۵۰۳۲۳۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

نوروز از «ساعت مشیرالسلطنه» بازدید کنید

بخش تاریخی محدوده شهرداری منطقه ۱۱ که حدود ۴ کیلومتر از حصار ناصری را در برگرفته، دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری است که تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای دیدن آن هاست.

خبرگزاری ایسنا: بخش تاریخی محدوده شهرداری منطقه ۱۱ که حدود ۴ کیلومتر از حصار ناصری را در برگرفته، دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری است که تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای دیدن آن هاست.

علاقمندان برای آگاهی از اماکن تاریخی و مسیرهای راهنمای گردشگری منطقه ۱۱ می‌توانند نقشه راهنمای گردشگری ۲ زبانه منطقه ۱۱ را در تعطیلات نوروز از ایستگاه‌های اطلاع رسانی که در میدان راه آهن، میدان حسن آباد و پارک دانشجو مستقر شده اند به صورت رایگان دریافت کنند.
موزه قرآن کریم

موزه ملی قرآن کریم با زیربنایی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و خیابان ولی عصر (عج) برای نگهداری آثار برجسته و تداوم بخشی به فعالیت‌های قرآنی احداث و راه‌اندازی شده است.

مسجد سجاد(ع)

مسجد سجاد یکی از مساجد قدیمی منطقه ۱۱ است که قدمت آن به دوره پهلوی اول باز می‌گردد. مساحت کل این مسجد ۶۲۰ متر مربع است. طراح این مسجد استاد حسین لرزاده است و کار ساخت آن در خرداد ۱۳۲۳ آغاز و در سال ۱۳۲۶ به پایان رسد. از نکات جالب توجه این مسجد استفاده استاد لرزاده از نقش هفت گنبد آسمان در سقف این مسجد است. هفت گنبد آسمان به عنوان یکی از ویژگی‌های معماری استاد لرزاده در کلیه آثار معماری این هنرمند برجسته نقش بسته است. بنا بر آنچه در کتیبه این مسجد آمده است ۱۰۱۶ نفر در دهه ۲۰ شمسی در احداث این مسجد کمک کرده‌اند که اسامی آنها در دفترچه‌ای نگهداری می‌شود. در میان این اسامی نام دکتر مصدق نیز به چشم می‌خورد. مسجد سجاد در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فخر رازی واقع است.

خانه و موزه مقدم

موزه مقدم دانشگاه تهران و درحقیقت خانه مقدم از جمله خانه های مجلل دوران قاجار متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمد تقی خان احتساب الملک بوده است. از ویژگی‌های بارز این موزه همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است، فضایی که با مساحتی برابر با ۲۱۱۷ مترمربع شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است.
نشانی: خیابان امام خمینی بعد از خیابان شیخ هادی

خانه تاریخی تیمور تاش
این خانه تاریخی که از آثار دوره پهلوی اول است، تنها موزه جنگ کشور است که در آن ابزار و ادوات جنگی از جمله توپ اهدایی روسیه در عهدنامه ننگین ترکمان‌چای به نمایش در آمده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.
"عبدالحسین تیمور تاش" وزیر دربار پهلوی اول بوده و حدود سال ۱۳۱۰ این خانه را در دو طبقه ساخته است که هم اکنون به عنوان موزه جنگ بهره‌برداری می‌شود. علاقمندان می‌توانند علاوه بر تماشای معماری زیبای بنا، آئینه کاری‌های نفیس که در سقف تالار اصلی کار شده است، گچبری‌های ظریف و استادانه در سر ستون‌ها و درها و پنجره های چوبی با فرم ها و اشکال زیبا؛ از ادوات جنگی و سلاح های قدیمی نیز بازدید کنند.

علاقمندان برای بازدید از این خانه تاریخی می توانند از تاریخ ۲۷ اسفندماه تا ۱۵ فروردین از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر به خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از میدان پاستور، خیابان دانشگاه جنگ مراجعه کنند.

خانه تاریخی فاموری

این بنا از خانه های زیبای اواخر دوره قاجار است که این روزها حال و هوای بهاری دارد.

خانه فاموری از بناهای تاریخی دوره قاجاراست که در خیابان جمهوری قرار گرفته و با حوضچه سنگی، نمای آجری و سبک معماری دوره قاجار، همراه با طراحی خلاقانه نمای حیاط ایرانی از بناهای دیدنی شهر تهران است.

خانه فاموری در خیابان جمهوری، بین خیابان ولی عصر(عج) و حافظ، بعد از خیابان روم، کوچه گشتاسب، درب انتهای کوچه قرار دارد.

مقبره شیخ هادی
آقا شیخ هادی نجم آبادی مجتهد دوره ناصرالدین شاه بود که شاگردانی نظیر سید جمال الدین اسد آبادی، دهخدا و حسن رشدیه داشته است.

نشانی: خیابان امام خمینی _خ شیخ هادی _ نرسیده به جمهوری

مسجد و ساعت مشیرالسلطنه (اولین ساعت شهری تهران)
این مسجد و مدرسه ساخته میرزا احمدخان مشیر السلطنه است و دارای صحن کوچکی با هشت حجره در سه طرف آن است و شبستانی ستون‌دار در جبهه شمالی و در مقابل جبهه قبله قرار دارد.
از ویژگی‌های این بنا وجود یک برج ساعت در شرق آن است که از معابر مجاور دیده می‌شود و به همین دلیل به مسجد ساعت نیز شهرت یافته است.

نشانی: خیابان مولوی _ نبش خیابان تشکری موحد

خانه انیس الدوله
خانه تاریخی انیس الدوله از عمارات ارزشمند پایتخت است.
بنابر اعلام روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱، جایی که امروز این خانه قرار دارد در دوران سلطنت ناصرالدین شاه شرق دروازه گمرک و اوایل ورودی شهر از سمت غرب بود.

خانه تاریخی انیس الدوله با معماری ارزشمند ایرانی - اسلامی قاجاری در دو طبقه و در باغی بنا گردید که این باغ نسبتا وسیع از دو رشته قنات مشروب می شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج