۴۹۸۰۴
۱۰ نظر
۵۱۴۸
۱۰ نظر
۵۱۴۸
پ

روایتی عجیب از وضعیت ایران در سال ۱۸۹۹

اسپرينگ رايس وزيرمختار انگليس در دربار ايران در عهد سلطنت مظفرالدين شاه در نامه مورخ پانزدهم سپتامبر ۱۸۹۹ به برادرش استيفن، درباره وضع نابسامان اقتصاد ايران چنین نوشته است:

دنیای اقتصاد: اسپرينگ رايس وزيرمختار انگليس در دربار ايران در عهد سلطنت مظفرالدين شاه در نامه مورخ پانزدهم سپتامبر ۱۸۹۹ به برادرش استيفن، درباره وضع نابسامان اقتصاد ايران چنین نوشته است:

روایتی عجیب از وضعیت ایران در سال 1899

«... تازگي‌ها چيزي اتفاق نيفتاده جز اينكه اين كشور مفلوك (ايران) دم به دم خراب‌تر و به ويرانگي و فروپاشي نزديك‌تر مي‌شود. پادشاه مملكت مردي است بسيار عالي، خوش‌نفس و خوش نيت. اتباعش كوچك‌ترين ترسي از وي ندارند و به همين دليل است كه ثروتمندان فقرا را مي‌چاپند و به عكس‌شاه سابق(اشاره به زمان ناصرالدين شاه) ترسي هم از اين ندارند كه خود مقام سلطنت آنها را بچاپد. پولي به خزانه نمي‌رسد و حكومت در وضعي مفلوك و ياس‌آور قرار دارد. تا پنج روز ديگر موعد پرداخت يكي از اقساط بدهي دولت به بانك شاهي انگلستان فرا مي‌رسد و مسوولان كشور از حالا مي‌گويند كه قادر به پرداخت آن نيستند. از اين بدتر وضع كارمندان دولت و سربازهاست كه هيچ‌كدام مواجب خود را دريافت نكرده‌اند. سكنه تهران براي تهيه گندم با اشكال بزرگ روبه‌رو هستند، زيرا مالكان ثروتمند گندم خود را احتكار كرده‌اند و زمزمه نارضايتي مردم دارد بلند مي‌شود. جنبه شگفت‌انگيز قضيه در اينجا است كه با وصف این همه اشکالات ناشی از کمبود خواربار، اهالی تهران ساکتند مثل اینکه تن به قضای الهی داده‌اند. صدای شکوه و ناله بلند از دهن کسی بیرون نمی‌آید. از گوشه و کنار شنیده می‌شود که صندوق‌های توانگران پر از پول است ولی دیناری از آن عاید خزانه دولت نمی‌شود. فکر نمی‌کنم فقرای ایران آن اندازه فلاکت و بدبختی از وضع خود احساس کنند که فقرای انگلستان، در وضعی مشابه، احساس می‌کردند. تعجب‌آور است که نان پیدا نمی‌کنند ولی خوش و خندان هستند، چون اگر نان نباشد آفتاب جهانتاب هست و مساله کمبود خواربار را هم به این طریق حل کرده‌اند که گدایی و دریوزگی کنند یا اینکه از خانه‌های توانگران بدزدند، چون دزدیدن خواربار در این مملکت، اگر معلوم بشود که سارق حقیقتا گرسنه بوده، جزو جرایم بزرگ حساب نمی‌شود.به هر کدام از وزارتخانه‌ها که سربزنید می‌بینید عده زیادی کارمند بی‌مصرف در گوشه و کنار نشسته‌اند. از هر کدام از آنها که بپرسید جواب خواهد داد که چندین‌ماه است مواجب نگرفته است. پس اینها چگونه زندگی می‌کنند! از همین طریق که گفتم؛ یعنی از طریق دزدی. همه‌شان عمری را به بطالت می‌گذرانند و از راه دزدی و رشوه‌گیری اعاشه می‌کنند...»

منبع: نامه‌هاي خصوصي اسپرينگ رايس، ترجمه دكترجواد شيخ‌الاسلامي

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه حالا رو می دیدچی میگفت

    • babak

      یعنی واقعا الان هم کسی هست که برای آیندگان بنویسه که مردم با حقوق سیصد چهارصد هزارتومن چطوری با این تورم کنارمیان؟

    • مریم سراوانی

      اینگیلیسشو بزارین منم بفهمم دیگه

      پاسخ ها

      • 123

        اعتماد به نفست توي دروغ گفتن عااااليه!!!

    • رویا

      چرا پیام های منو سانسور میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • Melody

      اين تورم يواش يواش داره خوردمون ميكنه...

      پاسخ ها

      • amir13

        مگه چند سالتونه شمااااا؟!!

      • کاربر

        amir13 شما که از فهمت معلومه 14 سالت نشده, برو توی کوچه بازی کن بدو بدو برو...

    • jamshid

      انگلیس وامریکا همیشه میخواستند ما فقیر ووابسته باشیم وحالا که مردم ما روی پای خودشون ایستادن چشم دیدن ما را ندارن وبا تحریم های کمر شکن قصد تفرقه اندازی دارند واما دولت ما در این اخر دوره اش بد جوری افسار گرونی از دستش در رفته وواقعا داره به مردم بخصوص قشر کم درامد فشار میاد وبعضی از مایحتاج از سبد خانوار خارج گردیده مثل گوشت برنج ...مسئولین محترم روایتی از ائمه شنیدم که میگه اگه فقر از در بیاد تو دین وایمان از پنجره بیرون میره.

    • Melody

      amir13
      حالت خوبه؟!!!!
      چه ربطى به سن داره از تو بزرگترم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج