۵۰۲۸۳۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

«مینی مورینیو» و بازنویسی قواعد مربیگری

وبسایت نود: مربیگری فوتبال، حرفه ای بی رحم است. فوتبال آلمان را همه به خوبی می شناسند و در سال های اخیر ژرمن ها در زمینه های مختلف این ورزش پیشرفت های چشمگیری داشته اند. در استعدادیابی، سیستماتیک عمل کردن، پرورش بازیکنان و مربیان جوان اکنون آلمان یک کشور پیش رو در فوتبال محسوب می شود. در این بین تبدیل شدن به یک مربی حرفه ای در فوتبال آلمان کار چندان آسانی نیست و مربیان جوان فقط پس از طی مراحل آموزش تعیین شده می توانند در سطح اول فوتبال این کشور هدایت تیم ها را برعهده بگیرند. در این میان یک میان بر وجود دارد، و آن هم فقط شامل حال کسانی می شود که به عنوان بازیکن حرفه ای فوتبال بازی کرده اند پس به همین دلیل می توان یولین ناگلسمان را نابغه جدید مربیگری در فوتبال آلمان دانست، کسی که در سنین پائین به اجبار فوتبال را کنار گذاشت و پس از طی مراحل کامل مربیگری توانست خیلی زود و در سنین پائین در بوندس لیگا مربیگری کند. برای خیلی ها حضور ناگلسمان روی نیمکت هوفنهایم هنوز یک اتفاق فانتزی محسوب می شود، و خیلی ها همچون بازی های رایانه ای به آن می نگرند.

هوفنهایم باشگاهی نوظهور در سطح اول فوتبال آلمان محسوب می شود، باشگاهی که این روزها در اوج به سر می برد و کم کم به جایگاهی که مسئولان رده بالای باشگاه انتظار داشتند نزدیک می شود. مقایسه فصل گذشته بوندس لیگا با فصل جاری برای هوفنهایم دو روی یک سکه است، فصل گذشته آن ها در این مقطع خطر سقوط را با تمام وجود حس می کردند و کاندیدای اول سقوط بودند اما در هفته های پایانی شرایط عوض شد و آن ها در بوندس لیگا ماندگار شدند. فصل جاری روی دیگر سکه این است، هوفنهایم پس از پشت سر گذاشتن روزهای سخت در فصل گذشته، اکنون کاندید کسب سهمیه لیگ قهرمانان برای فصل آینده محسوب می شود و اگر فرم کنونی این تیم ادامه دار باشد هیچ بعید نیست باشگاهی که خواستگاهش تنها ۵ هزار نفر جمعیت دارد فصل آتی در بالاترین سطح رقابت های باشگاهی جهان حضور داشته باشد.

تاریخچه ای کوتاه از باشگاه هوفنهایم

هوفنهایم روستایی واقع در ایالت بادن وورتمبرگ آلمان و جزئی از شهرستان زینسهایم محسوب می شود. جمعیت هوفنهایم در حال حاضر کمتر از ۵ هزار نفر است اما باشگاه فوتبالی که خواستگاهش این روستا است، اکنون نام و آوازه ای جهانی دارد. باشگاه فوتبال هوفنهایم قدمتی تاریخی دارد و تاسیس آن به ۱۸۹۹ برمی گردد اما این باشگاه همیشه در سطوح پائین فوتبال آلمان حضور داشت تا اینکه دیتمار هوپ، میلیاردر مشهور آلمانی تصمیم گرفت روی این باشگاه سرمایه گذاری کند. هوپ خود سابقه بازی برای جوانان هوفنهایم را در کارنامه داشت و یکی از مطرح ترین هواداران این باشگاه نیز محسوب می شد. هوپ مدیرعامل سابق کمپانی SAP است و هنوز ۱۰ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. هوفنهایم پس از ورود سرمایه هوپ تغییر تحولات اساسی کرد و آن ها در سال ۲۰۰۸ توانستند با هدایت رالف رانگنیک به بالاترین قسمت هرم فوتبال آلمان برسند و حتی اولین نیم فصل حضورشان در بوندس لیگا را با صدر نشینی به پایان رساندند. در ادامه رانگنیک به دلیل تغییر سیاست های باشگاه و فروش ستارگان از هوفنهایم جدا شد و پس از آن افت این تیم و شروع شد و تا فصل جاری آن ها بیشتر اوقات در نیمه پائین جدول حضور داشتند. پس از صعود به بوندس لیگا، هوپ با هزینه ای ۱۰۰ میلیون یورویی ورزشگاه راین-نیکر آرنا را برای بازی های خانگی هوفنهایم بنا نهاد. این ورزشگاه ۳۰ هزار نفری برای سهولت رفت و آمد تماشاگران در نزدیکی شهر زینسهایم ساخته شده است.


«مینی مورینیو» و بازنویسی قواعد مربیگری

فصل جدید و آغاز عصری نو در باشگاه

در فوتبال مدرن به ندرت می توان مدیران و مربیان باثبات پیدا کرد. برخی از باشگاه ها در بوندس لیگا به نظر می رسد مربیانی پیدا کرده اند که می توانند برای حضور چندین ساله روی آن ها حساب کنند، مثل پتر اشتوگر در کلن، توماس توخل در دروتموند و مارتین اشمیت در ماینس. برای تیم های دیگر همانند هوفنهایم پیدا کردن چنین مربی بسیار کار دشواری به نظر می رسد آن هم زمانی که آن ها از سال ۲۰۱۱ تا زمستان ۲۰۱۶، هشت مربی را روی نیمکت خود دیده اند. اما با حضور یولین ناگلسمان ۲۹ ساله از فوریه گذشته تاکنون یک ثبات کم نظیر در این باشگاه حکم فرما شده و آن ها اکنون یکی از تیم های بالانشین بوندس لیگا محسوب می شوند و شانس بسیار بالایی برای حضور در رقابت های اروپایی فصل آینده دارند. هوفنهایم هم اکنون و پس از هفته بیست و پنجم بوندس لیگا با کسب ۴۵ امتیاز در مکان چهارم جدول قرار گرفته و تنها ۴ امتیاز با تیم دوم جدول فاصله دارند. نیم فصل اول برای ناگلسمان رویایی بود و آن ها تا تعطیلات زمستانی هیچ شکستی را در کارنامه خود نداشتند و این به خوبی می تواند تغییر ذهنیت بازیکنان این تیم را نشان دهد.

یولین ناگلسمان را بهتر بشناسیم

اگر شما تاکنون نام یولین ناگلسمان را نشنیده اید، آگاه باشید که این سرمربی ۲۹ ساله شاید نفر بعدی باشد که روی فوتبال جهان اثر گذاری داشته باشد. در دور رفت بوندس لیگا و در برتری مقابل بایر لورکوزن در بای آرنا روگر اشمیت با ناگلسمان در کنار زمین جر و بحث شدیدی داشت و سرمربی سابق لورکوزن خطاب به سرمربی جوان هوفنهایم گفت:

چقدر عجیب و غریب هستی تو؟ فکر می کنی که تو فوتبال را اختراع کرده ای؟

نگرش یولین ناگلمسان سرمربی جوان هوفنهایم نسبت به مربیگری بسیار ساده است:

۳۰ درصد مربیگری تاکتیک است، ۷۰ درصد مورد قبول بودن افکار عمومی.

نمی توان گفت که ناگلسمان فوتبال را اختراع کرده اما به جرات می توان گفت که او هوفنهایم را احیا کرده است و این تیم را به رویاهای دیتمار هوپ نزدیک تر کرده است. هوفنهایم در فصل جاری بوندس لیگا عملکردی درخشان داشته اما آتش بازی لایپزیگ تازه صعود کرده عملکرد ناگلسلمان و تیمش را تحت الشعاع قرار داده است. این تیم هم اکنون پشت سر دورتموند در جایگاه چهارم جدول قرار دارد و یکی از شانس های کسب سهمیه لیگ قهرمانان محسوب می شود.

ناگلسمان یکی از جوان ترین مربیان فوتبال جهان است، و با فاصله جوان ترین مربی دائمی در تاریخ بوندس لیگا محسوب می شود. تیم ویزه دروازه بان سابق تیم ملی آلمان و هوفنهایم ناگلسمان را به عنوان "مینی-مورینیو" خطاب می کند. اما باور نکردنی ترین حقیقت درباره این مربی آینده دار این است که او هرگز به عنوان یک بازیکن حرفه ای به توپ لگد نزده است و اکنون بازیکنانش او را دوست دارند. نیکلاس زوله مدافع کنونی هوفنهایم که از فصل آینده برای بایرن مونیخ بازی خواهد کرد درباره ناگلسمان می گوید:

یولین فردی مهربان است. او می فهمد که بازیکنان چگونه فکر می کنند اما او همیشه می خواهد قدرت خود را نشان دهد. او یک متخصص کامل است و حریفان نمی توانند او را از بازی خارج کنند. آنالیز حریفان یکی از قدرت هایش ست و همیشه به خوبی تیم را آماده می کند. ما می توانیم اکنون برای کلین شیت کردن به میدان برویم و چندین بار این کار را انجام داده ایم، اما در عین حال توانایی ایجاد موقعیت های گل را هم داریم.

ناگلسمان اندکی با بازیکن حرفه ای شدن فاصله داشت، او در تیم های جوانان مونیخ ۱۸۶۰ و آگسبورگ بازی کرد (مدتی را در این تیم زیر نظر توماس توخل سپری کرد)، او که یک مدافع میانی بلند قامت بود به دلیل مصدومیت شدید زانو مجبور شد در سنین جوانی و قبل از رسیدن به ۲۰ سالگی فوتبال را کنار بگذارد.

«مینی مورینیو» و بازنویسی قواعد مربیگری
بعد از این مصدومیت او تحصیلات اندکی در مدیریت تجاری و بعد از آن علوم ورزشی داشت و این دو کورس تحصیلی او را در تکمیل کردن آرمان های مربیگری اش کمک کردند. ناگلسمان در سنین پائین به عنوان دستیار در تیم های جوانان مونیخ ۱۸۶۰ و بعدا هوفنهایم فعالیت خود در دنیای مربیگری را آغاز کرد.

در نهایت او در سال ۲۰۱۱ به عنوان سرمربی تیم زیر ۱۷ ساله های هوفنهایم برگزیده شد، و بعد از آن در سال ۲۰۱۳ فرصت حضور در تیم اصلی به عنوان دستیار سرمربی را به دست آورد و این روند پتانسیل او را به خوبی تایید کرد. باشگاه اندکی بعد او را به عنوان مسئول اصلی تیم زیر ۱۹ ساله های باشگاه برگزید و بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در این پست مشغول به فعالیت شد.

پیشرفت چشمگیر او باشگاه را هم تحت تاثیر قرار داد و در اکتبر ۲۰۱۵ به صورت رسمی اعلام کردند که در فصل آینده ناگلسمان سرمربی تیم اصلی خواهد بود اما مشکل جسمانی هوب استیونس سرمربی وقت هوفنهایم باعث شد ناگلسمان خیلی زودتر از موعد مقرر و در ماه فوریه فرصت حضور روی نیمکت تیم اصلی را به دست آورد. در آن زمان هوفنهایم خطر سقوط را با گوشت و خون احساس می کرد و ۷ امتیاز با منطقه امن فاصله داشتند و خیلی ها سقوط این تیم را حتمی می دانستند.

علیرغم بی تجربه بودن در این سطح، یولین سیگنال هایی از توانایی خود را نشان داد و شرایط هوفنهایم را به کلی عوض کرد. در ۱۴ بازی پایان فصل او ۷ برد کسب کرد و تیمش در پایان فصل در مکان پانزدهم و در یک امتیاز منطقه پلی آف لیگ را تمام کرد.

ناگلسمان نتایج درخشان خود در فصل گذشته و فصل جاری را با بازیکنان بدون اسم و رسم کسب کرده و اینجا می توان به خوبی نبوغ او را دید. ناگلزمان در مصاحبه با Süddeutsche Zeitung درباره شیوه مربیگری اش می گوید:

هر بازیکن به شیوه ای متفاوت تحریک می شود و باید بر این اساس با او برخورد شود. در این سطح، کیفیت بازیکنانی که در دسترس دارید به شما اطمینان می دهد که می توانید از نظر تاکتیکی بازی خوبی انجام دهید به شرط آنکه شرایط روانی بازیکنان در وضعیت مطلوبی باشد.

او فلسفه اش را در زمین پیاده کرده است، خصوصا روی بازیکنان هجومی تیم می توان این اثرات را دید. ساندرو واگنر (۱۱ گل زده) آندره کراماریچ (۸ گل زده) و مارک یوت (۶ گل زده)، بازیکنانی که چندین سال از ورود آن ها به فوتبال سپری می شود و قبل از حضور در هوفنهایم دوره های ناموفقی را پشت سر گذاشته بودند.

کراماریچ با رکوردی جدید در باشگاه لستر سیتی (۹ میلیون پوند / ۱۴،۵ میلیون دلار) به این باشگاه انگلیسی پیوست اما در آنجا شکست خورد و با انتقالی قرضی که بعدا دائمی شد به هوفنهایم پیوست. مارک یوت پس از دوره ای ناموفق در بوندس لیگا، ۲۰۱۲ راهی لیگ هلند شد و واگنر هم پس حضورهایی ناموفق در بایرن مونیخ، وردربرمن و هرتا برلین در آخر سر از هوفنهایم در آورد. واگنر اکنون بعد از تیمو ورنر مهاجم لایپزیگ، بهترین گلزن آلمانی بوندس لیگا محسوب می شود. این سه بازیکن در خط حمله چنان خوب ظاهر شده اند که بازیکنی نظیر ادواردو وارگاس مهاجم تیم ملی شیلی در ژانویه مجبور به ترک هوفنهایم و پیوستن به تیم تیگرس مکزیک شد.

در فاز دفاعی، بنجامین هوبنر بازیکنی که کمتر کسی اسم آن را شنیده به اندازه ای خوب کار کرده که در صورت دعوت شدن او به تیم ملی آلمان نباید اصلا تعجب کرد. دروازه بان این تیم اولیور باومن پس از افتی محسوس دوباره احیا شده و تاکنون فوق العاده بود است. تقریبا تمامی بازیکنان حاضر در تیم زیر نظر ناگلسمان نسبت به گذشته بسیار بهتر ظاهر شده اند.

نکته جالب این است که ناگلسمان با فروتنی اعلام می کند که نبوغ خاصی در مسائل تاکتیکی ندارد و یک نابغه در این مبحث نیست:

من دوست دارم که نزدیک دروازه حریفان حملات را شروع کنیم و آنجا صاحب توپ شویم چون در این صورت راه رسیدن شما به گل به اندازه زمانی که توپ را دورتر از دروازه حریف در اختیار بگیرید طولانی نخواهد بود. شاید این موضوع ۵ یا ۱۰ متر باشد حال در ۲-۴-۴ یا در ۱-۲-۳-۴، شما چنین پیوستگی را در هر تیم قبل از شروع بازی می توانید ببینید و شاید در طول ۹۰ دقیقه این اتفاق ۸ بار دیگر رخ دهد.

یک مشاهده جالب، و شاید در دهه های آینده بیشتر درباره این موضوع بشنویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج