۵۰۵۷۲۹
۵۱۲۳
۵۱۲۳
پ

نگاهی به ۴ دربی بزرگ تاریخ بوندس لیگا

در فوتبال آلمان، همه دربی های عمده دارای یک ریشه تاریخی هستند. ۴ دربی بزرگ و سنتی فوتبال آلمان را مورد بررسی قرار می دهیم.

وبسایت نود: در فوتبال آلمان، همه دربی های عمده دارای یک ریشه تاریخی هستند. ۴ دربی بزرگ و سنتی فوتبال آلمان را مورد بررسی قرار می دهیم.

همه مسابقاتی که در زمره «دربی» تعریف می شوند، دو علت عمده دارند؛ یا هر دو تیم از یک شهر و منطقه بوده و یا به دلایل سنتی با یکدیگر رقیب هستند. وبسایت رسمی بوندس لیگا به ۴ دربی بزرگ فوتبال آلمان اشاره کرده و ریشه های هر یک را مورد بررسی قرار داده است.

بوروسیا دورتموند - شالکه (Revier Derby)

این دربی برای اولین بار در تاریخ ۳ می ۱۹۲۵ شکل گرفت و شالکه در نخستین تقابل توانست با نتیجه ۴-۲ از سد دورتموند عبور کند. در ۸۹ تقابل این دو تیم در بوندس لیگا، ۳۲ برد نصیب دورتموند شده در حالی که شالکه به ۳۰ برد دست یافته و ۲۷ مساوی نیز در کارنامه این دو تیم مشاهده می شود. فاصله بین دو شهر دورتموند و گلزنکرشن ۳۳ کیلومتر است. این دو تیم در هفته ۲۶ فصل جاری بوندس لیگا برای صد و پنجاهمین بار به مصاف یکدیگر می روند. رقابت اصلی این دو باشگاه در منطقه روهر، بر مبنای رقابت بین کارگران معدن زغال سنگ (در شهر گلزنکرشن) و کارگران آهنگر (در شهر دورتموند) شکل گرفت. این دربی را تحت عنوان «دربی روهر» نیز می شناسند.

نگاهی به 4 دربی بزرگ تاریخ بوندس لیگا

هامبورگ - وردر برمن یا دربی شمال (Nord Derby)

دربی این دو تیم شمال آلمان از ۱۳ مارس ۱۹۲۷ شکل گرفت که با پیروزی ۴-۱ هامبورگ خاتمه یافت. طی ۱۰۵ تقابل این دو تیم در تاریخ بوندس لیگا، ۳۷ برد برای برمن، ۳۴ مساوی و ۳۴ برد برای هامبورگ به ثبت رسیده است. فاصله این دو شهر ۱۱۶ کیلومتر بوده و پس از نخستین رویارویی، ۱۴۳ مسابقه رسمی دیگر را برگزار کردند. اوج رقابت آنها در سال ۲۰۰۹ بود که به علت برخورد با یکدیگر در مرحله نیمه نهایی جام یوفا، ظرف ۱۸ روز، ۴ بار با هم رو به رو شدند.

نگاهی به 4 دربی بزرگ تاریخ بوندس لیگا

کلن - بوروسیا مونشن گلادباخ (Rhine Derby)

اولین تقابل این دو تیم در اول ژانویه ۱۹۶۲ شکل گرفت که تیم کلن با نتیجه ۴-۱ به پیروزی رسید. طی ۸۵ رویارویی این دو تیم در بوندس لیگا، سهم تیم گلادباخ ۵۲ برد و ۲۰ مساوی بوده در حالی که فقط ۲۷ برد در کارنامه کلن مشاهده می شود. فاصله بین این دو شهر، ۵۷ کیلومتر است. رقابت داغ این دو تیم هنگامی آغاز شد که تیم کلن در حالی که در آستانه قهرمانی در نخستین دوره بوندس لیگا قرار داشت، یکی از محبوب ترین چهره های خود یعنی هنس وایزوایلر را از دست داد و او به تیم دسته دومی گلادباخ پیوست. وایزوایلر به عنوان بازیکن و مربی سابق کلن توانست گلادباخ را به دسته اول برگردانده و پایه گذار سال های طلایی گلادباخ شد. البته هنوز هم هنس وایزوایلر یک چهره محبوب نزد هواداران کلن بوده و حتی نماد رسمی باشگاه یعنی بُز نیز بر اساس نام کوچک او، نام گذاری شده است. هم اکنون، یک بُز به نام «هنس هشتم»، نماد باشگاه کلن محسوب می شود.

نگاهی به 4 دربی بزرگ تاریخ بوندس لیگا

شهر کلن معروف به شهر کارناوال ها، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین شهرهای آلمان بوده ولی باشگاه کلن هرگز نتوانسته به اندازه این شهر، در فوتبال آلمان اهمیت داشته باشد. گونتر نتسر به عنوان بازیکن و مربی گلادباخ توانست گل پیروزی گلادباخ را مقابل کلن در فینال جام حذفی آلمان در سال ۱۹۷۳ به ثمر برساند. این بازی همچنان بهانه ای برای عناد و دشمنی بین هواداران کلن و گلادباخ است.

نگاهی به 4 دربی بزرگ تاریخ بوندس لیگا

بایرن مونیخ - بوروسیا دورتموند (Der Klassiker)

اولین تقابل این دو تیم در ۱۶ اکتبر ۱۹۶۵ بود که با پیروزی ۲-۰ دورتموند در شهر مونیخ به پایان رسید. بایرن طی ۹۵ تقابل با دورتموند در تاریخ بوندس لیگا، به ۴۲ برد دست یافته در حالی که سهم دورتموند، ۲۴ برد و ۲۹ مساوی است. فاصله بین دو شهر مونیخ و دورتموند۵۹۸ کیلومتر بوده و می توان «کلاسیکر» ر ا یکی از دربی های نوپای فوتبال آلمان دانست. تقابل این دو تیم یک جدال همسایگی یا نبردی برای غرور یک منطقه نیست. تبدیل شدن دو تیم بایرن و دورتموند به عنوان مهم ترین قدرت های فوتبال آلمان طی دو دهه اخیر باعث شده تا چنین رقابتی شکل گرفته و نام «کلاسیکر» بر آن نهاده شود. جالب این که بر خلاف نام انتخابی، هرگز نمی توان این دربی را یک مسابقه کلاسیک دانست. اوج رقابت دو تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۳ بود که شاگردان یوپ هاینکس آن بازی تاریخی را با نتیجه ۲-۱ برده و فاتح «سه گانه» شدند.

نگاهی به 4 دربی بزرگ تاریخ بوندس لیگا

وبسایت رسمی بوندس لیگا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج