جاباما
۵۰۶۲۶۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

بارسلونا به مسی وابسته است؟

بارسلونا به مسی وابسته است. این جمله ای است که بارها در مورد تیم بارسلونا به کار رفته است و منتقدان این تیم برای تاختن به آبی اناری ها از آن استفاده کرده اند اما براستی چنین چیزی صحت دارد؟

شفقناورزشی: لیونل مسی بی شک بزرگترین بازیکن تاریخ باشگاه بارسلونا است. این مسئله در شرایطی مطرح می شود که باشگاه بارسلونا بزرگانی از یوهان کرایف و مارادونا گرفته تا ریوالدو و رونالدینیو را به خود دیده است. اما بدون شک نه اسطوره هلندی فقید آبی اناری ها و نه ستاره های برزیلی سال های نه چندان دور این تیم، هیچ کدام به اندازه لیونل مسی در بارسلونا دست آورد نداشتند و هیچ کدام به اندازه مسی بارسلونا را عظمت نبخشیدند. مسی با بارسلونا همه چیز به دست آورد و در سلطه بارسلونا در دهه اخیر در فوتبال اروپا نقشی کلیدی داشته است.

با این وجود، شرایط فعلی بارسلونا به گونه ای است که نمی توان گفت که این تیم به لیونل مسی وابسته است. کافی است که به چند هفته قبل برگردیم. زمانی که بارسلونا ناامیدانه در نوکمپ قرار گرفته بود تا شکست ۴-۰ بازی رفت برابر پاری سن ژرمن را جبران و به دور بعد لیگ قهرمانان صعود کند. در این بازی لیونل مسی نتوانست کار زیادی برای بارسا انجام دهد اما در عوض نیمار شگفتی ساز شد و به خلق یک معجزه تاریخی کمک کرد. این بازیکن برزیلی عملکرد خارق العاده ای خود بر جای گذاشت تا شرایط پیروزی ۶-۱ بارسلونا فراهم شد. نیمار تنها در ۷ دقیقه پایانی این بازی دو گل زد و یک پاس گل داد. البته این اولین باری نبود که نیمار یک تنه به کمک بارسلونا می آمد و بارها در این فصل در غیبت مسی و یا حتی در زمان حضور این ستاره آرژانتینی در زمین، این نیمار بود که بارسلونا را مهلکه نجات می داد.

در بازی شب برابر گرانادا که در غیبت مسی برگزار می شد، معلوم شد که در نبود مسی تنها این نیمار نیست که می تواند به کمک بارسلونا بیاید. لوئیز سوارز در این بازی بسیار خوب عمل کرد و علاوه بر زدن یک گل و دادن یک پاس گل، عملکردی دیدنی داشت تا غیبت مسی در این بازی حساس اصلا احساس نشود و بارسا یک پیروزی ۴-۱ به دست آورد. البته اگرچه این نتیجه قاطعانه است اما بارسلونا کار سختی برای کسب سه امتیاز این بازی داشت و تا ۱۰ دقیقه پایانی بازی و اخراج یکی از بازیکنان گرانادا، تنها توانسته بود بازی را ۲-۱ پیش ببرد.

با این همه، زوج نیمار و سوارز در این بازی بسیار خوب کار کردند و بخصوص لوئیز سوارز نشان داد که چرا از او به عنوان بهترین شماره ۹ حال حاضر فوتبال دنیا یاد می شود. در نیمه اول این بازی داور می توانست دو پنالتی روی سوارز بگیرد. این مهاجم اروگوئه ای همچنین در این نیمه با یک شوت دیدنی تا آستانه فروریختن دروازه گرانادا هم پیش رفت که توپ او به تیر دروازه برخورد کرد و در ادامه هم اگرچه توپ با ضربه نیمار وارد دروازه شد اما نیمار در آفساید بود. البته سوارز بالاخره توانست در نیمه اول دروازه اوچوآ را باز کند و سپس بعد از گل تساوی بخش گرانادا، یک پاس گل زیبا داد تا باز هم بارسا جلو بیافتد.

با این گل و پاس گل تعداد گلها و پاس گل های سوارز در فصل جاری به ترتیب به عدد ۲۳ و ۱۰ رسید تا به اولین بازیکن در ۵ لیگ اصلی فوتبال اروپا تبدیل شود که این فصل توانسته هم در گل و هم در پاس گل به عددی دورقمی می رسد.

سوارز زمستان گذشته هم وقتی مسی غایب بود، به کمک بارسا آمد تا در نبود ستاره آرژانتینی، با مشکلی روبرو نشود. در آن موقع هم زوج نیمار و سوارز در خط حمله بارسلونا به خوبی عمل کردند و در بازی شب گذشته برابر گرانادا هم این دو یک بار دیگر به کمک بارسلونا آمدند تا در نبود مسی بارسلونا به یک پیروزی مقتدارنه برسد و صحت داشتن این جمله که "بارسلونا به مسی وابسته است" بیش از پیش مورد تردید قرار بگیرد.

این پیروزی و نتایجی که بارسلونا این فصل یا حتی فصل گذشته در غیبت مسی به دست آورده نشان می دهد که نبود ستاره آرژانتینی (حداقل در بازی های نه چندان مهم و برابر تیم های نه چندان بزرگ مانند گرانادا) نمی تواند آسیبی جدی به بارسلونا بزند. با این حال، آنالیز بازی بارسلونا شاید این نکته را هم در بر داشته باشد که اگرچه بارسلونا به مسی وابسته نیست اما به شاید به مثلث ام اس ان بیش از حد وابسته باشد و اگر فرضا روزی هیچ یک از این سه ستاره در ترکیب بارسلونا نباشد، آن موقع شاید نتوان انتظار یک بارسلونای چندان پرقدرت را داشت. بارسلونایی که اکنون شاید بیش از هرچیز با مثلث خط حمله اش متشکل از مسی، سوارز و نیمار تعریف می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج