جاباما
۵۰۰۴۸۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

موانع پیش روی ایران برای صادرات گاز

ایران در مسیر رسا ایران در مسیر رساندن سطح تولید گاز خود از میدان گازی پارس جنوبی به بیش از تولید قطر است. ندن سطح تولید گاز خود از میدان گازی پارس جنوبی به بیش از تولید قطر است.

خبرآنلاین: ایران در مسیر رساندن سطح تولید گاز خود از میدان گازی پارس جنوبی به بیش از تولید قطر است.
مقامات ایرانی می خواهند به رغم افزایش تنش با ترامپ سهمی از بازار گاز به دست آورند و سرمایه گذاری خارجی جذب نمایند.
اما احتمالا ایران نخواهد توانست به اندازه ای که قصد دارد گاز صادر کند، زیرا مردم این کشور بخش عمده ای از تولید گاز بیشتر را خود مصرف خواهند کرد.
ایران دارای ۱۸.۲ درصد از ذخایر گازی اثبات شده جهان است و بالاتر از روسیه و قطر به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر جهان شناخته می شود.
اما این کشور بر خلاف رقبایش، که خطوط لوله و مجتمع های ال ان جی متعددی را برای رسیدن به بازارهای خارجی ایجاد کرده اند، در سال ۲۰۱۵، تنها توانسته ۸.۴ میلیارد متر مکعب گاز صادر کند، در حالی که در همان سال ۷.۵ میلیارد متر مکعب گاز وارد کرده است.

تا همین اواخر ایران در مجموع یک وارد کننده گاز محسوب می شد و به دلیل ناکافی بودن شبکه توزیع گاز داخلی اش، از ترکمنستان و آذربایجان گاز خریداری یا تهاتر می نمود.

ایران از طریق خط لوله، گازی کمتر از میانمار یا قزاقستان صادر می کند که مجموعا کمتر از یک درصد از ذخایر جهانی را در اختیار دارند.
بر اساس آمارهای موسسه تحقیقات صنعتی سدیگاز نیمی از گاز تولیدی ایران صرف گرم کردن خانه های ایرانی می شود، 21 درصد صرف تولید برق و 18 درصد صرف تولیدات صنعتی از جمله تولید پتروشیمی.
ایران با جمعیتی 80 میلیون نفری، چهارمین بازار بزرگ گاز طبیعی جهان پس از آمریکا، روسیه و چین است. تولید گاز بیشتر به زحمت می تواند تامین کننده نیاز داخلی باشد.
بر اساس آمارهای بی پی مصرف گاز در ایران نسبت به 102.7 میلیارد متر مکعب در سال 2005 دو برابر شده و به 191.2 میلیارد متر مکعب در سال 2015 رسیده است.
این در حالی است که میزان تولید گاز این کشور در همین بازه زمانی از 102.3 به 192.5 میلیارد متر مکعب رسیده است.
ایران قصد دارد امسال صادرات گاز به بغداد را آغاز کند گامی که این کشور را به پانزدهمین صادر کننده بزرگ گاز تبدیل خواهد کرد و ایران را از رتبه فعلی اش هفت پله بالاتر خواهد برد.
اما عراق خود در حال برنامه ریزی برای احداث خط لوله ای برای صادرات گاز به کویت است و احتمالا مشتری بلند مدتی برای گاز ایران نیست.
توسعه مجتمع های ال ان جی ایران به دلیل تحریم های غرب سال ها متوقف مانده، و با توجه به فراوانی گاز مایع شده موجود در بازارها فعلا در اولویت قرار ندارد.
ایران همچنین در حال بررسی صادرات گاز به کشورهای عمان، پاکستان و دیگر کشورهاست اما خطوط لوله فرامرزی در این منطقه ناامن چندان زیاد نیستند.

مجتمع های ال ان جی شناور روی آب، که یک راه حل موقت تا زمان احداث مجتمع های دائمی مستقر در خشکی محسوب می شوند نیز یکی از گزینه های موجود هستند. ایران حداقل تا سال 2024 بخش اعظم گاز تولیدی خود را مصرف خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج