۵۰۶۵۶۱
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

مصباحی مقدم: روحانی اصولگراست، نه اصلاح طلب

«دغدغه اصلی دولت را بحث اقتصاد نمی‌داند و معتقد است بعضا نگاه تیم اقتصادی دولت نگاهی وابسته است»

انتخاب نوشت: «دغدغه اصلی دولت را بحث اقتصاد نمی‌داند و معتقد است بعضا نگاه تیم اقتصادی دولت نگاهی وابسته است» این اظهارات حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است. رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که دولت در زمینه‌هایی چون ایجاد رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی، توفیقی نداشته است و اعتقاد دارد که اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ ناچار شدند به روحانی روی بیاورند.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند اصولگرایان کاندیدایی که یارای رقابت با آقای روحانی و پیروزی بر وی را داشته باشد ندارند. استدلال شما در مقابل این نظریه انتخاباتی چیست؟

مصباحی‌مقدم: اولا آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست بلکه اصولگرایی است که اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ ناچار شدند به وی روی بیاورند. نکته دیگر آن است که رجل سیاسی-مذهبی در میان اصولگرایان که توانایی اداره کشور را داشته باشد کم نیست و شخصیت‌های برجسته‌ بسیاری در میان آنان وجود دارد که می‌توانند کاندیدای انتخاب ریاست جمهوری باشند که نه تنها قدرت رقابت با روحانی را دارند بلکه قدرت مدیریتشان هم از وی بیشتر است. اما مسئله مهم در این میان آن است که آیا این افراد به میدان می‌آیند یا خیر و از سوی دیگر در صورتی که به صحنه انتخابات بیایند مورد وفاق و اجماع اصولگرایان قرار می‌گیرند یا خیر.

«روحانی» فضای هیجانی زمان هاشمی را ندارد / اصولگرایان پیروزی در راند اول را می‌خواهند

شخصیت صفر کیلومتر به درد رئیس‌جمهوری نمی‌خورد

به نظر شما اصولگرایان باید با نامزدهای امتحان پس داده وارد میدان شوند و یا چهره‌های جدیدی به عرصه رقابت وارد کنند؟

مصباحی‌مقدم: مسلما چهره جدید از جاذبه بیشتری برخوردار است اما معنایش این نیست که این چهره جدید در حوزه‌های دیگری غیر از انتخابات ریاست جمهوری امتحانش را پس نداده باشد چرا که اگر فرد صفر کیلومتری بخواهد به میدان بیاید، به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد. به هر صورت اگر چهره جدیدی به میدان بیاید که توانایی‌های لازم را هم داشته باشد، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

جبهه مردمی و سبد رأی اصولگرایان

آیا ورود مستقل برخی از شخصیت‌ها به انتخابات خللی در روند فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و همگرایی اصولگرایان ایجاد نمی‌کند؟

مصباحی‌مقدم: بنده معتقدم هر کسی از اصولگرایان که خارج از چارچوب فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب وارد انتخابات شود، از سبد رأی اصولگرایان کاهش می‌دهد و حتما اثری منفی روی کاندیدایی که از طرف جبهه مردمی نیروهای انقلاب معرفی می‌شود، خواهد داشت.

«روحانی» فضای هیجانی زمان هاشمی را ندارد / اصولگرایان پیروزی در راند اول را می‌خواهند

سکوت در مقابل کاندیدای مورد حمایت احمدی‌نژاد

شما در جایی مطرح کرده بودید که جامعه روحانیت هیچ اقبالی نه به شخص احمدی‌نژاد و نه به کاندیداهای مورد حمایت وی دارد. با این تفاسیر ارزیابی شما از حضور حمید بقایی در انتخابات ۹۶ چیست؟

مصباحی‌مقدم: در این مورد پاسخی نمی‌دهم.


شعارهایی که عملی نشد/ روحانی در این مدت نتوانسته رضایت عمومی مردم حتی رأی دهندگانش را تأمین کند

از آنجایی که تاکنون دوران ریاست جمهوری در کشورمان 8 ساله بوده آیا این موضوع یک امتیاز مثبت برای روحانی محسوب می‌شود؟

مصباحی‌مقدم: قطعا این مسئله یک امتیاز مثبت برای رئیس جمهور مستقر محسوب می‌شود اما عملکرد رئیس‌جمهور در دوره اول هم در رأی آوردنش در دوره دوم تأثیر بسزایی دارد بر این اساس اگر عملکرد 4 ساله روحانی مدنظر باشد، باید گفت که وی در این مدت نتوانسته رضایت عمومی مردم حتی رأی دهندگانش را تأمین کند.

مهمترین مشکل دولت یازدهم در چه حوزه‌ای بود؟

مصباحی‌مقدم: عمده‌ترین مشکل مردم اوضاع اقتصادی آنان اعم از وضعیت معیشت و اشتغال آنان است و این امر حاکی از آن است که دولت در زمینه‌هایی چون ایجاد رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی، توفیقی نداشته است.

فکر می‌کنید دولت چقدر توانست شعارهای انتخاباتی سال 92 خود را محقق کند؟

مصباحی‌مقدم: دولت یازدهم به هیچ وجه نتوانست شعارها و وعده‌های خود را محقق کند.

دولت تا انتخابات نمی‌تواند معجزه کند

آیا دولت در این فرصت باقی مانده می‌تواند تا حدودی به وعده‌های خودش جامه عمل بپوشاند؟

مصباحی‌مقدم: بسیار بعید می‌دانم چرا که تیم اقتصادی و نگاه اقتصادی دولت تغییری نکرده است و نمی‌توان در دو ماه باقی مانده انتظار معجزه داشت.

اصلاح‌طلبان از ابتدا حمایت از آقای روحانی را اعلام کردند. به نظر شما این حمایت ایجابی است یا از سر ناچاری صورت گرفته است؟

مصباحی‌مقدم: اصلاح‌طلبان از شخصیت‌های قلمرو اصلاح‌طلبی کسی را ندارند که هم مورد اقبال عموم مردم قرار بگیرد و هم از صلاحیت لازم برای تأیید از سوی شورای نگهبان برخوردار باشد و به همین دلیل و از سر ناگزیری به روحانی اقبال دارند.

برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند که در کنار روحانی باید یک گزینه دیگری هم وجود داشته باشد. آیا این مسئله حاکی از آن است که در بدنه اصلاحات در مورد آقای روحانی شکاف و اختلاف‌نظر وجود دارد؟

مصباحی‌مقدم: قطعا میان آنان اختلاف‌نظر وجود دارد اما از این جهت یک کاندیدای پوششی را مطرح می‌کنند که شاید نگران هستند برای روحانی در مسیر انتخابات مشکلی پیش بیاید.

برخی‌ها معتقدند اصلاح‌طلبان و روحانی پس از درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از پشتیبانان اصلی خود را از دست داده‌اند. به نظر شما این موضوع چقدر می‌تواند در ریزش آرای آقای روحانی مؤثر باشد؟

مصباحی‌مقدم: مطمئنا رحلت آقای هاشمی رفسنجانی در آرای روحانی اثر خواهد گذاشت. در انتخابات قبلی آیت‌الله هاشمی در فضایی سیاسی که کاملا هیجانی و ناشی از ردصلاحیتش بود، از روحانی حمایت کرد. در واقع در آن برهه یک هیجان مثبتی به نفع مرحوم هاشمی پدید آمده بود که وی از این فرصت استفاده کرد و آن هیجان مثبت را به سمت روحانی کشاند ؛ اما الان دیگر نه هاشمی حضور دارد و نه آن فضای هیجانی مثبت وجود دارد که بتواند بر آرای روحانی اثر بگذارد.

«روحانی» فضای هیجانی زمان هاشمی را ندارد / اصولگرایان پیروزی در راند اول را می‌خواهند

حمایت جامعه روحانیت از روحانی! آری یا نه؟

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آیا جامعه روحانیت مبارز قصد حمایت از آقای روحانی را دارد؟

مصباحی‌مقدم: همه علائم نشان می‌دهد که چنین حمایتی اتفاق نخواهد افتاد.

پیروزی در راند اول

برخی‌ها معتقدند اصولگرایان تلاش می‌کنند انتخابات 96 را به دور دوم بکشانند. آیا این استراتژی در مورد اصولگرایان صحت دارد و می‌تواند منجر به شکست روحانی در انتخابات آینده شود؟

مصباحی‌مقدم: بنده در میان اصولگرایان چنین دیدگاهی را نمی‌بینم، بلکه آنان تلاش می‌کنند کاندیدایی را معرفی کنند که بتواند در دور اول انتخابات رأی بیاورد.

به نظر شما برنامه اصولگرایان برای پیروزی صد در صد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 باید حول چه محوری باشد؟

مصباحی‌مقدم: به طور عمده کارآمدی رئیس جمهور و دولت اهمیت دارد چرا که آنچه مردم از آن در رنج هستند،‌ حاصل ناکارآمدی‌های بخش اجرایی کشور است.

«روحانی» فضای هیجانی زمان هاشمی را ندارد / اصولگرایان پیروزی در راند اول را می‌خواهند

اقتصاد، دغدغه اصلی دولت نیست

با توجه به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل جامعه مسائل معیشتی و اقتصادی مردم است فکر می‌کنید دولت چقدر در بروز این معضل مقصر است؟

مصباحی‌مقدم: اهتمام دولت یازدهم به طور عمده بر حل مناسبات بین‌المللی ایران بود و فرصت بسیار زیادی به این مسئله اختصاص داده‌ شد اما وضعیت اقتصادی مردم و اقتصاد ملی در درجه دوم اهمیت قرار گرفت. از سوی دیگر دستاوردی هم که از برجام پدید آمد قابل مقایسه با پیش‌بینی‌هایی که می‌شد نبود و نتوانست اثر چشمگیری بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد که این مسئله منجر به نارضایتی مردم شده است.

به نظر شما دولت آینده برای حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید چه روشی را پیش بگیرد؟

مصباحی‌مقدم: طبعا دولت آینده باید دولت کار باشد و به اقتصاد ملی جانی تازه ببخشد و تحرکی ایجاد کند که ظرفیت‌های بالقوه داخلی با قوت بیشتری به کار گرفته شود به طوری که ثروت‌آفرینی کند نه اینکه دائما در پی توزیع ثروت بالفعل و موجود باشیم. به عبارت دیگر باید ثروت جدید و مزیت‌های نسبی تازه‌ای خلق شود چرا که این امکان در اقتصاد کشور ما وجود دارد و با بکارگیری ظرفیت‌های بالقوه‌ در بخش انرژی، کشاورزی، علمی و نخبگی و همچنین وضعیت نقدینگی بسیار گسترده می‌توان اقتصاد کشور را با یک جهش روبرو کرد. در واقع اگر دولت آینده چنین مسئله‌ای را دنبال کند، می‌تواند رضایت مردم را به دست آورد.

برخی‌ها معتقدند تئوری اقتصادی دولت،‌ اقتصاد وابسته است که این تئوری در تعارض با اقتصاد مقاومتی است، آیا اینگونه است؟

مصباحی‌مقدم: بعضا در نگاه تیم اقتصادی دولت چنین مسئله‌ای دیده می‌شود. به این معنا که برخی از آنان اولویت بالاتر را به مناسبات بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی می‌دهند، در حالی که با توجه به مبانی اسلامی و رویکردهای انقلاب ما، بسیار بعید به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری خارجی به شکل وسیع بتواند در ایران محقق شود و از این جهت نمی‌توان با نظر بعضی از اعضای اقتصادی دولت همراهی کرد و باید تیم اقتصادی دولت آینده به طور عمده به ظرفیت‌های داخلی بپردازد و اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تا دیروز اصلاطلب بود حالا شد اصولگرا؟ جز هر طیفی که باشد به درد ریاست جمهوری نمیخورد چون هیچ کس دل خوشی از ایشون ندارد

    • فرهاد

      اصولگرا یا اصلاح طلب فقط یه مارکه مانیازبه انسان داریم انسان به معنای واقعی که درد این مردم رو لمس کنه وباجون ودل براشون قدم برداره!!! نیست...!

    • بدون نام

      اقای مصباحی مقدم چرا فرا فکنی میکنی این ادعای شما که میگویی روحانی اصولگراست

    • بدون نام

      بزرگوار شماروحانی هستید امامت جمعه هم بعهده دارید آخرچرابرای وحدت تلاش نمی کنید حالا ریاست محترم جمهور اصولگرا باشد یا اصلاح طلب مگراصلاح طلب ها ضدانقلاب وضدنظام هستندبرای رضای خدابه فکر مردم باشید چراجناح دراولویت است آیااین دسته بندی هاکه تمام ذکروفکر را فقط سعی در حفظ موقعیت جناح سرلوحه برنامه هایشان باشد نتیجه اش چه خواهدشد.

    • بدون نام

      به نظر من پست ریاست جمهوری واسه روحانی زیاد بود خودشو گم کرد و مردم فراموش مردم اگاه هستن و دیگه هم به روحانی رای نمیدن هیچ کس از وضع فعلی راضی نیست به خصوص قشر کارگر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج