۵۰۳۹۹۹
۲۰ نظر
۵۰۰۶
۲۰ نظر
۵۰۰۶
پ

تک دوره ای بودنِ روحانی، از کجا شروع شد؟

زمزمه تک دوره ای شدن ریاست جمهوری حسن روحانی در حالی از یک سال پیش نقل محافل تندرو شد که مروری بر تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی نشان می دهد به جز ابوالحسن بنی صدر که مجلس به عدم کفایت او رای داد، همه روسای جمهوری دو دوره بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زده اند.

هفته نامه صدا - زینب نورانیان: زمزمه تک دوره ای شدن ریاست جمهوری حسن روحانی در حالی از یک سال پیش نقل محافل تندرو شد که مروری بر تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی نشان می دهد به جز ابوالحسن بنی صدر که مجلس به عدم کفایت او رای داد، همه روسای جمهوری دو دوره بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زده اند. همان مقدار که این روزها و ماه ها صحبت از احتمال یک دوره ای شدن دولت تدبیر و امید حسن روحانی است، سال های منتهی به پایان دولت های اول سیدمحمد خاتمی (دولت هفتم) و محمود احمدی نژاد (دولت نهم) هم سخن از احتمال یک دوره ای شدن دولت آنها بود.
اما مردم هم دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی در دور دوم را حتی با رای بالاتر از دور اول راهی پاستور کردند و هم محمود احمدی نژاد اجازه یافت دولت «مهرورز»اش را به دور دوم بکشاند. اگرچه قانون نانوشته ای وجوددارد که بنابر آن دولت ها ۸ سال در پاستور ساکنند تا در چهار سال اول برنامه ریزی کنند و در چهار سال دوم برنامه ها را عملیاتی کنند، اما ساز «یک دوره ای شدن دولت روحانی» مدت هاست از سوی تندروهای جناح اصولگرا کوک شده است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

گرچه تلاش ها برای تک دوره ای کردن دولت تدبیر و امید از زمانی که محمدجواد کریمی قدوسی، عضور جبهه پایداری در اوایل دولت یازدهم حسن روحانی را متهم به «جاسوسی برای انگلیس» یا «براندازی نظام» کرد و به رییس جمهوری هشدار «پایان مشروعیت»اش را دارد، کلید خورد اما از اواخر سال 94 این موضوع به صورت جدی مطرح و پیگیری شد؛ یعنی همان زمان که تندروهای جناح راست دست شان از بهارستان کوتاه و مجبور شده بودند بعد از تحویل پاستور به نامزد مورد تایید اصلاح طلبان، کرسی های سبزرنگ خانه ملت را هم به رقیب واگذار کنند.
تک دوره ای بودنِ روحانی، از کجا شروع شد؟

پاستورنشینی روحانی که سه ساله و دولت یازدهم وارد چهارمین سال از عمرش شد، پروژه تک دوره ای شدن دولت که از دل محافل تندرو اصولگرایان بیرون آمده بود به سایر طیف های این جناح هم سرایت کرد؛ تا جایی که محمدرضا باهنر، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری هم از احتمال تک دوره ای شدن دولت حسن روحانی گفت و این احتمال را بعید ندانست.

آغاز سفرهای استانی محمود احمدی نژاد، رییس دولت های نهم و دهم و کلید خوردن فعالیت های انتخاباتی او و همچنین بلند شدن انتقادهای اصلاح طلبان از برخی کاستی ها در دولت یازدهم، هم مزید بر علت شده بود که اصولگرایان با خوش بینی ببیشتری از تک دوره ای شدن دولت حسن روحانی بگویند.
در ادامه بخشی از گزارش ها، یادداشت ها، مقالات و مصاحبه های جناح راست درباره تک دوره ای شدن دولت حسن روحانی از نظر می گذرد.

استقبال رسانه های اصولگرا از تک دوره ای شدن دولت روحانی

سایت اصولگری تابناک متعلق به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در روزهای اخیر اعلام کرده است اگر جبهه نیروهای مردمی انقلاب به او تکلیف کند برای چهارمین دور متوالی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود، در گزارشی با عنوان «چهره هایی از دولت که به یک دوره ای بودن ریاست جمهوری روحانی کمک می کنند» محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن، علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت را آن دسته از دولتمردان کابینه یازدهم نام برده که سبد رای حسن روحانی را متاثر خواهندکرد.

این سایت اصولگرا در پایان گزارشش با بیان اینکه «تفاوت رای روحانی با مجموع آرای رقیبانش در انتخابات 92 تنها چند میلیون بود» پیش بینی کرده است: «اگر اصولگرایان این بار تنها با یک نامزد در انتخابات ظاهر شوند، احتمال پیروزی روحانی در دور نخست کاهش می یابد و اگر این نامزد چهره ای کاریزماتیک باشد، شاید پیروز میدان شود و روحانی اولین رییس جمهور یک دوره ای تاریخ جمهوری اسلامی شود.»

هفته نامه یالثارات، ارگان مطبوعاتی انصار حزب الله که اتفاقا با روی کار آمدن دولت حسن روحانی بار دیگر به خیابان ها بازگشته بودند در یادداشتی با عنوان «اولین رییس جمهور چهارساله ایران» با قاطعیت نوشت: «روحانی اولین رییس جمهور چهارساله ایران است و مقصر اصلی در این ماجرا خود اوست و حلقه اطرافیانی که گرد خود جمع کرده است. روحانی و دولتش نه در جذب مومنین جامعه موفق بوده اند و نه در ارضای دنیاطلبان مملکت به جایی رسیده اند. نه اقتصاد را سامان بخشیده اند و نه غرور و آبروی کشور در محیط بین المللی را حفظ کرده اند.»
تک دوره ای بودنِ روحانی، از کجا شروع شد؟

روزنامه کیهان نیز در یادداشتی با بررسی عملکرد دولت با بیان این مقدمه که «امروز با گذشت نزدیک به 4 سال از روی کار آمدن این جریان، به اعتراف دوست و دشمن دولت نتوانسته وعده های داده شده را عملی کند» نوشت: «دولت یازدهم در انتخابات پیش رو قبل از آن که نگران رقیب سرسخت باشد، نگران انتخابات سختی است که پیش رو خواهد داشت. به جرات می توان گفت، جدی ترین رقیب آقای روحانی، عملکرد اوست. سخت ترین حریف ایشان کارنامه خالی اوست.»

روزنامه وطن امروز که مهرداد بذرپاش، یکی از کاندیداهای احتمالی جبهه نیروهای مردم انقلاب آن را می گرداند هم از این قافله عقب نماند و در یادداشتی تک دوره ای شدن دولت حسن روحانی را پیش بینی کرد: «واقعیت پیروزی جریان منتقد دولت آن اندازه مسلم است که اگر فرض کنیم انتخابات 7 اسفند انتخابات ریاست جمهوری می بود و دقیقا همین افراد و با همین گرایش ها و تعلقات سیاسی در آن شرکت می کردند، با عنایت به میزان موفقیت گروه های سیاسی در تصاحب کرسی های مجلس، منتخب ملت به طور قطع و یقین فردی منتقد دولت می بود و نه همسو و هوادار دولت و این می تواند زنگ خطری جدی برای دولت روحانی به حساب آید.

این هشدار اما برای دولت زمانی جدی تر می شود که علاوه بر لحاظ پیروزی به شدت شکننده و رای ناپلئونی روحانی در سال ۹۲، توجه داشته باشیم که نتیجه معنادار انتخابات اخیر در شرایطی حاصل شد که اوج دوران بزک کردن برجام بود و به لحاظ نوپا بودن توافق هنوز تا حدی این امکان وجود داشت که در میدان خالی از منتقد و در فضای تک صدایی مطلق دولت، بر اندک دستاوردهای برجام مانور داده و برجام به مثابه فتح الفتوحی به ملت ارائه شود، حال چه رسد به آنکه با گذشت زمان پرده از حقیقت این توافق کذایی فرو افتد و معلوم شود آن وعده های گزاف و اغواگرانه که بنا بود از بهبود وضعیت آب خوردن تا انواع و اقسام گشایش های رفاهی و مادی را شامل شود، در باغ سبزی- آن هم با کارکردی صرفا انتخاباتی- بیش نبوده و امامزاده برجام حاجتی روا نمی کند!

درواقع اگر دولت و گروه های هوادار آن به رغم تلاش سیستماتیک و همه جانبه ای که برای رقم زدن مجلسی همسو و دولت ساخته به کار بستند تا آنجا که رییس جمهور و برخی وزرا و مشاوران صریحا از تمایل شان برای تشکیل مجلسی اعتدالی پرده برداشتند و در ماجرای توافق با توهین، اتهام و بداخلاقی همه صداهای منتقد توافق را فرونشاندند و انواع هماهنگی ها را نیز با طرف های مذاکره برای رعایت حال برجام به عمل آوردند بدان امید که میوه توافق را در 7 اسفند بچینند، نتوانستند از این تدبیر طرفی بربندند، به طریق اولی سال آینده که دیگر این خطابه های تبلیغاتی کارساز نیست و ملت از دولتی که همه تخم مرغ هایش را در سبد دیپلماسی گذاشت و به دست خود توقعات نامعقول از توافق را دامن زد و جز توافق گزینه قابل ذکری برای ارائه به مردم ندارد، جز تحقق انبوه وعده هایی که 3 سال عمر خود و هزینه هایی بس گزاف را مصروف آن کرد، مطالبه دیگری ندارد، توفیق شان در جلب نظر مردم محل تردید و سوال خواهد بود!

با این حساب یک دو دو تا چهارتای ساده البته همراه با نگاهی واقع بینانه به فضای کلی کشور- فارغ از نمونه ها و چشم اندازهای گزینشی که کارکردی جز اغوا و خودفریبی ندارند- می تواند تخمین خوبی درباره سرنوشت انتخابات ۹۶ به دست بدهد.»

مرحله اول «خودانصرافی»

«خودانصرافی» مرحله اول از پروژه تک دوره ای شدن دولت تدبیر و امید بود. از این رو آتش توپخانه علیه حسن روحانی و کابینه از همه سمت گشوده شد تا رییس جمهوری با اختیار خود از حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ انصراف دهد. یک روز به حسین فریدون، برادر رییس جمهوری ایراد می گرفتند و حضورش در کنار حسن روحانی تا مدرک تحصیلی اش را بهانه ای برای حمله به دولت قرار می دادند. یک روز هم فریاد واویلای «حقوق های نجومی» که پایه گذار آن دولت مورد حمایت آنان (دولت محمود احمدی نژاد) بود سر می دادند و روز دیگر مدیران دوتابعیتی را علم می کردند.
تک دوره ای بودنِ روحانی، از کجا شروع شد؟

حادثه قطار سمنان- مشهد هم بهانه خوبی به دست آنان داد تا حملاتشان علیه دولت را شدت بخشند. دیوار دولت حسن روحانی آنقدر کوتاه بود که حتی در حادثه پلاسکو هم به جای معرفی مقصر اصلی حادثه (شهرداری تهران) حملاتشان را به سمت وزیر کار و وزیر کشور نشانه رفتند؛ انگار نه انگار محمدباقر قالیباف، شهردار تهران چندی قبل از قاجعه پلاسکو با اذعان به حادثه خیزبودن این ساختمان اعتراف کرده بود اگر اتفاقی در این ساختمان بیفتد مقصر شهرداری است.

این طیف برای پیشبرد پروژه خود حتی به نو شدن ناوگان هوایی هم رحم نمی کند و ورود ایرباس های جدید به کشور را نقطه ضعف دولت حسن روحانی می داند.

مرحله دوم؛ رقیب سازی

رقیب سازی، مرحله دوم پروژه تندروها برای یک دوره ای کردن دولت حسن روحانی بود. آنها تلاش کردند با ترغیب وزرای محبوب کابینه یازدهم آنان را مقابل رییس دولت قرار دهند. سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارج دو تن از وزرایی بودند که شایعه نامزدی آنان برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در رسانه های اصولگرایان شکل گرفت.

با این حال این ترفند مخالفان روحانی با شکست مواجه شد و نه محمدجواد ظریف و نه سیدحسن قاضی زاده هاشمی در بازی خطرناک اصولگرایان نیفتادند و با تکذیب خبر کاندیداتوری خود، آب پاکی را بر دست مخالفان روحانی ریختند.

مرحله سوم؛ شایعه رد صلاحیت

زمزمه رد صلاحیت حسن روحانی زمانی قوت گرفت که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در گردهمایی فرمانداران اظهاراتی درباره برکناری محمد مرسی، رییس جمهوری سابق مصر مطرح کرد: «یک رییس جمهوری یک شب در کاخ ریاست جمهوری است و فردا صبح با یک کودتا در بازداشتگاه؛ مانند محمد مرسی رییس جمهوری مصر.
او با آن حرف های نامربوطی که در ایران زد و غروری که او را فراگرفته بود فکر می کرد همچنان زنده است و می تواند رفتارش را ادامه دهد ولی با یک کودتا از قدرت کنار رفت. او بالاترین مقام مصر بود. شما با یک امضا به کار گرفته می شوید و با یک امضا کنار می روید، باید سعی کنید خدا را راضی کنید؛ چرا که اگر خدا راضی باشد شما در پستی باقی می مانید و اگر هم راضی نباشد یا صلاح شما نباشد، به خواست او از مقامی کنار می روید.»

اظهاراتی که گرچه درباره برکناری رییس جمهوری مصر بود اما از آن هشدار به حسن روحانی تعبیر شد و شایعه رد صلاحیت رییس جمهوری مستقر قوت گرفت. نهی محمود احمدی نژاد از حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز احتمال رد صلاحیت روحانی را دیرتر از قبل مطرح کرد. با اظهارات حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم این پروژه رو به تکمیل شدن می رفت. او در جمع اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت سخنانی درباره محمود احمدی نژاد و حسن روحانی عنوان کرده بود که یادآور ماجرای رد صلاحیت همزمان آیت الله هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی بود .
تک دوره ای بودنِ روحانی، از کجا شروع شد؟

شریعتمداری روحانی و احمدی نژاد را دو گزینه «بسیار خطرناک» برای انتخابات ریاست جهوری سال آینده توصیف کرده و تلویحا تایید صلاحیت آنان را بعید ندانسته بود. با این حال مرحله سوم پروژه عبور از روحانی و تک دوره ای کردن دولتش این بار هم با شکست مواجه شد.

در روزهایی که رسانه های جناح تندرو با اشتیاق به موضوع رد صلاحیت رییس جمهوری مستقر می پرداختند و سعی داشتند از سخنگوی شورای نگهبان برای آن هم تاییدیه بگیرند، محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید مجلس خبر از مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی با هدایت مقامات عالی رتبه نظام داد. چند روز بعد هم خبر استعفای محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهوری و انتصاب به عنوان رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی آمد؛ خبری که با تاییدیه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از تصمیمی حسن روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حکایت از عزم جدی رییس جمهوری حقوقدان برای حضور در رقابت های انتخاباتی داشت.

مرحله آخر؛ به صف کردن کاندیداهای متعدد در مقابل روحانی

آخرین تیر در کمان رقبای حسن روحانی در حالی که کمتر از سه ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مانده و هیچ کدام از پروژه های «خودانصرافی» و «رد صلاحیت» جواب نداده و عزم شیخ دیپلمات برای حضور در رقابت های سال آینده نیز جزم است، به صف کردن کاندیداهای متعدد در مقابل اوست. گرچه انتخابات ریاست جمهوری نهم (پیروزی محمود احمدی نژاد در مقابل آیت الله هاشمی رفسنجانی در مرحله دوم انتخابات) تجربه موفق اصولگرایان از پیاده کردن این استراتژی است اما همان یک بار بود که جواب داد.

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز اصولگرایان با کاندیداهای متعدد در مقابل تک کاندیدای اصلاح طلبان (حسن روحانی) وارد عرصه رقابت ها شده بودند اما عایدی آن چیزی جز شکست برایشان نبود.

داستان «عبور از رییس جمهوری در ماه های واپسین سال اول دولت، گرچه داستان تکراری در فضای سیاسی کشور است اما به گفته سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت «آرزو بر جوانان عیب نیست» و به اعتقاد علی لاریجانی، رییس مجلس احتمال تک دوره ای شدن دولت تدبیر و امید «قوی نیست».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در انتخابات قبل ریاست جمهوری با خانواده به دکتر روحانی رای ندادیم ولی در این انتخابات برای اینکه تندروهای دلواپس مثل انتخابات مجلس مجددا حالشون گرفته بشه حتما به دکتر روحانی رای می دهیم ، هیچ عقل سلیمی حکم نمیکنه که رئیس جمهور دیگه ای بیاد ، چون تا بیاد و مستقر بشه چهار سال گذشته ، پس باید با دکتر روحانی بمانیم انشاالله تا 1400 تا ثمره تلاشهای چهار سال اول را ببینیم

    • مردم

      الکی واس خودتون زحمت ندید هیچ ربطی ب تند رو میانه رو نداره.مردم از همه چیز آگاهن.نیازی ب حمایت حسن کلید ساز نیست.ابن تصمیم خود مردم ک تک دورش میکنند.

      پاسخ ها

      • علی

        احسنت

        حرف حق را زدی ،
        این سایت چه حرکت مثبتی از روحانی دیده خدا می داند !!!!

    • سید

      با روحانی تا 1400

    • بدون نام

      با قاطعیت می گویم روحانی باردیگر رییس جمهور ماست تا کور شود هر آنکه نتواند دید

    • امیرحسین موسوی

      اکثریت جامعه در فلاکتن ۴ سال زمان کمی نبود که روحانی از دست داد و حالا مرتبا بگویند به خاطر ۸ سال احمدی نژاد نشد در این کشور کاری کرد و این اکثریت جامعه روحانی را تک دوره ای میکندفقط نگاه به خودتان نکنید

    • بدون نام

      تک دوره بودن روحنی فقط به وصعت اقتصادی مردم برمیگردد الان با گذشته مقایسه نکنید الان با توجه به فضای مجازی مردم اگاهتر شده ان دیگر حمایت مسولین از اقای روحانی جواب نمیدهد ونظر مردم با مسولین فرق دارد

    • مردم

      بدون نام10:20وآقا سید ...شما ها فک کنم تو خواب زمستانی قرار دارید یا جیره خوره همین دولتید..مثله دلواپسی یا تندرو نیست مردم از گرانی ناراضیند .آقای روحانی میگه میوه جات ارزون شده میری بازار برعکس در میاد. بدون نام ...یا آقاسید یا شماها کودکید یا مجردید ک از مال باباهه میخورید .از هیچیزی خبر ندارید.براتون متاسفم.ما همه هیچ تدبیری از این دولت ندیدیم.جز تدبیر دروغین.

      پاسخ ها

      • مردم واقعی و با ایمان

        دوست عزیز ما امسال عید فقط یه خورده تخمه و یه نیم کیلو پسته خریدیم با یه خرده شکلات پول خرید میوه نداشتیم و فقط برای یه مهمونمون که باهاش خیلی رودربایستی داشتیم میوه خریدیم شیرینیم خودم پختم تا ارزون برام تموم بشه و بتونم از پس هزینه هام بربیام. شب عیدم سبزی پلو با ماهی نخردیم. شاید باور نکنی اما نون و ماست خوردیم. از کیف و کفش و لباس عیدم خبری نبود...
        اینا رو گفتم تا فکر نکنی ما شکم سیریم یا بچه ایم و نمیدونیم نداری چیه یا جیره خوره دولتیم . اما شما یه چیزی رو فراموش کردی و اونم اینه که این اوضاع و احوال امروز و دیروز این ملت نیست ما چندین ساله با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنیم و بی انصافیه که روحانی رو مسبب این مشکلات بدونیم . این دولت خیلی تلاش کرده و میکنه و ما اگه با انصاف و عدالت نگاه کنیم حتما به این موضوع اعتراف خواهیم کرد...

    • بدون نام

      روحانی تو این 4 سال فرصت داشت اما هیچ کار ویژه و چشمگیری نکرد که مردم بهش اعتماد کنن ؛ تمام پروژه روحانی برجام بود که اجرا شد اما بعدش مردم منتظر بودن لوازم وارداتی ارزون شن یا اتفاق ویژه ای تو کشور بیفته اما آب از آب تکون نخورد و همه چی حتی گرون تر هم شد از قیمت دلار تا سایر لوازم داخلی یا خارجی ؛ در کل انگیزه ای برای رای دادن به روحانی نداریم هرچند به کس دیگه ای هم اعتماد نداریم

    • کاووس

      درود بر روحانی همه طرفدار روحانی هستند انشاءالله که حتما رای بالا یی بیاور د

    • بدون نام

      روحانی رئیس جمهور هشت ساله است.
      تابرنامه هایش راکامل اجراکند.
      با رای ۲۵میلیونی والسلام

    • مهران

      شتر در خواب بیند پنبه دانه روحانی نفر اول ریاست جمهوری با رای بالا ..مردم خودشان یک کار شناسن
      می دانند کی بده کی خوب

    • خودم

      روحانی برازنده ریاست جمهوری اسلامی ایران است تاسال ۱۴۰۰

    • بدون نام

      شماهاییکه از روحانی بد میگید دوره احمدی نژاده کجا بودید چپ و راست به یه بیسواد رای دادیدکه8سال مملکتو ...... الان تازه یادتون افتاده کی خوبه کی بده برید بابا نظرات بی ربط ندید انشأالله روحانی 4سال آینده مزد زحماتشو میگیره وبه شماهاییکه بی خودی حرف میزنید ثابت میکنه لیاقته پاستور نشینی رو داره انشالله به کوری چشم بد خواهاش،خواهشن نظرمو سانسور نکنید

    • بدون نام

      شک نکنید به امید خدا رییس‌جمهور بعدی جلیلی است ...

    • بدون نام

      کاربر 22/15چیه روحانی برازنده ی رییس‌جمهور ی است ؟شاید نتایج فرجام...خخخخخخههه

    • بدون نام

      به روحانی رای ندیم به کی بدیم؟ جلیلی بدیم؟ قالیباف بدیم؟ ممود بدیم؟! به کدوم رای بدیم؟

    • hamed

      تو برای رفع بلاتکلیفی میتونی به فریدون رای بدی فریدون یک انسان تحصیل کرده ساده زیست خدمت گزار چشم پاک دست پاک میباشد بهش رای بدید و سابقه 4 سال مشاوره بر ریس جمهور را در کارنامه خود دارد

    • بدون نام

      از وعدهای تو خالی دروغ پشت دروغ تخریب کردند دیگران تک دورای می شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج