جاباما
۴۹۷۸۰۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

اصلاح‌ طلبان از روحانی عبور نکردند

اصلاح‌طلبان و حسن روحانی بازهم بهم رسیدند، اینبار به بهانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶. ائتلافی که امیدوار است بازهم پیروز انتخابات باشد.

خبرآنلاین: اصلاح‌طلبان و حسن روحانی بازهم بهم رسیدند، اینبار به بهانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶. ائتلافی که امیدوار است بازهم پیروز انتخابات باشد.

اصلاح‌طلبان باز هم نسبت به رقیب پیش دستی کرده‌اند؛ آنها در این چند سال، هم عملگراتر شده اند و هم البته عقلگراتر. اصلاح‌طلبان، نیمه اول دهه نود را با اعلام حمایت رسمی از حسن روحانی به پایان برده اند. گفته‌اند که نامزد قطعی آنها در انتخابات همین رییس جمهور مستقر خواهد بود؛ آنهم در شرایطی که در جناح مقابل، تلاش برای هم نظری شکست خورده و بعد از اعلام لیست ۱۴ نفره از سوی جمنا ، اخبار رسیده حکایت از نامزدی دسته جمعی تعداد زیادی از مصادیق انتخاباتی این جناح را دارد. آنچه اکنون در این سمت میدان رخ داده، یعنی جایی که اصلاح طلبان و اعتدالگرایان ایستاده اند، تکرار ائتلاف سال ۹۲ است . دو ضلع از سیاست ایران باز به هم رسیده اند و برای حسن روحانی فرش قرمز پهن کرده اند.

بازگشت به ۹۲ همراه با روحانی

در گرماگرم انتخابات سال ۹۲ چند ایده در میان اصلاح طلبان وجود داشت. یک طیف بر این باور بود که باید همچنان در لاک عدم سیاست ورزی باقی ماند و مشارکت فعالی در رقابت نداشت. برخی دیگر بر این باور بودند که می توان با گزینه اختصاصی وارد انتخابات شد و ریسک رقابت مستقل را پذیرفت. این وسط برخی عقلای جناح اصلاح طلب نسخه ای دیگر نوشتند. ایده ای که طرفداران بی شماری در جناح یافت و دست آخر به حرف اجماعی اصلاح طلبان بدل شد. نام این نسخه «استراتژی یار قرضی» گذاشته شد. آنها به گزینه ای رسیده بودند که اگر چه ذات اصولگرا داشت اما مانند آنها منتقد وضع موجود بود. او مانند برخی دیگر از اصولگرایان در نزدیک ترین وضعیت سیاسی نسبت به آنها قرار گرفته بود.

حسن روحانی می توانست اصلاح طلبان را از وضعیت بغرنج آن روزها نجات دهد و منفذی از حیات سیاسی را برای آن باز کند. تصمیم سازان و حامیان پروژه «یار قرضی» بهترین تصمیم دوران خود را گرفتند و حسن روحانی آنها را به عرصه قدرت رسمی بازگرداند. اوضاع چنان شد که آنها توانستند با استفاده از فرصت حسن روحانی با ترمیم برخی از همبستگی های آسیب دیده باز امکان همنشینی طیف های مختلف خود را فراهم آورند.

محمد رضا عارف ماجرای آن شب مهم ۲۲ خرداد ۹۲ را اینگونه روایت می کند:« در هواپیما بودم که فکسی ناخوانا و کمرنگ از آقای خاتمی به دستم رسید که از مضمونش متوجه شدم درخواستی است برای کناره‌گیری من. پرسیدم گفتند که آقای خاتمی با شما تماس تلفنی گرفته بودند تا از شما بخواهند به نفع "حسن روحانی" کناره‌گیری کنید اما به تماس ایشان پاسخ ندادید. ساعت ۵ یا ۶ عصر ۲۲ خرداد ماه بود و من در سفرهای انتخاباتی در شیراز برای سخنرانی آماده شده بودم و در حال رفتن به جایگاه بودم که گفتند از طرف آقای خاتمی تماس گرفته شده است. در آن زمان حقیقتا فرصتی برای پاسخگویی نبود و مردم منتظر سخنرانی بودند. در نهایت شب ۲۲ خرداد بود که با نزدیکانم نشستی برگزار کردم و تصمیم بر این شد تا کناره‌گیری کنم.»

جلسه سرنوشت ساز

حالا از آن شب مدت ها گذشته و باز این محمد رضا عارف است که خبر مهمی را اعلام کرده است. او بعد از جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان گفته :« امشب (يكشنبه شب) جلسه فوق العاده شوراي عالي را داشتيم و در هفته گذشته بحث نامزد جريان اصلاحات مطرح بود هنوز ابهاماتي وجود داشت و ما تصميم گيري را به اين جلسه واگذار كرديم. در جلسه امروز همه اعضا حضور داشتند و تصور مي شد جلسه كوتاهي باشد اما دو ساعت و ربع طول كشيد و همه دوستان نقطه نظرات خود را مطرح كردند و در نهايت بعد از پيشنهادات مختلف راي گيري كرديم و در نهايت آقاي روحاني به اتفاق آرا نامزد جريان اصلاحات شد.

امروز(دوشنبه) ما جلسه فراكسيون اميد با آقاي روحاني را خواهيم داشت. بعدازظهر جلسه شوراي اصلاحات استان ها را در تهران خواهيم داشت و درباره چگونه عمل كردن در انتخابات شوراها و رياست جمهوري كار مي كنيم تا از فردا (دوشنبه) حركت جدي براي انتخابات را آغاز كنيم. البته تا زمان تبليغات قانوني كاري نخواهيم كرد اما بسترها را ايجاد خواهيم كرد. فعلابحث ما سياستگذاري و بسترسازي است.»

این یعنی اینکه تمام حرف و حدیث هایی که گفته می شد جریان اصلاحات به عبور از روحانی رسیده صحت نداشته و یا لااقل از این پس چنین ایده ای در میان بخش تصمیم ساز اصلاح طلبان دنبال نخواهد شد. این اخبار که غالبا از سمت رسانه های منتقد دولت و اصلاحات مطرح می شد حکایت از آن داشت که به جهت ریزش رای حسن روحانی و ریسک بالای حمایت از او اصلاح طلبان به جایگزین کردن چهره های جدید فکر می کنند. در این میان البته نام هایی از میان اصلاح طلبان نیز توسط آنها مطرح شده بودند .

نگاه‌ها به نامزد پوششی؛ همچنان مبهم، همچنان پر از تردید
در این میان اما یک نکته مهم همچنان خودنمایی می کند؛«آیا نیازی به اجرای ایده نامزد پوششی وجود دارد ؟» پیش تر گفته شده بود که چند جلسه گفت و گو با حضور افرادی همچون حسن روحانی ، هاشمی رفسنجانی ، سید محمد خاتمی و محمد رضا عارف در جماران برگزار شده و آنجا ایده ای مهم شکل گرفته بود. نظر این بود که کسی باید غیر از حسن روحانی در صحنه باشد تا اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ داد صحنه برای اعضای ائتلاف خالی نماند.

بعد از هاشمی رفسنجانی البته این ایده همچنان محل بحث بود. پای آن به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم باز شد . در این میان دیداری هم بین اصلاح طلبان و حسن روحانی صورت گرفت. رییس جمهور حرف های موافقان و مخالفان ایده نامزد پوششی را شنیده و براساس اخبار منتشر شده اظهار نظر درباره آن را به آینده نزدیک موکول کرده است

نزدیکان به روحانی اما نگاهی متفاوت به این موضوع دارند. واعظی از وزرای کابینه روحانی و از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه گفته است:« حزب اعتدال اعتقادی به ایده نامزد پوششی ندارد. خود آقای روحانی همچون دوره گذشته می‌تواند تنها از پس پاسخگویی به انتقادها برآید. آقای روحانی نامزد حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری است همه بدون اینکه تردیدی به وجود بیاید و دلیلی داشته باشد که دنبال کسی دیگر برویم از آقای روحانی حمایت می کنیم.»

در اظهار نظری دیگر، محمد علی نجفی نیز گفته است؛ «عده‌ای معتقدند تا زمان انتخابات ممکن است هزار اتفاق بیفتد و مسائل پیش‌بینی نشده رخ دهد، بنابراین در کنار آقای روحانی به عنوان گزینه اصلی چند گزینه جانبی هم باید باشد. اما دیدگاه دیگری می‌گوید که حضور آقای روحانی به تنهایی کفایت می‌کند. اما باید گفت که استراتژی رقبای آقای روحانی تخریب دولت است و من فکر می‌کنم که آقای روحانی به تنهایی می‌تواند پاسخ انتقادات را بدهد در واقع یک مرد جنگی به از صد هزار است. فکر می‌کنم که نظر آقای روحانی هم همین باشد که یک نفری حضور پیدا کنند.»

این اما پایان ماجرا نبوده است . محمد رضا عارف از بحث های مطرح شده درباره نامزد پوششی در جلسه شورا اینگونه روایت می کند :« قطعا ما نمي توانيم هيچ فردي را از كانديدا شدن منع كنيم. حتي نزديك ترين دوستان خودمان. اگر خود را صالح و توانمند مي دانند كانديدا مي شوند. اينكه موضع رسمي شوراي عالي چه باشد دو نظر كاملامتفاوت وجود دارد. گروهي نظرش اين است كه ما نبايد كانديداي ديگري داشته باشيم. در مقابل دوستاني مي گويند جريان اصلاحات يك جريان بزرگ است و قاعدتا بايد با كانديداهاي مختلفي به ميدان بياييم البته در نهايت براي روز راي گيري كانديداي واحدي داشته باشيم. در جلسه بحث نسبتا خوبي شد اما در اين باره تصميم گيري نكرديم وعجله اي هم نداريم و قبل از شروع ثبت نام كانديداها موضع شوراي عالي را با حفظ حقوق كانديداها بطور رسمي اعلام خواهيم كرد. رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان تاكيد كرد: ما رويكردي را از سال ۹۲ شروع كرديم كه مسووليت پذيري است و اگر در شرايطي خردجمعي تصميمي گرفت، براساس آن عمل كنيم. مرجع تصميم گيري در جريان اصلاحات شوراي عالي سياستگذاري است و موضع قطعي شوراي عالي حضور با يك نامزد در جريان انتخابات است. تا روز انتخابات منعي نمي كنيم اما اينكه موضع ما چه باشد در آينده معلوم مي شود. »

صرف نظر از اینکه در نهایت اصلاح طلبان چه تصمیمی برای نامزد پوششی خواهند گرفت حالا در آستانه سال نو مهمترین خبر این است که آنها دوباره به حسن روحانی رسیده اند . گویا این آرایش سیاسی که از خرداد 92 شک گرفته همچنان بر سپهر سیاست ایران پایدار خواهد بود .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج