جاباما
۵۰۶۹۳۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

کمیته بی‌«انضباطی»!

از راهروهای فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود که به احتمال بسیار زیاد در آینده‌ای نه چندان دور با تصمیم مهدی تاج و هیأت رئیسه تغییراتی در کمیته انضباطی صورت خواهد گرفت.

روزنامه شهروند: از راهروهای فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود که به احتمال بسیار زیاد در آینده‌ای نه چندان دور با تصمیم مهدی تاج و هیأت رئیسه تغییراتی در کمیته انضباطی صورت خواهد گرفت. یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال هم که تمایلی به افشای نامش نداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» درباره اوج‌گیری انتقادها به عملکرد حسن‌زاده در کمیته انضباطی گفت: «اخیرا شاهد این مسأله هستیم که در پرونده‌های مهم هر دو طرف به رأی صادره اعتراض می‌کنند یا در استیناف مشخص می‌شود که در کمیته انضباطی برای رأی دادن به صورتی اشتباه به قوانین استناد می‌شود. چند روزی است که مدیران فدراسیون تلاش دارند به خاطر تمام اتفاقات جنجالی اخیر جلسه‌ای با رئیس کمیته انضباطی برگزار کنند تا نسبت به ادامه همکاری تصمیم‌گیری کنند، اما نکته اینجاست که آقای حسن‌زاده به بهانه کمردرد فعلا در این جلسات حاضر نشده‌اند». درباره چرایی قوت گرفتن شایعه قطع همکاری قریب‌الوقوع اسماعیل‌ حسن‌زاده با کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال،‌ حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. در این میان چند پرونده حسابی برای این قاضی دردسرساز شده است که جزییات آن را در این گزارش بررسی خواهیم کرد:
ناتوانی در برخورد درست!
عملکرد سیستم قضائی فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته به قدری با حاشیه و جنجال همراه بوده که ‌سال گذشته وقتی گزارش جامع فساد فوتبال ایران توسط کمیسیون اصل نود منتشر و در صحن علنی قرائت شد،‌ ایرادهایی اساسی به عملکرد ارکان قضائی فوتبال گرفته شده بود که در یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن آمده بود: «حسب گزارش واصله از دستگاه‌های نظارتی و تحقیقات به عمل آمده و ملاحظه بدل پرونده‌های خاص، کمیته انضباطی معمولا در پرونده‌ها یا تخلفات غیرمهم فوتبالی و اشخاص معمولی با قاطعیت عمل می‌کند. لیکن درخصوص پرونده‌های مهم، اشخاص دارای نفوذ در نهادهای امنیتی و دولتی یا یقه سفیدهای فوتبال، فاقد صلابت و استقلال بوده و به صورت مصلحتی و با مماشات بیش از حد برخورد می‌کند و قانون را سلیقه‌ای و با صلاحدید شخصی خود و با تبعیض نسبت به اهالی فوتبال اعمال و لذا اراده و توان کافی را برای برخورد با ناهنجاری‌ها را ندارد.»
ماجرای عجیب پرونده رحمتی
مدیران کمیته انضباطی در آستانه فینال جام حذفی یک جلسه از محرومیت سیدمهدی رحمتی دروازه‌بان استقلال را تعلیق کردند تا این دروازه‌بان بتواند در این مسابقه حساس تیمش را همراهی کند. با این وجود بعد از جنجال‌های دربی برگشت فصل جاری،‌ کمیته انضباطی مهدی رحمتی را دو جلسه محروم کرد و یک جلسه محرومیت تعلیق شده او را هم دوباره به جریان انداخت. در حکم محرومیت او آمده است که درگیری با عوامل اجرایی مسابقه هم در این تصمیم نقش داشته است. موضوعی که در هفته‌‌های گذشته جنجال‌های بسیار زیادی به دنبال داشته است. این رکن قضائی فدراسیون درخواست باشگاه استقلال برای بخشش یک جلسه از محرومیت رحمتی را هم رد کرد تا منصوریان و وکیل رحمتی انتقادهایی جدی به اسماعیل ‌حسن‌زاده داشته باشند. وکیل رحمتی در تازه‌ترین مصاحبه خود دراین‌باره گفته است: «رحمتی به استناد ماده ٦٦ آیین‌نامه انضباطی محروم شده است. حسن‌زاده به ما بگوید در کدام گزارش آمده که او با عوامل اجرایی بازی درگیر شده یا براساس چه شهودی بر ماده ٦٦ استناد شده است؟» البته سید جلال حسینی کاپیتان پرسپولیس هم که بعد از دربی توسط کمیته انضباطی یک جلسه از همراهی پرسپولیس محروم شده بود اعتراض‌های زیادی به تصمیم عجیب این رکن قضائی انجام داده بود.
درگیری با سازمان فوتسال!
مقاومت قرچک، آتلیه‌ قم، سن‌ایچ ساوه و نفت امیدیه خوزستان ٤ تیمی هستند که به مرحله پلی‌آف لیگ دسته اول رسیده‌اند و از این بین دو تیم سهمیه حضور در مسابقات لیگ برتر را کسب خواهند کرد. طبق برنامه قرار بود مسابقات پلی‌آف از پنجشنبه این هفته برگزار شود ولی اعتراض تیم‌های دیگر ازجمله بهراد اردبیل و حاجی منصف قائمشهر به وضع تیم مقاومت قرچک برای استفاده از دو بازیکن غیرقانونی، همه چیز را معلق نگه داشته است. طبق قانون، تیم‌های لیگ یک حق استفاده از بازیکنانی که در همان فصل در لیگ برتر بازی کرده‌اند، ندارند اما مقاومت قرچک از طاها نعمتیان و حمیده کاه بنده در ترکیب خود استفاده کرده است. دو بازیکنی که همین فصل در تیم لیگ برتری مقاومت البرز حضور داشتند. همین موضوع زمینه شکایت تیم‌های دیگر از مقاومت قرچک را فراهم کرد. کمیته انضباطی درنهایت اعلام کرد امتیازات تیم مقاومت باید کسر شود و علاوه بر این، بازی با تیم‌هایی که این دو بازیکن در آن حضور داشته‌اند، تکرار شود. سازمان لیگ کمیته فوتسال با مقاومت مقابل این رأی، اعلام کرده صعود مقاومت مشکلی نداشته است و درحال حاضر همه تیم‌‌ها به تصمیم‌های کمیته انضباطی معترض هستند!
اشتباه فاحش در رأی دربی مازندران
جنجال‌های باورنکردنی بازی تیم‌های خونه‌به‌خونه بابل و نساجی قائمشهر هم از دیگر پروند‌ه‌هایی بوده که علامت‌ سوال‌های بزرگی را مقابل قضات این کمیته و شخص اسماعیل حسن‌زاده قرار داد. کمیته انضباطی در رأی خود باشگاه نساجی را محکوم کرد با این حال رئیس کمیته استیناف در مصاحبه‌ای قابل تامل اعلام کرد رأی اسماعیل‌ حسن‌زاده و همکارانش عجولانه و بدون بررسی تمام جوانب پرونده صادر شده است! موضوع محرومیت باشگاه صنعت نفت ابادان و بخشش این محرومیت چند ساعت مانده به بازی حساس این تیم مقابل پرسپولیس هم باعث شده مقامات باشگاه پرطرفدار تهرانی انتقادهایی بزرگ نسبت به عملکرد فدراسیون فوتبال و ارکان قضائی داشته باشند و به دست‌های پشت‌پرده برای قهرمان نشدن پرسپولیس اشاره کنند.
سیاست تاخیر
یکی دیگر از انتقادهای کارشناسان این است که حسن‌زاده و همکارانش به عمد احکام قضائی درباره محرومیت افراد را به شکلی صادر می‌کنند که جای اعتراضی برای آنها وجود نداشته باشد یا در پروند‌ه‌های خاص در ابلاغ رأی تأخیر می‌اندازند تا فرصت درخواست تجدید نظر از افراد حقیقی و حقوقی گرفته شود. این مدل سیاست کاری دقیقا مخالف رفتاری است که ارکان قضائی فدراسیون جهانی فوتبال در دستور کار خود قرار داده‌اند یا این‌که کمیته انضباطی در شرایطی افراد حقیقی و حقوقی را جریمه می‌کند که هیچ قدرتی برای دریافت پول جرایم ندارد و تیم‌ها و افراد مختلفی به فدراسیون به خاطر جرایم انضباطی بدهکار هستند.
حضور غیرقانونی در پست ریاست؟

حضور غیرقانونی حسن‌زاده در کمیته انضباطی؛ این بحثی است که اخیرا توسط وکیل دروازه‌بان استقلال مطرح شده است. وکیل رحمتی گفته است: «این روزها که مسئولان عالی قوه قضائیه از کمبود نیروی انسانی و کثرت پرونده‌ها صحبت می‌کنند، برای من جای سوال است که چگونه آقای حسن‌زاده به‌عنوان کارمند قوه قضائیه، بر خلاف مصوبه دوشغله‌های مجلس شورای اسلامی و مصوبه شورای عالی قضائی که استخدام یا همکاری قاضی‌ها را به صورت تمام وقت، نیمه وقت یا حتی مشاوره‌ای و تحت هر عنوان با دیگر نهادهای دولتی، خصوصی یا عمومی منع کرده، در فوتبال حضور دارد». موضوع حضور غیرقانونی حسن‌زاده در فدراسیون فوتبال‌سال گذشته در گزارش فساد فوتبال که توسط مجلس شورای اسلامی منتشر شد هم اشاره شده بود. در این این گزارش رسمی آمده بود: «اعمال سلیقه مقررات توسط ارکان قضائی فدراسیون فوتبال، قابلیت رسیدگی سریع و همه‌جانبه دارد. درخصوص قضات دادگستری که برخلاف مقررات قانونی، ضمن نقض قانون و بخشنامه‌ها از سوی ریاست محترم قوه قضائیه، در فدراسیون فوتبال مشغول به کار بوده‌اند یا می‌باشند و مرتکب تخلف انتظامی شده‌اند، مراتب جهت رسیدگی به قوه قضائیه، دادستان انتظامی قضات و دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام گردد و از جهت اتخاذ تصمیم، مطابق اساسنامه فدراسیون فوتبال، مراتب به وزیر ورزش و جوانان اعلام تا در مجمع و عنداللزوم هیأت رئیسه مطرح گردد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج