جاباما
۵۰۷۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

آرام‌سازي سه چهارراه مهم تهران

هنوز هم خيلي‌ها به تهران برنگشته‌اند، خيلي از خيابان‌ها همچنان مثل نخستین روزهاي بهار خلوت است اما در يك گوشه از پايتخت كارگران مشغول كارند و مردم در ترافيك. هر چه به چهارراه مخبرالدوله نزديك‌تر شوي، اثر كارگاه ساختماني را بيشتر به چشم مي‌بيني درست مثل چهارراه سيروس و سرچشمه.

شهروند نوشت: هنوز هم خيلي‌ها به تهران برنگشته‌اند، خيلي از خيابان‌ها همچنان مثل نخستین روزهاي بهار خلوت است اما در يك گوشه از پايتخت كارگران مشغول كارند و مردم در ترافيك. هر چه به چهارراه مخبرالدوله نزديك‌تر شوي، اثر كارگاه ساختماني را بيشتر به چشم مي‌بيني درست مثل چهارراه سيروس و سرچشمه. در نيمه شمالي خيابان جمهوري انواع مصالح ساختماني، سيمان و سنگفرش‌هاي تزييني طوسي‌رنگ روي هم سوار شده‌اند و نيمه جنوبي را هم دور تا دور با داربست و آن نوارهاي زرد خطر بسته‌اند.
غوغايي در ميدان برپاست، صدا و ترافيك بيداد مي‌كند و شوق اين هواي بهاري و باراني در اين گوشه از شهر كم مي‌شود. مردم چه آنهايي كه رهگذرند و در ترافيك مانده‌اند و چه آنهايي كه در مغازه‌ها در انتظار مشتري نشسته‌اند از وضعيتي كه اينجا رقم خورده ناراحتند، مي‌گويند: «اين كارها دور ريختن سرمايه‌هاي شهر است چون محدوده‌هايي كه حالا شهرداري منطقه ١٢ دست روي آن گذاشته است حتي نيازي به آسفالت هم نداشته چه برسد به كف‌سازي آن هم به صورت برآمده و تزييني.» شهرداري منطقه ١٢ تهران از اول فروردين امسال كار را در سه چهارراه مخبرالدوله، سرچشمه و سيروس در تهران با هدف آرام‌سازي كليد زده است. تا دو روز قبل اين محدوده‌ها تقريبا به صورت كلي روي مردم بسته بود اما حالا چهارراه‌ها را قسمت‌بندي كرده‌اند و بخشي از راه براي تردد باز است و دقيقا همان‌جاست كه گره‌هاي ترافيكي شديدي دارد.
«عابد ملکی»، شهردار منطقه ۱۲ تهران اما سرسختانه از این طرح دفاع می‌کند. او در گفت‌وگو با «شهروند» روايت خود را در اين‌باره دارد. او درباره بودجه درنظرگرفته برای این طرح مي‌گويد: «عدد بودجه را دقیق نمی‌دانم ولی این موضوع مصوبه شورای شهر تهران را دارد. یعنی شورا برای شهرداری منطقه ۱۲ بودجه اختصاصی درنظر گرفته است. این‌که کف این چهارراه‌ها بسیار قدیمی بود و نیاز به بازسازی داشت که براساس «بسته طرح ارتقای کیفیت» که در‌ سال ۹۵ و در صحن شورا تصویب شده، هم این چهارراه‌ها ارتقا می‌یابند و هم این‌که ترمیم مدنظر اعمال می‌شود. طرح ارتقای کیفیت یک تبصره بودجه‌ای برای منطقه ۱۲ بوده است که این چهارراه‌ها هم مشمول آن می‌شوند.»
او که یکی از دلایل این کار را انسان‌مدار کردن شهر و احترام به حقوق شهروندان می‌داند درباره تاریخ اتمام این پروژه هم می‌گوید: «ان‌شاء‌الله پایان همین هفته تمام می‌شود هرچند که در روزهای گذشته بارندگی‌ها باعث کُندی کار شد. اين پروژه‌ها با همراهی سازمان زیباسازی شهر تهران است، در حالي كه همه طرح‌های منطقه ۱۲ مشارکت همه گروه‌ها و زیرمجموعه‌های شهرداری تهران را به همراه دارد و در این مورد هماهنگی‌ها صورت گرفته است.»
شهردار منطقه ۱۲ درباره مبنای کارشناسی این تغییرات، انتقادات را غيركارشناسي دانسته و مي‌گويد: «در سال‌هاي گذشته، مديريت شهري تهران با تغيير نگرش به بافت تاريخي، بازگرداندن هويت تاريخي، ارتقای كيفيت زندگي، ارتقای امنيت اجتماعي، پياده‌مدار كردن گذرها و خيابان‌هاي تاريخي، ارتقای كيفيت عرصه همگاني (خيابان‌ها و ميادين تاريخي شهر) را در دستور كار خود قرار داده است. گره‌ها، ميادين و گذرهای مهم تاريخي نظير ميدان بهارستان، ميدان امام خميني(ره)، چهارراه مخبرالدوله، چهارراه سرچشمه، چهارراه سیروس، گذر امامزاده يحيي(ع)، گذر درخونگاه، بازارچه نايب‌السلطنه و ... هر يك دربرگيرنده بخش‌هاي مهمي از تاريخ شهر تهران بوده و در گذر زمان آبستن رويدادهاي تاريخي سياسي، اجتماعي و مذهبي واجد اهميتي هستند و از اين حيث شناسنامه این سرزمین محسوب می‌شوند.» ملکی در توضیح طرح‌های کارشناسی این پروژه از سه راهبرد اصلی نام می‌برد: «١- برجسته‌سازي هويت تاريخي و تقويت ظرفیت‌های گردشگري، ٢-زيباسازي منظر شهري و محيط عمومي ٣ - ايمن‌سازي و آرام‌سازي حمل‌ونقل و تشويق بيشتر به استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي است و نتیجه این اقدامات منجر به افزایش ارتقای کیفیت زندگی شهروندان محترم می‌شود.»
کسبه و اهالی این محل‌ها اما حرف دیگری دارند؛ محمدآقا كنار ويترين كفش‌هاي مردانه نشسته، بادي به غبغب مي‌اندازد و مي‌گويد؛ معلوم نيست از اول فروردين چه مي‌كنند؟ كار ما را هم كساد كرده‌اند امسال ايام عيد فروشمان خيلي كم بود: «تا حالا هيچ كس نيامده به ما توضيح بدهد كه قرار است چه بر سر اين ميدان بيايد. هر چه با سامانه‌هاي شهرداري تماس گرفتيم هم كسي جواب ما را نداد.» حالا كف چهارراه‌ها قرار است به زودي شكلي زيبا به خود بگيرد؛ سنگ‌هايی كه راه رفتن روي آن سخت و مقاومت آن در برابر بار سنگين كم است و به اعتقاد مردمي كه در اين محله روز و شب مي‌گذرانند به زودي از بين خواهد رفت: «هيچ كس نظارتي بر كار اين كارگران ندارد، اصلا مسيري كه ساخته‌اند حتي شيب ندارد و مشخص نيست براي تخليه آب باران در اين محدوده‌ها چه فكري كرده‌اند.»
كارگران در وسط ميدان سرگرم غذا خوردن نشسته‌اند و يكي از آنها در برابر پرسش و گلايه‌هاي مردم مي‌گويد: «ما كارگريم، از شهرداري بپرسيد. از اولين روز كار‌ هزار نفر تا حالا اين حرف‌ها را گفته‌اند. ما كاره‌اي نيستیم.» كمي آن طرف از مخبرالدوله، چهارراه سيروس است كه باز هم همين وضعيت را دارد.
مهندس ناظر پروژه هم ايستاده و هر از چند گاهي با كارگران چند كلمه‌اي حرف مي‌زند. او هم البته از انتقادهاي تند و تيز مردم حرف مي‌زند: «حتي يك نفر هم از اين كار راضي نيست. هر كه رد مي شود از اين كار انتقاد مي‌كند يك نفر هم راضي نيست. ما فقط كاري را كه شهرداري به ما مي‌دهد، انجام مي‌دهيم مطالعات آن هم با خودشان است، حالا اينكه اين سنگ‌ها چقدر دوام مي‌آورد و اينكه اصلا حاصل كار مثبت است يا منفي ديگر كار ما نيست.» مهندس ناظر البته توضيحاتي هم درباره هدف شهرداري از اين طرح مي‌دهد: «هدف را آرام‌سازي معبر اعلام كرده‌اند چون اينجا پرتردد است وقتي با وجود اين سنگ‌هاي تزييني رفت‌وآمد خودروها سخت‌تر شود بنابراين تمايل براي تردد از اينجا هم كمتر مي‌شود كه شهرداري هم همين هدف را دنبال مي‌كند.»
يكي از عابران كه اين حرف‌ها را مي‌شنود، جلو مي‌آيد: «مردم اينجا كار و زندگي دارند. مگر مي‌شود كار و زندگي مردم را مختل كرد؟» مغازه‌هاي اينجا بيشتر بازار لوازم خانگي، ابزارآلات و لاستيك است و اين يعني براي جابه‌جايي اين اجناس، خودروهاي سنگين تردد زيادي در اين محدوده‌ها دارند. اصغرآقا هم در اين جا لاستيك‌فروشي دارد و اينها حرف‌هاي دل او است و همان‌طور كه پايش را از روي پدال موتور حركت مي دهد اينها را مي‌گويد: «به جاي اين همه پولي كه از بيت‌المال خرج مي‌شود مشكل مردم را حل كنند. اين همه ماشين آلوده هر روز شهر تهران را آلوده‌تر مي‌كند، يكي از آرزوهاي من اين است كه مردم بتوانند از ماشين‌ها و موتورهاي برقي استفاده كنند تا آلودگي‌ها كمتر شود اما انگار همه به فكر كارهاي حاشيه‌اي هستند.» دقيقا فروردين‌ سال ٩٥ بود كه شهرداري منطقه ١٢ خيابان ٣٠ تير را سنگفرش كرد تا پروژه ساماندهي ميدان مشق را تكميل كند.
آن زمان هم اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شورا اولين كسي بود كه نسبت به اين روند انتقاد كرد حالا هم او بعد از بازديدي كه روز جمعه از سه چهارراه مهم منطقه تاريخي تهران داشته است در اين‌باره حرف زده: «اجرای این پروژه با مطالعات و تحقیقات مردمی کافی انجام نشده و یقین دارم این موضوع به‌شدت موجب نارضایتی شهروندان خواهد شد، در این میادین و چهارراه‌ها باید طرح سرعت‌ بخشیدن به عبور و مرور اجرا مي‌شد نه طرح آرام‌سازی.» اين حرف خيلي از اهالي ناراضي است كه معتقدند محله شلوغ بازار نياز به تسهيل رفت‌وآمد دارد نه سنگ‌اندازي براي خودروها كه البته اين طرح عابران پياده را هم دچار مشكل خواهد كرد: «محدوده مخبرالدوله تا انتهاي سعدي پر است از باربر و كول‌بر. اين بندگان خدا چه گناهي كرده‌اند كه بايد با بار و چرخ‌دستي اين مسير را تردد كنند.»
يكي ديگر از فروشندگان اين محدوده هم مي گويد:«اينها از تركيه تقليد مي كنند آنها هم بعضي خيابان ها را سنگفرش كرده اند اما آن سنگفرش ها با آسفالت فرقي نمي كند اما اين سنگفرش فرق مي كند. بعيد مي دانم تا دو هفته ديگر كار تمام شود. كار ما ٢٠ روز به خاطر پلاسكو خوابيد در حالي كه برج ١١ بهترين زمان بازار ما بود حالا هم كه مديريت شهري اين كار را با محل كسب ما كرده است. اين چهار راه ها شاهراه هاي تهران است و تمام تجارت شهر در اين منطقه انجام مي شود و اينگونه طرح ها در اين محدوده درست نيست.»
ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر هم در گفت‌وگو با «شهروند» از اجراي طرح‌هاي اين‌چنيني گلايه دارد: «تغييرات فيزيكي در منطقه ١٢ در راستاي طرح انضباط شهري بود كه از اواخر ٩٤ در شورا پيگيري و تصويب شد اما شورا به جزييات ورود نكرده است و قرار بوده كه به صورت پايلوت فعاليت‌هايي انجام شود اما كج‌سليقگي و نبود مديريت صحيح در شيوه اجرا باعث بروز اين مشكلات شده است.»
او در ادامه به تجربيات ناموفق مديريت شهري در گذشته در اجراي چنين طرح‌هايي اشاره كرد: «پيش از اين هم در حوزه سنگفرش محدوده‌هايي مانند ٣٠‌تير در همين منطقه نتيجه خوبي نگرفتيم. از سوي ديگر با اين كار سرعت خودرو‌ها گرفته مي‌شود، ترافيك ايجاد مي‌شود، سنگ‌ها به خودروها آسيب مي‌زنند و استهلاك خودرو بالا مي‌رود. اصولا سنگفرش براي پياده‌راه است ضمن اينكه ساختار خودرو براي شرايط فني خيابان آسفالت است. شهر تهران در حالت عادي ترافيك زيادي دارد حالا فرض كنيد زيرساخت‌هايي هم ايجاد كنيم كه روند حركت خودرو را كُندتر كند؛ موضوعي كه مقبوليت ندارد.»
عضو كميسيون عمران شورا معتقد است كه مديريت شهري مي‌توانست پول بيت‌المال را جاي ديگري خرج كند كه باعث ضرر نشود: «شايد از جهت سيما و منظر شهري كار خوبي باشد اما در بحث‌هاي ديگر خيلي قابل قبول نيست ضمن اينكه قرار بود هر چه سريع‌تر فعاليت در اين سه محدوده جمع شود اما شايد به دليل بارندگي يا مشكلاتي كه پيمانكار داشته هنوز تمام نشده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهتر بود حداقل چهار راه مخبر الدوله رو به جاری سنگ فرش کردن به یه زیر گذر عابر یا خودرو تغییر پیدا میکرد که حتی المقدور از ترافیک سنگین روزانه و به خصوص در ایام پایان سال و همچنین تردد بی رویه عابر پیاده از عرض خیابون جلوگیری میشد. در حال حاضر خیابون سی تیر هم سنگ فرش شده که نتیجه اش شده داغون شدن زانوی عابرین پیاده،پایین آمدن جلوبندی خودرو در اولین عبور از طول خیابون و بیدار شدن کودک 18 ماهه من در هنگام عبور از عرض خیابون 30 تیر به خاطر برخورد لاستیک خودرو با سنگ فرش !!!!! اسیر این مدیریت شهری ام که اینقدر به فکر رفاه مردمه !!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج