۵۰۵۹۸۳
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

جشن‌های میلادی جایگزین رسوم ایرانی می‌شود؟

یک آسیب‌شناس گفت: بیگانگی با هویت خطری است که نسل‌های آینده ما را تهدید می‌کند. در حقیقت برگزاری جشن‌های میلادی، ولنتاین و...جایگزین آداب و رسوم و باورهای زیبا و بی‌نظیر ما شده است و این تغییر و تحول متاسفانه ادامه می‌یابد.

خبرگزاری ایسنا: یک آسیب‌شناس گفت: بیگانگی با هویت خطری است که نسل‌های آینده ما را تهدید می‌کند. در حقیقت برگزاری جشن‌های میلادی، ولنتاین و...جایگزین آداب و رسوم و باورهای زیبا و بی‌نظیر ما شده است و این تغییر و تحول متاسفانه ادامه می‌یابد.

مجید ابهری با بیان اینکه فضای مجازی جوانان را نسبت به آداب و رسوم و سنت‌ها بیگانه کرده است، گفت: در هر کشور سال نو و مناسبت‌های مختلف دارای آداب و تشریفاتی است که بیانگر هویت ملی، فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی آن جامعه است. در کشور ما نیز بسیاری از مناسبت‌ها ریشه در باورهای دینی، فرهنگی و اجتماعی دارد که از مصادیق آن می‌توان به ولادت‌ امامان(ع) و اعیاد دینی مانند غدیر و قربان اشاره کرد.

وی ادامه داد: نوروز به عنوان آغاز سال جدید هم ریشه در باورهای دینی ما دارد و هم دارای قدمت باستانی است. دید و بازدید، بعضی مراسم‌ها مانند چیدن سفره هفت‌سین، عیدی‌دادن و عیدی گرفتن و جشن چهارشنبه آخر سال ممکن است در کشورهای دیگر هم اجرا شود، اما بیشتر این رسوم اختصاص به ایرانیان دارد متاسفانه نسل‌های جوان رفته رفته از این آداب و رسوم فاصله گرفته‌اند و بسیاری از آنها با فلسفه و ماهیت این گونه مراسم بیگانه هستند.

ابهری اضافه کرد: بخش زیادی از هویت گریزی به فضای مجازی - که به سرگرمی و تفریح اصلی جوانان تبدیل شده است- بازمی‌گردد. بازی‌های رایانه‌ای نیز مزید بر علت شده است. خانواده‌ها هم بعد از چندین بار درخواست و اصرار، فرزندان‌شان را به حال خود رها می‌کنند و مشاهده می‌شود که در بسیاری از میهمانی‌های خانوادگی اگر فرزندان به اجبار شرکت کنند، سر در گوشی تلفن همراه دارند و توجهی به اطراف نمی‌کنند.

این آسیب‌شناس به نقش نهادهای فرهنگی‌ و آموزشی، خانواده‌ها و رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: نهادهای فرهنگی‌ و آموزشی، خانواده‌ها و رسانه‌ها، مثلث آموزش و تمرین مبانی هویتی هستند. فرزندان با قرار گرفتن در این مثلت آموزشی از باورهای خانوادگی دور نمی‌شوند. هر چقدر نسل‌های آینده با هویت دینی، فرهنگی و اجتماعی بیگانه‌تر شوند، خطر نفوذ فرهنگی بیگانه و استحاله ارزش‌های فرهنگی بیشتر می‌شود؛ بنابراین تا دیر نشده باید فکری برای این وضعیت کنیم.

ابهری در پایان گفت: خانواده‌ها، رسانه‌ها، آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی در خصوص حفظ رسوم و سنت‌های گذشته بی‌توجه هستند. اگر در مدارس و مهدکودک‌ها با چیدن سفره‌ هفت‌سین، برپایی جشن چهارشنبه آخرسال، تشویق برای درست کردن عمو نوروز و ننه سرما، باورهای نوروزی به آنان منتقل شود؛ مانند کاری که در کشورهای دیگر انجام می‌شود، کودکان بیشتر با آداب و رسوم کشورشان آشنا می‌شوند و این امر می‌تواند در افزایش تمایلات نوجوانان و جوانان نسبت به آداب و رسوم گذشته موثر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از بس که بی جنبه ایم

    • میلاد

      جشنهای میلادی ما را تهدید نمیکنندچرا که کمبود روز ولنتاین را در ایین و جشنهای ایرانی رو حس میکنیم چون ملت ایران به هم عشق می ورزند اگر دیدید چیزی از غرب وارد سنتهای ایران شد بدانید که به چنین جشن و شادیهایی احتیاج مبرم دارد و نمیتوان بزور جلوی ان را گرفت چون عکس العملی خلاف دستور مسئولان خواهد داشت

    • بدون نام

      جناب ابهری عزیز وقتی آداب و رسوم سنتی و ملی بخصوص نوروز و‌چهارشنبه سوری و‌غیره از‌طرف تریبونداران مختلف در هر لباس ومقامی ‌وبا کمال تاسف از رسانه مشمول ذمه میلی کوبیده‌ شده‌‌ وهویت زدایی فرهنگی میشود جوانان حق دارند والنتاین و اژدهای سرخ چینی ومیمون اساطیری استوایی را برمراسم ملی ترجیح‌بدهند‌‌‌ ازطرف دیگر به رسانه های مجازی وابسته شوند‌‌جالب‌ اینکه ازطرف دیگر مردم را از فضای مجازی تحذیرمیکنند
      سیاست متناقض وبدون‌ژرف اندیشی..دراین شرایط وقتی کشورهای همسایه از این نارساییها سو استفاده کرده هركدام آیینی از آیین های ما را در یونسکو بنام خود ثبت میکنند‌ داد ما بلند میشود .ایرانی مناسبت‌تاریخی فرهنگی را با دین و مودت همسو‌میداند وحق مطلب را در جای خود ادا میکند.

    • بدون نام

      وقتی ده ها سال است ریوم ایرانی مثل چهارسنبه سوری و شب یلدا و سیزده به در ممنوع میشود و با برگزارکنندگان آنها مثل مجرم رفتار میشود، و حتی گفتن اسم آنها هم جرم محسوب میشود و باید بگوییم چهارشنبه آخر سال یا روز طبیعت، معلوم است که مردم به سمت رسوم اروپایی کشیده شوند

    • میلاد یگانه

      کسانی که همچین بادهایی به غبغبشون میندازند ومیگن که فرهنگ غربی وارد کشورشده خوبه که همه میدونن بچه های خودشون تو بهترین کشورهای دنیا مشغول عیشونوش خودشون هستند این چیزایی که میگن واسه خوشون و بچهاشون نیست واسه ما ملت بدبخت عقب افتادست متاسفانه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج