۴۹۸۷۳۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال ۹۵

سال ۱۳۹۵ سالی پرفراز و نشیب برای ورزش ایران بود. برگزاری المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو در این سال، همه نگاه های اهالی ورزش در سراسر دنیا از جمله کشورمان را به این رقابت ها معطوف کرده بود و خیلی ها انتظار داشتند شاهد مدال آوری ورزشکاران کشورمان از آوردگاه ریو باشند.

مجله نوروزی دنیای ورزش: سال ۱۳۹۵ سالی پرفراز و نشیب برای ورزش ایران بود. برگزاری المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو در این سال، همه نگاه های اهالی ورزش در سراسر دنیا از جمله کشورمان را به این رقابت ها معطوف کرده بود و خیلی ها انتظار داشتند شاهد مدال آوری ورزشکاران کشورمان از آوردگاه ریو باشند.

در این سال اتفاقات تلخ و شیرینی در ورزش کشور رخ داد که با توجه به محدودیت فضا به برخی از مهمترین آنها در این مطلب اشاره می کنیم. پس از موفقیت در المپیک لندن 2012، اهالی ورزشی و به خصوص ورزش دوستان کشورمان انتظار تکرار آن موفقیت و حتی افزایش مدال آوری ورزشکاران مان را داشتند و با افزایش سهمیه ایران در این رقابت ها به 64 ورشکار و در 15 رشته ورزشی، که برای اولین بار در تاریخ اتفاق افتاده بود، این امیدواری بیشتر شده بود اما با نحوه آماده سازی ملی پوشان مان از همان ابتدا هم می شد حدس زد حتی تکرار موفقیت های لندن هم بعید است چه رسد به افزایش تعداد مدال ها نسبت به المپیک 2012.

بوکس

ایران در شته بوکس یک ورزشکار به نام احساس روزبهانی داشت که در همان گام اول به یک بوکسور هلندی (پیتر مولنبرگ) باخت و از دور رقابت ها حذف شد. بوکس در طول این سال اتفاق خاصی را رقم نزد و درواقع در مهمترین رویدادی هم که حاضر بود نتوانست اتفاق مهم و خاصی را رقم بزند.
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

تیراندازی

در تیراندازی ایران 5 ورزشکار داشت. پویا نوروزیان، تیرانداز مرد کشورمان، در دو رشته تفنگ بادی 10 متر و تفنگ سه وضعیت 50 متر به رقابت پرداخت و به فنیال هم راه یافت اما در ای مرحله ناکام ماند و به موفقیت شایان ذکر دست نیافت.

۴ تیرانداز زن کشورمان، الهه احمدی، مه لقا جام بزرگ، نجمه خدمتی و گلنوش سبقت الهی هم تا فنیال پیش رفتند که در این بین احمد در رشته تفنگ بادی ۱۰ متر در رتبه ششم قرار گرفت و خدمتی در تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر هشتم شد.

اما در تیراندازی با کمان با اینکه نتیجه خوبی حاصل نشد اما یک اتفاق بزرگ رخ داد و زهرا نعمتی به عنوان اولین ورزشکار ایرانی توانست هم در المپیک سهمیه بگیرد و هم در پارالمپیک.

او به رغم معلولیت در مصاف با ورزشکار سالم روس نمایش خوب و قابل قبولی داشت ولی در نهایت بازنده شد.

تنیس روی میز

در تنیس روی میز ایران سه ورزشکار داشت. نیما و نوشاد عالمیان و ندا شهسواری، نیما در دور اول حریفی از آمریکا را شکست داد و در مرحله بعدی از ورزشکار رومانیایی شکست خورد و حذف شد. نوشاد و ندا شهسواری هم پس از استراحت در دور اول ، در دور دوم به ترتیب برابر تنیسورهای اسلوونی و بلاروس شکست خوردند و حذف شدند. این در حالی بود که ندا شهسواری در زمان مسابقه مربی خود را بالا سر نمی دید و تازه پس از حذف او، مربی اش به ریو رسید!
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

تکواندو

تکواندو رشته ای بود که کاروان ایران و همه اهالی ورزش به آن خیلی دل بسته بودند.

درخشش تکواندوکارهایی مانند فرزان ع۹شورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ سبب شده بود بسیاری از اهالی ورزش امیدوار باشند که این رشته دست به یک شگفتی بزرگ خواهد زد اما متاسفانه این سه ورزشکار کشورمان دست به شگفتی معکوس زده و هیچ یک از آنها از مرحله یک چهارم نهایی بالاتر نرفتند.

فرزان عاشورزاده، قهرمان بلامنازع همه رقابت های تکواندو در یکی، دو سال گذشته و امید اول ایران برای به دست آوردن مدال طلا، در همان دور اول و در دیدار برابر تکواندوکار مراکشی شکست خورد و از دور رقابت ها خارج شد.

سجاد مردانی و مهدی خدابخشی هم پس از پیروزی برابر حریفان گمنامی از تونگا و هندوراس، در دور دوم به ترتیب مقابل تکواندوکارهایی از بریتانیا و آذربایجان (مهدی بیگی) شکست خوردند و از دور رقابت ها کنار رفتند تا ضعیف ترین اتفاق و نتیجه برای تکنواندو ایران در حداقل یک دهه گذشت رقم بخورد، اتفاقی که مسائل حاشیه ای بسیاری را برای تکواندو کشورمان و میان رضا مهاندوست، سرمربی ایرانی تیم آذربایجان و همین طور بسیاری از ستاره های گذشته این رشته مانند یوسف کرمی، هادی ساعی و... با محمد پولادگر، رییس فدراسیون تکواندو، به وجود آورد و سبب شد این رشته پرافتخار و پرمدال کشورمان سال پرالتهابی را پشت سر بگذارد.

البته این همه اتفاقات تکواندو در المپیک نبود و بزرگترین افتخار ورزش بانوان ایران هم در ریو رقم خورد و کیمیا علیزاده، تکواندوکار 18 ساله کشورمان، با رسیدن به مدال برنز اولین مدال تاریخ ورزش بانوان ایران در المپیک را تصاحب کرد.

کیمیا ابتدا تکواندوکاری از کرواسی را شکست داد و سپس برابر حریف اسپانیایی خود شکست خورد اما با راه یافتن این حریف به فینال، شانس حضور مجدد در جدول را به دستآورد و به ترتیب تکواندوکارهایی از تایلند و سوئد را شکست داد و به مدال برنز دست یافت.

دو و میدانی

در دو و میدانی ایران با 9 ورزشکار مرد و یک ورزشکار زن حضور پرتعدادی داشت اما حاصلی از حضور این ورزشکاران نبرد و حتی احسان حدادی که در المپیک 2012 صاحب مدال نقره شده بود، در این رقابت ها ناکام ماند. رضا قاسمی و حسن تفتیان دو دونده 100 متر ایران بودند که قاسمی در مرحله یک چهارم نهایی پنجاه و هشتم شد و از راهیابی به نیمه نهایی بازماند ولی تفتیان تا آستانه فینال پیش رفت ولی در نیمه نهایی در رتبه هشتم ایستاد و نتوانست افتخارآفرینی کند.
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

حمیدرضا زورآوند و محمدجعفر مرادی به ترتیب در رشته های 20 کیلومتر پیاده روی و ماراتن به رقابت پرداختند که اول یپنجاه و چهارم شد و دومی مقامی بهتر از 129 به دست نیاورد. در پرش طول محمد ارزنده در دور مقدماتی بیست و نهم شد کنار رفت.

احسان حدادی و محمود صمیمی دو پرتاب کننده دیسک ما بودند که به ترتیب در رتبه های ۲۴ و ۳۰ ایستادند و پژمان قلعه نویی و کاوه موسوی هم در پرتاب چکش به ترتیب ۲۸ و ۲۹ شدند. لیلا رجبی، تنها دو و میدانی کار زن ایران، در پرتاب وزنه سی و دوم شد.

قایقرانی

در قایقرانی روئینگ و در رشته انفرادی دوپارو، ایران یک ورزشکار زن داشت. مهسا جاور در این رقابت ها تا فینال پیش رفت اما رتبه ای بهتر از 28 به دست نیاورد.

شمشیربازی

در شمشیربازی و در رشته سابر، ایران دو ورزشکار داشت که مجتبی عابدینی درخششی فوق العاده داشت ولی با ناداوری پای سکو ایستاد و به مدال نرسید. عابدین به ترتیب سه شمشیرباز اوکراینی، کره جنوبی و فرانسه را شکست داد و در نیمه نهایی با یک ناداوری آشکار و در حالی که چند امتیازش نادیده گرفته شد مقابل حریف آمریکایی با نتیجه ۱۴- ۱۵ شکست خورد و در دیدار رده بندی در حالی که روحیه ای نداشت به شمشیرباز کره ای باخت و چهارم شد.
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

علی پاکدامن، دیگر شرکت کننده ایران در این رشته در همان دور اول به ورزشکار آلمانی باخت و حذف شد.

وزنه برداری

وزنه برداری موفق ترین رشته ایران در المپیک 2016 بود که صاحب 2 طلا شد. کیانوش رستمی و سهراب مرادی در اوزان 85- و 94- صاحب مدال طال شدند و علی هاشمی، محمدر ضا براری و بهداد سلیمی ناکام ماندند که البته در خصوص بهداد یک حق خوری آشکار صورت گرفت وگرنه رسیدن به مدل طلا برای او دور از دسترس نبود.

والیبال

والیبال به عنوا تنها رشته تیمی ایران در المپیک ۲۰۱۶ حضار بود و با اینکه امید زیادی به این رشته یم رفت اما در نهایت اتفاق قابل ذکری نیفتاد و این تیم هم از دستیابی به مدال محروم ماند. درخشش والیبال در سال های اخیر به حدی بوده که همه توقع بالایی از این رشته دارند و انتظار می رود در سال ۲۰۱۷ والیبالیست های کشورمان بالاخره روی سکوی جهانی ایستاده و در رقابت های لیگ جهانی هم به عنوان شایسته ای دست یابند. اما اتفاق مهمی که در آخرین ماه های سال درخصوص والیبال رخ داد انتخاب محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال، به عنوان معاون ورش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان بود که ممکن است آینده این رشته پرطرفدار را به مخاطره بیندازد.

قهرمان مظلوم سال

در المپیک ریو خیلی ها باختند و اشک ریختند اما اشک های بهداد سلیمی آبروی المپیک را برد چرا که حق او را در روز روشن خوردند. مافیای وزنه برداری جهان به سرکردگی آیان، پلهوان ایرانی را قربانی کرد اما بهداد در دنیا محبوب تر شد.
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

جودو

جودو رشته دیگری بود که ایران در آن سه سهمیه به دست آورد اما علیرضا خجسته قبل از شروع مسابقات بنا به دلایلی از حضور در المپیک انصراف داد! و سعید ملایی و جواد مجوب پس از یک دور استراحت به ترتیب مقابل جودوکارانی از روسیه و بلژیک شکست خورده و از دور مسابقات حذف شدند.

دوچرخه سواری

در دوچرخه سواری ایران صاحب سه ورزشکار بود که بدترین نتایج ممکن را رقم زدند.

قادر میزبانی، آروین معظمی گودرزی و صمد پورسیدی در رقابت جاده ای مردان هیچ یک به خط پایان نرسیدند و در تایم تریل مردان هم میزبانی در رتبه 31 ایتساد.!

کشتی

کشتی یکیاز رشته هایی بود که اهالی ورزش مطابق هر سال به موفقیت آن دل بسته بودند و به رغم موفقیت نسبی این رشته اما در مجموع رضایت اهالی ورزش حاصل نشد به خصوص در کشتی فرنگی که در المپیک ۲۰۱۲ صاحب ۳ مدال طلا شده بود. فرنگی کاران ما در این رقابت ها حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی، حبیب ا... اخلاقی، قاسم رضایی و بشیر باباجان زاده بودند که عبدولی و رضایی به مدال برنز رسیدند و مابقی حذف شدند.
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

در کشتی آزاد اما اوضاع قابل دفاع تر بود و حسن یزدانی با شایستگی به مدال طلا دست یافت و کمیل قاسمی و حسن رحیمی به ترتیب صاحب گردن آویزهای نقره و برنز شدند؛ میثم نصیری، علیرضا کریمی و رضا یزدانی از رسیدن به مدال بازماندند که البته یزدانی اسیر مصدومیت و ناداوری شد. کشتی البته در طول سال تا حدودی ناکامی المپیک را جبران کرد و تا لحظه نگارش این مطلب کشتی آزاد قهرمان جام جهانی شد و کشتی فرنگی هم در آستانه شرکت در این رقابت ها بود.

شنا

در شنا، آریا نسیمی شاد تنها شرکت کننده ایران بود که در دور اول در رتبه 39 ایستاد و حذف شد.

قایقرانی کانو

در قایقرانی کانو هم عادل مجللی در رشته ۲۰۰ متر انفرادی تا نیمه نهایی پیش رفت ولی با ایستادن در رده ششم از راهیابی به فینال بازماند.

پارالمپیک

اما ایران در پارالمپیک 2016 هم به لحظا تعداد ورشکار صاحب یک رکورد شد و با 111 نفر و کسب 8 مدال طلا، 9 مدال نقره و 7 مدال بزنر افتخارآفرین شد و در رتبه پانزدهم ایستاد. ساره جوانمردی (2 طلا- تیراندازی)، مجید فرزین و سیامند رحمان (وزنه برداری)، محمد خالوندی (دو و میدانی)، غلامرضا رحیمی و زهرا نعمتی (تیراندازی با کمان) و تیم ملی والیبال نشسته طلایی های ایران در این رقابت ها بودند.
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

ساما پاکباز، علیرضا قلعه ناصری، سجاد محمدیان، عبدا... حیدری، سجاد نیک پرست و حامد امیری (دو و میدانی)، زهرا نعمتی و ابراهیم رنجبر (تیراندازی با کمان مختلط)، فوتبال 7 نفر و فوتبال 5 نفره صاحب مدال نقره شدند.

پیمان نصیری، اسدا... عظیمی، جواد حردانی، محسن کاییدی و جاوید احسانی شکیب (دو وم یدانی)، ابراهیم رنجبر (تیراندازی باکمان) و علی صادق زاده (وزنه برداری) مدال آوران بزنر ایران در این رقابت بودند.

فوتبال

فوتبال به عنوان پرهوادارترین ورزش در ایران روزهای تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشت.

تیم ملی کشورمان در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با کسب ۱۱ امتیاز و در پایان دور رفت صدرنشین شد و همه را به دومین حضور پیاپی در جام جهانی امیدوار ساخت اما بروز یک سری اختلافات میان کارلوس کی روش و برانکو ایوانکوویچ که به اخراج ملی پوشان پرسپولیس از اردوی امارات انجامید، فضای فوتبالی کشور را به شدت ملتهب ساخت و یک فضای دوقطبی در فوتبال کشور پدید آورد که البته هنگام نگارش این مطلب مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کردند این مشکل به خوبی و خوشی حل و فصل شده و ملی پوشان پرسپولیس می توانند در دو دیدار نوروزی تیم ملی در دور برگشت رقابت های مقدماتی جام جهانی همبازیان خود را همراهی کنند.

لیگ برتر

در لیگ برتر و تا اواسط اسفند پرسپولیس سوای شکست سختی که در دربی برگشت متحمل شد، قاطعانه صدرنشین است و به نظر می رسد در پایان فصل به سال های ناکامی اش خاتمه داده و با کسب عنوان قهرمانی دل هوادارانش را شاد کند.

پرسپولیس

پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا هم از دو بازی ابتدایی اش ۴ امتیاز گرفت و در این جام هم به کسب موفقیت امیدوار شد.
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

استقلال

استقلال هم پس از شروع بسیار بسیار ضعیف، در دور برگشت از این رو به آن رو شد و خود را تا رده سوم جدول بالا کشید. آبی پوشان در نیم فصل به دلیل شکایت هلمکه با دردسر بزرگی هم مواجه شدند و از پنجره نقل و انتقالاتی زمستانی توسط فیفا محروم شدند که همین عامل تاثیر زیادی در درخشش این تیم داشت زیرا مصنوریان مجبور شد به جوانانش اعتماد کند و آنها هم به خوبی جواب این اطمینان و اعتماد رادادند.

استقلال در لیگ قهرمانان آسیا هم تا پایان هفته دوم ۴ امتیاز گرفت و نشان داد قصد دارد به موفقیت هایش در لیگ برتر، در سطح قاره کهن هم تداوم ببخشد.

استقلال خوزستان

استقلال خوزستان که در اوایل سال 95 دست به یک شگفتی بزرگ زد و قهرمان لیگ برتر شد، در لیگ قهرمانان آسیا هم موفق ترین نماینده ایران بود و با کسب دو پیروزی قاطعانه در صدر جدول گروهش قرار گرفت.

ذوب آهن

ذوب آهن اما در ادامه ناکامی های لیگ برتر، در آسیا هم چندان موفق نبود و تنها یک امتیاز از دو بازی اندوخت.

نفت تهران

و اما نفت تهران به عنوان دیگر تیم حاضر در فینال جام حذفی، این شانس را دارد که در سال 2018 یکی از سهمیه های ایران در لیگ قهرمانان آسیا را از آن خود کند.
اشک ها و لبخندهای ورزش ایرانی در سال 95

تراکتورسازی

تنها استقلال نبود که اسیر شکایت بازیکنان خارجی شد و تراکتورسازی هم با همین مشکل و البته کمی سخت تر رو به رو شد.

تراکتورسازان، که فینالیست جام حذفی هم محسوب می شوند، علاوه بر پنجره زمستانی، از پنجره تابستانی هم محروم شدند تا آینده ای دشوار را پیش رو داشته باشند.

تغییر وزیر

اما برای ورزش ایران یک اتفاق مهم د یگر هم رخ داد. در پاییز سال 95 دکتر محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش و جوانان، از سمت خود استعفا کرد و سید نصرا... سجادی به عنوان سرپرست این وزارتخانه از سوی رییس جمهور معرفی شد. چندی بعد هم مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر جدید ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که توانست از نمایندگان مردم رای اعتماد بگیرد و روی صندلی وزارت ورزش و جوانان بنشیند.

استعفای محمود گوردزی، که خیلی ها معتقد بودند با فوتبال مشکل ریشه ای دارد، برای اهالی فوتبال خیلی خوشحال کننده بود اما با نگاهی به حرف ها و رفتارهای او باید بیان کرد چندان هم پربیراه نمی گفت.

ستاره ای به نام سردار

اگر عینک های رنگی را از چشم برداریم و فقط قرمز و آبی را نبینیم، سردار آزمون بهترین فوتبالیست ایران رد سال 95 بود. سردار هم در رده باشگاهی و هم در سطح ملی سال خوبی را پشت سرگذاشت. یک سال نسبتا رویایی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج