۵۰۶۷۲۳
۱ نظر
۵۰۲۵
۱ نظر
۵۰۲۵
پ

نادر ابراهیمی، یک عاشقانه‌ی آرام

نادر ابراهیمی، تصویرگر، سینماگر و داستان‌نویس معاصر در ۱۴ فروردین‌ماه ۱۳۱۵ در تهران دیده به جهان گشود. پدرش عطا‌الملک ابراهیمی، فرزند ِ آجودان حضور قاجار و از نوادگان ِ ابراهیم‌خان ظهیرالدوله، حاکم نام‌دار کرمان در عصر قاجار بود.

برترین ها: نادر ابراهیمی، تصویرگر، سینماگر و داستان‌نویس معاصر در ۱۴ فروردین‌ماه ۱۳۱۵ در تهران دیده به جهان گشود. پدرش عطا‌الملک ابراهیمی، فرزند ِ آجودان حضور قاجار و از نوادگان ِ ابراهیم‌خان ظهیرالدوله، حاکم نام‌دار کرمان در عصر قاجار بود. ظهیرالدوله در دوره‌ی حکومت فتح‌علی‌شاه قاجار حاکم کرمان بود.
نادر ابراهیمی، یک عاشقانه‌ی آرام
ابراهیم‌خان از خویشاوندان نزدیک شاه قاجار بود که در دوران فرمان‌روایی خود در کرمان مجموعه‌ی بناهایی در کرمان ساخته بود که هم‌اکنون جزو بناهای تاریخی این شهر محسوب می‌شود. مادر نادر ابراهیمی از لاریجانی‌های مقیم تهران به شمار می‌آمد.

نادر ابراهیمی تحصیلات ابتدایی را در تهران سپری کرد وپس از دریافت دبپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، به دانشکده‌ی حقوق رفت اما این دانشکده را نیمه‌کاره رها کرد و شروع به خواندن رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی کرد و در این رشته لیسانس گرفت.
ابراهیمی از سنین پایین در مشاغل بسیاری به کار پرداخت؛ از کمک‌کارگری تعمیرگاه ِ سیار در ترکمن‌صحرا تا کارگری چاپ‌خانه و حساب‌داری و تحویل‌داری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپی دیگر، میرزایی یک حجره‌ی فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، چاپ مقاله‌هایی در حوزه‌ی ایران‌شناسی، فیلم مستند و سینمایی و مصورکردن کتاب‌های کودکان، مدیرت کتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس و تدریس در دانشگاه بخشی از کارهایی هستند که ابراهیمی در طول زندگی خود انجام داد.
نادر ابراهیمی، یک عاشقانه‌ی آرام
ابراهیمی در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابومشاغل»، با طرح بخشی از زندگی‌نامه‌ی خود به فعالیت‌هاش شغلی خویش نیز پرداخته است. نادر ابراهیمی نوشتن را از سن ۱۶ سالگی آغاز کرد. او در سال ۱۳۴۲ اولین کتاب خود با عنوان «خانه‌ای برای شب» را به چاپ رساند که داستان «دشنام» از این مجموعه مورد توجه بسیار واقع شد.
ابراهیمی تا سال ۱۳۸۰ علاوه بر نوشتن صدها مقاله‌ی تحقیقی و نقد، بیش از صد کتاب منتشر کرده است که شامل رمان و داستان کوتاه و کتاب‌هایی در حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه است. نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همین‌طور دو مجموعه‌ی تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده است. او برای این مجموعه‌ها آهنگ‌ها و ترانه‌هایی نیز ساخته است.

نادر ابراهمی در زمینه‌ی ادبیات کودکان نیز تلاش کرد. او و همسرش «موسسه‌ی هم‌گام با کودکان و نوجوانان» را تاسیس کردند که در زمینه‌ی مسایل مربوط به کودکان و نوجوانان مبادرت به چاپ و پخش کتاب و نقاشی و عکس و پژوهش می‌کرد. ابراهیمی توانست عنوان «ناشر برگزیده ی آسیا» و «ناشر برگزیده‌ی نخست جهان» را از جشنواره‌های آسیایی و جهانی در تصویرگری کتاب کودک از آن ِ خود کند.
نادر ابراهیمی در زمینه‌ی ادبیات کودک موفق شد که جایزه‌ی اول براتیسلاو- پای‌تخت اسلوواکی-، جایزه‌ی اول تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه‌ی کتاب برگزیده‌ی سال ایران و چندین جایزه‌ی دیگر را دریافت کند.
نادر ابراهیمی، یک عاشقانه‌ی آرام
نادر ابراهیمی هم‌چنین عنوان «نویسنده‌ی برگزیده‌ی ادبیات داستانی ۲۰ سال بعد از انقلاب» را به خاطر داستان بلند و هفت‌جلدی « آتش بدون دود» از آن خود کرد. علاوه بر ادبیات، ابراهیمی علاقه‌ی وافری نیز به ورزش کوه‌نوردی داشت. او بانی یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های کوه‌نوردی به نام «ابرمرد» بود. «آتش بدون دود» علاوه بر این‌که شاید یکی از مهم‌ترین کتاب‌های نادر ابراهیمی باشد، نام یکی از سریال‌هایی هم هست که در خاطره‌ی بسیاری‌ها ثبت شده است.
این مجموعه از شاخص‌ترین فعالیت‌های سینمایی ابراهیمی است که بر اساس کتاب خودش ساخته شده است.

بازیگرانی هم‌چون محمدعلی کشاورز، اکبر زنجان‌پور و جمشید گرگین در این سریال ایفای نقش می‌کنند. این سریال در مورد زندگی ترکمن‌ها است .نادر ابراهیمی در یادداشت پایانی کتاب سوم که نام «اتحاد بزرگ» بر خود دارد می‌نویسند: «من عاشق صحرا هستم و انکار نمی‌کنم که شیفته‌ی ترکمن‌ها هستم و آتش بدون دود تمام نخواهد شد تا من تمام بشوم و قصدم این است که با این داستان ستمی را که بر ترکمن‌ها روا شده را بیان کنم.»

از نادر ابراهیمی آثار فراوانی بر جا مانده است که از این آثار بسیار، می‌توان به افسانه‌ی باران، مکان‌‌های عمومی، رونوشت برابر اصل، فردا شکل امروز نیست، چهل نامه‌ی کوتاه به همسرم، یک عاشقانه‌ی آرام، صوفیانه‌ها و عارفانه‌ها اشاره داشت. ابراهیمی در حوزه‌ی ادبیات کودکان نیز بیش از ۴۰ اثر نوشته است.
هم‌چنین از نادر ابراهیمی، نمایشنامه، فیلم‌نامه و ترجمه‌هایی نیز به یادگار مانده است. نادر ابراهیمی، ۱۶ خردادماه ۱۳۸۷ در سن ۷۲ سالگی پس از یک دوره‌ی بیماری درگذشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یادش گرامی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج