جاباما
۵۰۱۸۲۸
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

افسر سابق ارتش اسرائیل:

جوانان سعودی به دنبال انقلاب در داخل هستند

یک خاورشناس و افسر بازنشسته ارتش اسرائیل با اشاره به رواج افراط گرایی در بین جوانان سعودی گفت، این گرایش‌ها آنان را به صف گروههای افراطی ملحق کرده که برخی از آنان پیش از هرچیز به دنبال انقلاب در داخل عربستان سعودی هستند.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از روزنامه رای الیوم، شائول ینای خاورشناس و افسر بازنشسته ارتش اسرائیل در سخنرانی خود در دانشگاه تل آویو تحت عنوان «خاندان حاکم سعودی با آتش بازی می کنند»، گفت، جامعه سعودی در سه دهه گذشته دو گام متناقض اتخاذ کرد: نوگرایی و افراط گرایی.

به عقیده او عربستان امروز از طریق کسانی که در غرب تحصیل کرده اند و به دلیل نقش وسایل ارتباط جمعی، بیش از گذشته به سمت جهانی شدن در حرکت است اما مشکل این است که نوگرایی طبق الگوی غربی با سنت های قبیله ای و پدرسالارانه جامعه سعودی تناقض دارد.

ناتوانی نظام حاکم سعودی در مدیریت موفق جامعه

از سوی دیگر جوانان با گرایش به ارزش های دنیای معاصر، مخالفت خود را با سیاست محافظه کارانه عربستان از جمله ارزش های قبیله ای و یا در برخی موارد علیه خاندان حاکم ابراز می کنند از همین رو توان نظام پادشاهی برای مدیریت موفق کشور بیش ازپیش در معرض شک و تردید قرار دارد.

اما گام دوم، افراط گرایی است زیرا از عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده اسلام رادیکالی در جهان اهل تسنن یاد می شود چرا که در چند دهه اخیر حدود یک میلیارد دلار برای ترویج اصل وهابیت در بین مسلمان هر نقطه از جهان از جمله دنیای غرب هزینه کرد اما بد اقبالی نظام حاکم عربستان این است که افراط گرایی مذهبی در بین جوانان این کشور در حال توسعه است، از همین رو دهها هزار جوان سعودی به صف گروههای افراطی پیوسته اند که برخی از این گروهها انقلاب در داخل عربستان را پیش از هر نقطه دیگر خواستار هستند.

در مقابل، محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین او واکنش سختگیرانه ای را در پیش گرفته اند که شامل زندان، شلاق و اعدام است و علاوه بر این به منظور مبارزه با افراط گرایی از روحانیون و امامان مساجد و نهادهای آموزشی کمک می گیرند.

به عقیده این خاورشناس اسرائیلی، این گام ها تا حدودی در مهار خشونت موفق بوده اما نتواسته است بر احساسات و گرایش های جوانان سعودی فائق آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرشید

      وقتی دولت غاصب صهیونیستی رو به رسمیت نمیشناسیم
      چرا هر خبر و هر حرفی از این اشغالگران رو با نام جعلیشون چاپ و پخش میکنین!!!!!!!!!!!!؟؟

      مرگ بر رژیم اشغالگر افراطی صهیونیست

    • بدون نام

      آفرییین جووونااااا این مفتی هارو ادب کنید ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج