جاباما
۵۰۴۳۷۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

شمارگان نشر، باز هم تحلیل رفت

آمارهای نشر کتاب نشان می‌دهد که شمارگان متوسط کتاب‌ها ۱۷ درصد کاهش یافته و قیمت هر کتاب ۸ درصد در سال ۹۵ افزایش داشته است.

خبرگزاری تسنیم: آمارهای نشر کتاب نشان می‌دهد که شمارگان متوسط کتاب‌ها ۱۷ درصد کاهش یافته و قیمت هر کتاب ۸درصد در سال ۹۵ افزایش داشته است.

در چند سال اخیر در پی مشکلات اقتصادی نشر،‌ شمارگان 5 تا 10 هزار نسخه‌ای کتاب که در سه دهه پس از انقلاب نیاز مخاطبان را برآورده می‌کردف رو به کاستی گذاشت‌، از سوی دیگر با برو زشدن تکنولوژی چاپ و استفاده از چاپ دیجیتال تعداد نسخه‌هایی که از هر کتاب می‌شود به 50 تا 100 نسخه نیز کاهش یافته است. آمارهای نشر نیز در سال‌های اخیر نشان از تحلیل کاهش شمارگان دارد.

بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب از اول فروردین تا پایان بهمن ماه سال جاری،‌ ۷۴ هزار و ۶۳۱ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با سال گذشته (۶۹ هزار و ۱۶۷ عنوان ) ۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

اما شمارگان این کتاب‌ها چه اندازه بوده است؟‌ جدول زیر تعداد شمارگان کل و متوسط این 74 هزار و 631 عنوان کتاب را نشان می‌دهد.

شمارگان نشر، باز هم تحلیل رفت

در یازده ماه نخست سال ۱۳۹۵، بیشترین شمارگان کل با ۲۶.۳۲۰.۵۵۱ نسخه به موضوع کمک درسی و پس از آن، کتاب­های کودک با ۲۵.۷۷۷.۲۲۰ نسخه اختصاص دارد و موضوع دین با ۱۵.۲۳۰.۲۲۷ نسخه، موضوع علوم عملی با ۱۳.۳۸۹.۵۸۹ نسخه، موضوع علوم اجتماعی با ۱۲.۱۴۵.۵۳۵ نسخه و موضوع ادبیات با ۱۱.۰۳۱.۵۸۷ نسخه در رتبه­‌های بعدی قرار دارند

در یازده ماه نخست سال 1395، نسبت به سال گذشته بیشترین کاهش شمارگانِ کل در موضوع کمک درسی بوده است. شمارگان کل کتاب­های این رده­ 35 درصد، شمارگان کل کتاب­های رده دین 19 درصد و کلیات 11 درصد کاهش داشته است.

قیمت:

قیمت کتاب­ها در یازده ماه نخست سال 1395 نسبت به سال گذشته، در سطح: «قیمت کل»، «میانگین قیمت هر کتاب» و «میانگین قیمت هر صفحه» به شرح زیر تغییر داشته است:

شمارگان نشر، باز هم تحلیل رفت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج