۵۰۶۲۵۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ایران می‌تواند دومین مسافر روسیه باشد

سال ٩٦ به بهترین شکل ممکن برای فوتبال ایران آغاز شد، کسب دو برد ارزشمند در راه جام جهانی ٢٠١٨، تیم ملی را به مرز روسیه رساند. ایران حالا می‌تواند به‌راحتی پنجمین صعودش به جام جهانی را جشن بگیرد.

روزنامه شرق: سال ٩٦ به بهترین شکل ممکن برای فوتبال ایران آغاز شد، کسب دو برد ارزشمند در راه جام جهانی ٢٠١٨، تیم ملی را به مرز روسیه رساند. ایران حالا می‌تواند به‌راحتی پنجمین صعودش به جام جهانی را جشن بگیرد.

ایران ابتدا سوم فروردین در دوحه در یک بازی حساس با تک‌گل مهدی طارمی، قطر را شکست داد. شیرینی نمایش فوق‌العاده یوزهای ایرانی زمانی چند برابر شد که در همان روز کره ‌جنوبی و ازبکستان، دو رقیب اصلی ایران در گروه اول مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا شکست خوردند. فاصله ایران با این دو تیم یک فرصت طلایی برای کارلوس کی‌روش و شاگردانش ایجاد کرد، آنها هم هشتم فروردین به‌خوبی از این فرصت استفاده کردند.

ایران دوباره با همان فرمول بازی با قطر، چین را شکست داد؛ با تک‌گل سه‌‌امتیازی مهدی طارمی در نیمه دوم. کی‌روش به‌خوبی مأموریتش را انجام داد. ایران حالا با چهار امتیاز بیشتر از کره‌ جنوبی و پنج امتیاز بیشتر از ازبکستان در آستانه صعود به جام جهانی قرار دارد. ایران سه بازی دیگر پیش‌ِروی خود می‌بیند و برای صعود دو راه ساده دارد؛ یکی اینکه از دو تیم کره ‌جنوبی یا ازبکستان یکی را ببرد و راه دوم این است که با یکی از این دو تیم کره‌ جنوبی و ازبکستان مساوی کند و در بازی آخر سوریه را در تهران شکست دهد.

با توجه به کیفیت تیم ملی در این دوره از رقابت‌ها، همگان از همین حالا ایران را در روسیه می‌بینند. راحت‌ترین روش صعود این است که ایران در بازی بعدی خود در ٢٣ خرداد در ورزشگاه آزادی ازبکستان را شکست دهد و صعود زودهنگام خود را به جام جهانی جشن بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، ایران پس از برزیل، دومین مسافر روسیه خواهد بود و دو بازی آخرش با کره ‌جنوبی و سوریه تشریفاتی می‌شود. شکست ازبکستان ساده‌ترین صعود ایران به جام جهانی را رقم می‌زند و باعث خواهد شد برای اولین‌بار در تاریخ ایران دو حضور متوالی در جام جهانی فوتبال را تجربه کند.

صعود در شب قدر

٢٣ خرداد، احتمالا روزی خواهد بود که ایران صعودش به جام جهانی ٢٠١٨ قطعی می‌شود، اما ایران برای برپایی جشن صعود در این روز دو مسئله خواهد داشت؛ مسئله اول این است که ٢٣ خرداد هم‌زمان با شب قدر و شب ضربت‌خوردن مولای متقیان است و مطئمنا برگزاری جشن در چنین شب مهمی میسر نیست. تماشاگران ایرانی پیش از این نشان دادند حرمت این روزهای مذهبی را نگه می‌دارند؛ همان‌طور که بازی ایران و کره ‌جنوبی در شب تاسوعا برگزار شد و حرمت آن روز زیر سایه تمامی دلواپسی‌ها نگه داشته شد. فدراسیون فوتبال قبلا از فیفا خواسته بود که زمان بازی ایران و ازبکستان را عوض کند، اما فعلا خبری از تغییر زمان بازی نیست و این دیدار مهم قرار است در شب نوزدهم رمضان برگزار شود. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال تصمیم خواهد گرفت ساعت بازی را در عصر قرار دهد که با شب قدر تلاقی نکند.

تنبیه ایران

موضوع دوم این بازی، اما به اتفاقات بازی ایران و چین ارتباط دارد. برد مقابل تیم مارچلو لیپی، بدون هزینه نبود. پس از گل ایران، آتش‌بازی خطرناک از سوی تماشاگران منجر به انفجار نارنجکی در کنار کمک داور دوم بازی شد. تصاویر تلویزیونی به‌وضوح این صحنه را نشان دادند که کمک‌‎داور سنگاپوری روی زمین افتاده و پزشکان در حال معالجه‌کردن او هستند. مطمئنا این صحنه از نگاه ناظران بازی پنهان نمانده و باید منتظر مجازات سنگین ایران از سوی فیفا بود. ساعاتی پس از بازی، یک سایت چینی احتمال داد نه‌تنها جرائم مالی سنگینی در انتظار ایران است، بلکه این حادثه باعث می‌شود حتی کمیته انضباطی فیفا جرائمی همچون محرومیت از حضور تماشاگر در ورزشگاه آزادی در بازی حساس با ازبکستان را در نظر بگیرد. به‌هر‌حال اگر قرار باشد فیفا برخوردی سخت‌گیرانه با ایران داشته باشد، تیم ملی در بازی با ازبکستان از حضور هواداران محروم می‌شود و باید بدون هوادارانش به دنبال برد در این بازی حیاتی باشد. فراموش نشود که چهار سال پیش ازبکستان در همین رقابت‌ها ایران را در آزادی شکست داد و کار صعود ایران را سخت کرد. البته این مرتبه اگر ازبکستان پیروز هم شود، دو امتیاز از ایران عقب است.

عملکرد درخشان تیم ملی در دو بازی مقدماتی جام جهانی، به‌ویژه بازی با قطر باعث شد خیلی از کارشناسان به تمجید از کارلوس کی‌روش بپردازند. کی‌روش که در زمستان سال گذشته بیشتر درگیر حواشی و اختلافاتش با برانکو ایوانکوویچ بود، کار خود را به‌خوبی انجام داد. گل‌نخوردن در هفت دیدار مقدماتی جام جهانی یک رکورد تاریخی برای ایران به جا گذاشته است. ایران با اقتدار در صدر گروه خود قرار دارد و این نتایج موجب شد در رده‌بندی تیم‌های ملی هم با پنج پله صعود در رده بیست‌وهشتم قرار بگیرد.

غیبت ادامه‌دار دستیاران ایرانی

کی‌روش پس از بازی با چین سعی کرد آرامش به‌وجود‌آمده را حفظ کند و به سراغ افرادی که با آنها اختلاف دارد، نرود، اما به صورت غیرمستقیم به آنهایی که با برنامه‌هایش مخالف‌اند طعنه زد. او درباره نحوه آمادگی تیم ملی برای بازی با ازبکستان گفت: «اگر اجازه بدهند برنامه آماده‌سازی خواهیم داشت و اگر اجازه ندهند، مانند این بازی تنها چهار جلسه تمرین خواهیم داشت. من گفتم اگر اجازه بدهند و شما می‌دانید که منظور من چه اشخاصی هستند که برای فوتبال ایران تصمیم می‌گیرند». کی‌روش از رسانه‌ها هم کمی انتقاد کرد. «کیفیت بازیکنان موضوعی است که من به آن توجه می‌کنم. سن کم یا زیاد بازیکنان، موضوع نخست من نیست، اما مطمئنا بازیکنانی را معرفی کردیم که برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در خدمت فوتبال باشند. در شش سال گذشته تلاش کردم این کار را انجام دهم. الان اما این مسئله به اتمام رسیده و فضا و زمان برای پروژه‌ای که داشتم، وجود ندارد. برنامه‌ای که من داشتم با حمایت برخی از اصحاب رسانه لطمه دید و دیگر زمان برای انجام این کار نداریم». به ‌هر ترتیب در اطراف تیم ملی، همچنان حاشیه‌هایی دیده می‌شود که مهم‌ترین آن اخراج مربیان ایرانی از کادر فنی تیم ملی است. موضوعی که به خاطر نتیجه‌گرفتن تیم ملی، رسانه‌ها چندان به صورت جدی به آن نپرداختند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج