۵۰۶۰۶۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

پیش بینى نوسان ارزهاى بین المللى در سال ۹۶

یک تحلیل‌گر اقتصادی نوشت: یش بینى نرخ هاى ارز بسیار مشکل است و شاید بتوان گفت که در بازارهاى مالى ، از بین ابزارهاى معاملاتى مختلف ، پرنوسان ترین و در نتیجه غیرقابل پیش بینى ترین آنها تغییرات نرخ برابرى ارزها در بازارهاى جهانى است .

خبرآنلاین: یک تحلیل‌گر اقتصادی نوشت: یش بینى نرخ هاى ارز بسیار مشکل است و شاید بتوان گفت که در بازارهاى مالى ، از بین ابزارهاى معاملاتى مختلف ، پرنوسان ترین و در نتیجه غیرقابل پیش بینى ترین آنها تغییرات نرخ برابرى ارزها در بازارهاى جهانى است .

مرتضی ایمانی راد تحلیلگر اقتصادی در یادداشتی تلگرامی نوشت: با توجه به اينكه بيشتر تجار و صنعتگران ايرانى با ارزهاى مختلف كار ميكنند، نياز است كه چشم اندازى كلى از بازار ارز در جهان ارايه كنيم . لازم است قبلا توضيح داده شود كه پيش بينى نرخ هاى ارز بسيار مشكل است و شايد بتوان گفت كه در بازارهاى مالى ، از بين ابزارهاى معاملاتى مختلف ، پرنوسان ترين و در نتيجه غيرقابل پيش بينى ترين آنها تغييرات نرخ برابرى ارزها در بازارهاى جهانى است.

چون اين برآوردها قرار است در مدت يكسال انجام شود ، و زمان يكسال براى نرخ هاى ارز بلند مدت محسوب مى شود، بنابراين لازم است براى پيش بينى نرخ هاى ارز جهانى از متغيرهاى بلند مدت و اثرگذار استفاده كنيم كه يكى از اين متغيرها تغييرات توليد ناخالص داخلى GDP است . به همين دليل است كه هر متغير وابسته به توليد به محض اينكه تغيير ميكند ، نرخ برابرى ارز آن كشور با كشورهاى ديگر دچار تغييرات مى شود.

نقشه فوق تغييرات محتمل توليد را در مناطق مختلف جهان نشان مى دهد. اگر پيش بينى اين تغييرات درست باشد ، كه حداقل ميتوان گفت قابل اتكاء هستند، از روى اين آمارها و نرخ هاى رشد ميتوان به تغييرات ارزها در سال ٩٦ پى برد.

همان طور كه در يادداشتهاى ديگرى گفتم ، پيش بينى قوى مى شود كه دلار امريكا كماكان يك پول قوى در سال جارى خواهد بود. نرخ رشد جهان پيش بينى شده است كه از ۲/۳ به ۲/۷ افزايش مى يابد و دو كشور سهم زيادى در اين افزايش دارند. يكى امريكا است و ديگرى هند. بنابراين قابل پيش بينى است كه نرخ برابرى دلار امريكا در مقابل ارزهاى ديگر بهبود خواهد يافت ، كما اينكه در فصل اول سال ميلادى جارى ، همين را نشان ميدهد. گذشته از آن روپيه نيز پول خوبى در سال ٩٦ خواهد بود.

ولى در طرف ديگر اقتصاد منطقه يورو را داريم . از يك طرف نرخ رشد اقتصادى در اين منطقه شروع شده است و از طرف ديگر پيش بينى مى شود كه در سال جارى بخشى از نرخ رشد خود را از دست بدهد. ولى كماكان رشد خواهد داشت . همزمان تحولات سياسى مهمى در اروپا در حال رخ دادن است كه هر يك ميتواند نرخ برابرى يورو را تغييرات اساسى بدهد.
دو عامل بر نرخ رشد اقتصادى مثبت اروپا در سال جارى سايه مى اندازد. اول تحولات سياسى است و دوم متغيرهاى تاخيرى lagging indicators همانند اشتغال كه هنوز بهبود نيافته است و به همين دليل نرخ رشد اقتصادى بلند مدت و پايدار sustainable ديده نمى شود. اين دو مساله فشار زيادى بر نرخ يورو در مقابل دلار امريكا وارد خواهد كرد كه بر اساس بسيارى از پيش بينى ها ، اين نرخ به برابرى يك به يك در سال جارى خواهد رسيد.

ژاپن هم با توجه به مشكل نرخ رشد اقتصادى اش پيش بينى مى شود كه در سال جارى با ين قوى همراه باشد و همين ين قوى ميتواند نرخ رشد اقتصادى ژاپن را مشروط كند. توجه داشته باشيم كه با خرابتر شدن وضع اقتصادى ژاپن ، ين ژاپن به جاى اينكه تضعيف شود تقويت مى شود. اين اتفاق در سه ماهه اول سال ميلادى افتاده است و پيش بينى مى شود كه اين روند با نوساناتى تا انتهاى سال ادامه داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج