۵۰۶۳۱۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نگاهی به مناسبات تجاری ایران و تایلند

آمار گمرک تایلند نشان می دهد حجم روابط تجاری ایران و تایلند در سال ۲۰۱۶ میلادی متعاقب سفر هیات های بلندپایه دو کشور به بانکوک و تهران و مذاکرات انجام شده برای توسعه مناسبات اقتصادی ۳۶ درصد افزایش یافت.

ایرنا: آمار گمرک تایلند نشان می دهد حجم روابط تجاری ایران و تایلند در سال ۲۰۱۶ میلادی متعاقب سفر هیات های بلندپایه دو کشور به بانکوک و تهران و مذاکرات انجام شده برای توسعه مناسبات اقتصادی ۳۶ درصد افزایش یافت.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد پس از سفر هیات بلندپایه کشورمان به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در مهرماه سال گذشته به بانکوک، فصل جدیدی از همکاری های دو کشور جهت شکل دهی روابط نزدیک تر سیاسی و اقتصادی در دوران پساتحریم و تقویت روابط تجاری دوجانبه فراهم شد.

در حال حاضر تایلند به عنوان دروازه بازار آ.سه.آن برای ایران مطرح بوده و ایران نیز می تواند دروازه ای برای ورود تایلند به بازارخلیج فارس، قفقاز، روسیه و خاورمیانه باشد.
تایلند از فرصت های بزرگی برای تقویت روابط دوجانبه در مسیر تحکیم همکاری تجار با تجار، دولت با دولت و دولت با بخش خصوصی در بخش سرمایه گذاری و خدماتی بخصوص در صنعت گردشگری برخوردار است و ایران علاقمند به جذب سرمایه گذاران تایلندی در طرح های توسعه زیرساختی است.
تایلند می تواند در ساخت هتل و فروشگاه های بزرگ در ایران سرمایه گذاری کند و همکاری در آموزش هتلداری و امور جهانگردی بین دو کشور قابلیت اجرایی دارد.
در سال های اخیر، با توجه به مشکلات دوران تحریم های بین المللی علیه کشورمان و ایجاد موانع بانکی، حجم مبادلات دو کشور از یک سیر نزولی برخوردار شده بود که با تلاش های صورت گرفته در دوره پساتحریم و شکل گیری فضای مثبت بعد از برجام، به تدریج این وضعیت تغییر یافته و حجم مبادلات دو کشور در سال ۲۰۱۶ با افزایش همراه شد.
براساس آمار گمرک تایلند، حجم روابط تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی با افزایش ۳۶ درصدی به ۴۲۱ میلیون دلار رسید که از این میزان، حدود ۲۶۸ میلیون دلار (با افزایش ۲۳ درصدی) صادرات تایلند به ایران و ۱۵۳ میلیون دلار (با افزایش ۶۷ درصدی صادرات ایران به تایلند) بوده است.
بر پایه این آمار، ایران در بین کشورهای واردکننده از تایلند جایگاه ۵۴ و در بین کشورهای صادرکننده به تایلند در جایگاه ۵۵ قرار گرفته است.
حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۰۹ میلیون دلار بود که از این میزان ۲۱۷ میلیون دلار صادرات تایلند به ایران و ۹۲ میلیون دلار صادرات ایران به تایلند بوده است.
تایلند در سال گذشته میلادی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از کالای آهن و فولاد وارد شده از ایران را به کشورهای طرف سوم صادر کرده است و ایران از این نظر در جایگاه نهم قرار دارد.
صادرات مجدد این قلم کالا صادراتی در سال ۲۰۱۵ حدود یک میلیون دلار بود.
عمده واردات کشورمان از تایلند فرآورده های چوبی، لاستیک و کائوچو، نوشیدنی ها، دستگاه های تهویه و خنک کننده، میوه های فراوری شده، قطعات خودرو، الیاف مصنوعی، ماشین آلات و قطعات الکترونیکی و کاغذ و اقلام مهم صادراتی کشورمان به تایلند فولاد وضایعات آهن، کود و مواد شیمیائی، اقلام دارویی، آبزیان تازه و منجمد و محصولات سرامیکی است.
بیش از ۹۳ درصد از سهم صادرات کشورمان به تایلند در سال ۲۰۱۶ مربوط به صادارات آهن و فولاد به ارزش ۱۴۳ میلیون دلار است. در سال ۲۰۱۵ نیز این قلم کالای صادراتی به ارزش ۸۰ میلیون دلار، سهم ۸۷ درصدی از کل صادرات ایران به تایلند را شامل می شد.

** روند اقتصادی تایلند:

به رغم تحولات سیاسی در تایلند و وقوع کودتای سال 2014 در این کشور و پیآمدهای آن، و با توجه به روند رو به توسعه تایلند و وجود ساختارهای مدرن و فن سالاری های (تکنوکرات های) قوی، اقتصاد تایلند بعد از یک وقفه به رشد خود در سال 2016 ادامه داده است.
به اعتقاد 'آپیساک' وزیر دارائی تایلند،' در شرایط بی اعتمادی به بازارهای جهانی و شتاب پائین اقتصاد چین، دولت تایلند تلاش های خود را معطوف به سرمایه گذاری و گسترش مصرف در داخل خواهد کرد. ضمن آنکه دولت تایلند، فاکتورهای خارجی از جمله کندی اقتصاد چین، تنش های ژئوپلتیک در خاورمیانه و نرخ بهره فدرال رزرو را رصد می کند.
وزارت دارائی تایلند در راستای مقابله با چالش های اقتصاد جهانی، توجه بیشتری به صنعت گردشگری کرده است. به رغم بمب گذاری سال 2015 در بانکوک، شورای گردشگری تایلند برای ورود 30 میلیون گردشگر خارجی در این سال هدف گذاری کرد اما تنها 5 میلیون جهانگرد جدید به آمار سال 2015 افزوده شد.

از کل درآمد 2.2 تریلیون 'باتی' (بیش از 64 میلیارد دلاری) صنعت گردشگری تایلند در سال 2016 میلادی، 1.4 تریلیون بات (بیش از 40 میلیارد دلار) از طریق گردشگر خارجی بدست آمد.

درآمد گردشگری تایلند در حال حاضر ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد و دولت این کشور سعی دارد سیاست چند دهه ای صادرات محوری اش را به مدل اقتصاد درون محوری تغییر دهد.

آمار تعداد جهانگردان تایلند در سال ۲۰۱۶ با رشد حدود ۹ درصدی به ۳۲ میلیون و ۶۰۰ نفر رسید، در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۵ میلادی بالغ بر ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود.

براساس آمار دولت تایلند حجم کل مبادلات تجاری این کشور با جهان در سال 2016 میلادی با 1.68 درصد کاهش نسبت به سال قبل از ان بالغ بر 409 میلیارد دلار بود.
از این میزان مبادلات تجاری تایلند با جهان 215 میلیارد دلار صادرات و 194 میلیارد دلار واردات بوده است.
تراز تجاری مثبت تایلند در سال 2016 حدود 21 میلیارد دلار است.

حجم مبادلات تجاری تایلند در سال 2015 نیز 417 میلیارد دلار بوده که صادرات 214 میلیارد دلار و واردات 203 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد و در نتیجه تایلند از مازاد تجاری 11 میلیارد دلاری در سال 2015 برخوردار شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج