از یک تغییر دیدگاه و سبک زندگی جهانی می‌خوانند.

برخی دیگر هم معتقدند این عدم تمایل جوانان به ازدواج می‌تواند برای جامعه ایرانی چالش برانگیز باشد.
با این حال مرکز آمار ایران در ماه جاری نتایج بررسی‌های خود درباره تحت عنوان « طرح آمارگيري از فعاليت‌ها و رفتارهاي فرهنگي خانوار» منتشر کرد. 
بخش‌های زیادی از این طرح مربوط به ساعات مطالعه در میان ایرانی‌ها، عادت‌های فرهنگی مانند سینما رفتن و شکل تفریح‌ها، چگونگی انتخاب پوشاک، شکل مصرف مواد غذایی و غیره است.

اما در بخشی از این طرح مرکز آمار ایران مهم‌ترین دلایل عدم ازدواج جوانان را نیز بررسی کرده است. 
این طرح يكي از طرح‌هاي آماري جديد مركز آمار ايران است كه با هدف تهيه آمار و اطلاعات مربوط به فعاليت‌ها و رفتارهاي فرهنگي خانوارهاي كشور و استفاده از نتايج آن در برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي كشور براي اولين بار در سال ۱۳۹۳ و سپس در سال ۱۳۹۴ به اجرا در آمده است.

براساس نتایج این بررسی مهم، مهمترين دلیل معضل ازدواج جوانان از ديدگاه افراد ۱۸ ساله و بيشتر در محیط‌های شهری، به ترتيب بيكاري با ۷۴ درصد ، نداشتن شغل دائم با ۵۴.۴ درصد ، مشكل تهيه مسكن با ۵۴.۱ درصد، وضع نامناسب مالي سرپرست ۳۳.۵ درصد، پيدا نشدن فرد مناسب ۳۰.۳درصد و مسئوليت ناپذيري جوانان ۲۰.۸ درصد بوده‌است.

جزيیات را در نمودار زیر مشاهده کنید؛

اما نکته جالب در این بررسی وجود عوامل ذکر شده‌ی جدید از سوی جوانان در رابطه با چرایی عدم ازدواج است.
مهم ترین و جالب ترین این عوامل «وضع نامناسب مالی سرپرست» است. این مساله از دو زاویه می‌توان مشاهده و بررسی کرد؛ نخست اینکه، شاید گروهی از جوانانی که این مساله را دلیلی بر ازدواج نکردن خود معرفی کرده‌اند به دلیل وضع مالی نامناسب خانواده خود، درگیر و داد تامین معاش خانواده خود هستند و ازدواج برای آنها اولویت نیست.


زاویه دیگر نیز این است که گروهی هم به دلیل موقعیت مالی نا مناسب خانواده ازدواج نمی‌کنند. به این معنا که چون خانواده آنها امکان حمایت مالی از آنان را ندارند، در اصطلاح عامیانه «پدرشان پولدار نیست».

زندگی‌ها بی‌دوام شده است

با این حال بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد، در ایران شانه ‌به شانه عدم تمایل به ازدواج، طلاق نیز در ایران افزایش پیدا کرده است.
در حال حاضر طلاق در ایران به یکی از بحرانی ترین مقاطع خود طی سال های اخیر رسیده است. هم اکنون ایران با نرخ خام طلاق ۲ درصد یکی از بالاترین آمارها در زمینه طلاق را در کشورهای منطقه دارد و حالا پس از چالش های رفتاری، اخلاقی و اقتصادی، چالش های دیگری مانند سبک جدید زندگی شهری نیز، بر این روند افزایشی تاثیر گذار است.

یکی از چالش هایی که در این زمینه، کم تر به چشم می آید، شاخص دوام زندگی در طلاق است. این شاخص در مسایل جمعیت شناختی واقعه ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار می گیرد و ناظر بر طول مدت ازدواج تا وقوع واقعه ی طلاق است. براساس بررسی این شاخص، حدود ۱۴ درصد طلاق‌ها در ایران، کمتر از یک سال و ۱۱ درصد آن پس از یک تا دو سال از زندگی مشترک رخ می دهد. در مجموع بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها در ایران در کمتر از ۵ سال از زندگی مشترک رخ می دهد. این اتفاق اما در برخی استان های کشور، بحرانی تر است.

هم اکنون میانگین کشور طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده در کل کشور ۸ سال است اما استان های ایلام، کردستان، خراسان جنوبی و اردبیل میانگین زیر ۷ سال را تجربه می کنند.

از طرف دیگر، استان های یزد، سمنان، اصفهان، مازندران، تهران و البرز دارای میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده بالای ۸ سال هستند. این اتفاق در شرایطی است که شاخص دوام زندگی طی سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۸ کمتر از سال های ۱۳۹۲ و ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیست و نه سالمه.به ازدواج فکر میکنم تنم میلرزه.همون مجردی بهتره

    • بدون نام

      با این وضع اقتصادی و بیکاری ادم باید دیوانه باشه که ازدواج میکنه...گرچه به یک سال نرسیده طلاق میگیرن..

    • بدون نام

      قابل توجه مدیران جامعه واقعافاجعه هست ببین چی شده

    • بدون نام

      این آمار فاجعه و عمق مدیریت والبته بی مدیریتی دولتمردان رو طی سالهای بعد انقلاب نشون میده
      چه کسی پاسخگوست؟
      جوانانیکه عمرشان امیدشان جوانیشان رو از دست دادند جیکار باید بکنند؟!!!!
      آیا مسئولین میتوانند جوابگوی این جوانان باشند؟
      بترسید از حق الناس
      بترسید
      بترسید

    • آرش

      با این شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آدم باید دیوونه باشه که ازدواج کنه

    • بدون نام

      واقعا خسته نباشید.تازه فهمیدید؟؟لازمه به این آمارتون این مطلب رو اضافه کنید که یکی از علل اصلی طلاق هم بیکاری و نداشتن وضع مالی مناسب هست

    • مهدی پور

      یکی از آثار تحریم و عدم وجود طرح وبرنامه ریزی دقیق توسط مسوولین کشور پس از تحمل فشار سالیان گذشته توسط اقشار متوسط به پایین جامعه، در نهایت دود آن به چشم جوانان رفته وآینده کشور را به مخاطره انداخته است.

    • بدون نام

      تازه من فکر میکنم که مردان وزنان ایرانی به دلیل نجابت زیاد این آمار رادارن وگرنه اصلا نباید دیگه تو این شرایط کسی ازدواج کنه

    • محمد

      با این وضع تورم وضعیت بد اقتصادی توقع بیمورده دخترا میشه تن به ازدواج داد؟؟
      دخترا در انتظار شوهر اما اتفاقی که ینفر گیرشون میاد بخواد باهاشون ازدواج کنه انواع ناسازگاریا رو از خودشون خلق میکنن با این وضع عاقلانست ازدواج؟! پس بهتر اینه که ما پسرا ب زندگی مجردی ادامه و دخترا هم کماکان در انتظار شوهر بمونن بلکه سطح توقعات بیموردشونو سر شکن کنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسی منتظر شما نشسته... الان هر دختری داره واسه خودش کار میکنه و خیلیا حتی خرجشون از خانواده خودشون جداست مگه دیوانه ن که بیان شوهر کنن تازه خرجشم بدن؟!

      • لاله

        فقط یه مشت احمق و اسگول که میخان مسئولیت بی عرضگیها و ناتوانیشون رو بندازه رو گردن یه بیعرضه تر در انتظار شوهر هستن وگرنه کسی که رو پای خودش وایساده تو جامعه ای که همه قانونش به نفع مردها نوشته شده و با توجه به مردهایی که تو سی سالگی هنوز دارن از باباجونشون پول توجیبی میگرن آدم خیلی احمقه که در انتظار شوهر باشه. خیلی از آقایون شدن مثل گربه ای که دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف! همچین دست پیش گرفتن که انگار خودشون چه آش دهن سوزی هستن. نه اخلاق درتس و حخسابی نه کار درست و حسابی نه استقلال از خانواده و حرفشون هیچی ندارن فقط مدعی ان. در ضمن هر کی توقعشو آورد پایین بعدا تو زندگی با خیانت همسرجانش باید دست و پنجه نرم کنه چون خیلی از مردها لیاقت این که باهاشون راه بیای رون دارن میزارن به حساب این که
        احمقی و هر کار دوست داشتن میتونن باهات بکنن برای این مورد اخر بیش از ده تا مثال دارم

    • آرش

      به نظر من از بیکاری مهم‌تر نبودن کار دائمی و مناسب هست یعنی کار هست ولی کاری که نه بیمه داره نه درامد زیاد نه دائمی هست نمی‌تونه پشتوانه خوبی برای زندگی باشه افرادی رو دیدم که شغل آزاد دارن مثل مشاغل مرتبط با ساختمان یا کشاورزی و مرتبط با کشاورزی و درامد خوبی داشتن و ازدواج کردن ولی بعد که اوضاع ساختمان‌سازی به رکود خورد و کشاورزی به مشکل خشکسالی خورد کار براشون کم پیدا شد و درامدشون کم شد و زندگیشون با مشکل روبرو شد

    • بدون نام

      علت اصلی عدم ازدواج ،افزایش چشمگیر رابطه های نامشروعه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب گاگولی هستی تو

      • بدون نام

        شما فقط امار اطرافیانت را داری

    • بدون نام

      با این حال روی این مسئولین سنگ پای قزوینه قبول نمیکنن که تازه این این آنار هم مثل خیلی از آنار های دیگه ی کشور ساختگیه و عمق فاجعه خیلی بیشتر از این حرفاست نه فرهنگ سازی میکنن ن اجازه میدن فرهنگ غربی رو دنبال کنیم خودشونم موندن که چیکار کنن همین جوری سر سری مملکت رو اداره کردن که به این روز افتاده

    • بدون نام

      فقط صیغه

    • کم توقع شید لطفا

      ازماست که بر ماست ما خودمونو اصلاح کنیم مسئولین همون خودمونیم از مردم این کشور افغانی نستن که مردم فکر و ملاک ازدواجشون شده پول و دیگر هیچ ازدواج پولی امار طلاق رو میبره بالا بیکاری جوانان عزیز تحصیل کرده و عدم ثبات اقتصادی مشکلات بعدی هستند در کنارش توقعات بالا و چشمو هم چشمی رو هم اضافه کنین قدیما دست جونا رو میگرفتن کمک می کردن ولی الان نمی کنن یکم انصاف داشته باشن مردم و انقدر با نیت بد نخوان که زندگی بقیه رو خراب کنن.

    • sadegh

      اگر فشار خونواده منو مجبور نکنه تا عمر دارم با این اوضاع اقتصادی و شغلی کشور ازدواج نمیکنم.

    • بدون نام

      با حقوق یک میلیونی زن هم نمیشود صیغه کرد چه برسد ازدواج که میخاهند این دولت مردان از خواب بلند شوند

    • محمد حسین

      آمار جمعیتی کشور برای اقایون مسئول مشخص بوده مثلا 10-12 سال پیش میتونستند بفهمند که تا 10 سال دیگه چقدر جوان 20 تا 30 ساله هست و این افراد نیازمند کار درآمد مسکن و ازدواج اند از اون وقت باید برنامه ریزی میشد که الان شرایط محیا باشه
      ولی اون زمان به هیچ و پوچ طی شد الانم انگ تنوع طلبی و بی بند و باری به ما میزنند که خودتون دوست ندارید ازدواج کنید!
      یا مثلا ستاد کل نیروهای مسلح در طول این چند سال به چه دلیل مدت خدمت را از 18 ماه به 21 و جدیدا به 24 ماه رسونده؟ اینا کمک کردناشون به ماست؟2 سال از سر راه اوردیم؟
      تعجبی داره که چرا کسی ازدواج نمیکنه با این وضع؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج