۵۰۶۳۳۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ادامه بازداشت های پسا کودتایی در ترکیه

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که درپی دستگیری‌های پسا-کودتای نافرجام، هنوز نزدیک به ۵۰ هزار نفر در بازداشت به سر می‌برند.

خبرگزاری فارس: «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که درپی دستگیری‌های پسا-کودتای نافرجام، هنوز نزدیک به ۵۰ هزار نفر در بازداشت به سر می‌برند.

سویلو در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد تمام ۱۱۳.۲۶۰ نفری که بخاطر همکاری یا ارتباط با کودتای ۱۵ جولای بازداشت شدند، عضوی از سازمان تروریستی «فتح‌الله گولن» اپوزسیون آمریکانشین هستند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی همچنین افزود: «افرادی که هنوز تحت بازداشت هستند شامل ۱۰۷۳۲ افسر پلیس، ۷۶۴۳ سرباز ارتش، ۱۶۸ ژنرال ارتش، ۲۵۷۵ قاضی و دادستان، ۲۶۱۷۷ شهروند عادی و ۲۰۸ مسئول دولتی می‌شوند.»

وزیر کشور ترکیه ادامه داد که از تعداد کل بازداشتی‌ها نزدیک به ۲۴ هزار نفر بخاطر نبود مدارک کافی آزاد شده و حدود ۴۱ هزار نفر نیز به قید وثیقه، بصورت مشروط خارج از بازداشت به سر می‌برند.

در نیمه شب ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۵ (۱۵ جولای ۲۰۱۶) بود که تعدادی از نظامیان ترکیه به رهبری «آکین اوزتورک» فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش این کشور با حمله به برخی ساختمان‌های دولتی و پایگاه‌های ارتش در شهرهای مهمی چون «آنکارا» و «استانبول» حمله کرده، در خیابان‌ها مستقر شده و اعلام کردند که کنترل کشور را به دست گرفته‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز با فرار از کاخ ریاست جمهوری، طی تماس ویدئویی با گوشی همراهش - که از شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان تورک» پخش شد - از مردم دعوت کرد تا به خیابان‌ها آمده و با کودتاچیان مقابله کنند. در این حادثه نزدیک به ۳۰۰ غیرنظامی کشته شدند اما مقاومت مردم باعث شد عمر این کودتا یک روز هم به طول نیانجامد و به شکست کشیده شد. (جزئیات بیشتر)

اردوغان، گولن را عامل کودتا می‌داند و بارها از آمریکا خواسته است که او را تحویل آنکارا بدهد. دولت ترکیه نیز گویا منتظر چنین فرصتی بود تا ادارات، سازمان‌های دولتی و رسانه‌ها را از مخالفان، عوامل گولن و سیاسیون کُرد پاکسازی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج