۵۰۷۲۶۴
۴ نظر
۵۰۰۲
۴ نظر
۵۰۰۲
پ

عربستان فعالانه به دنبال رقابت با ایران

بر اساس گزارشی که از سوی موسسه علوم و امنیت بین المللی واشنگتن منتشر شده است، عربستان سعودی به شکلی فعالانه به دنبال دستیاببی به سلاح های اتمی و کشتار جمعی است تا بتواند به این طریق به رقابت با ایران که اکنون توانسته است برنامه هسته ای خود را به شکل مستقل پیش برد، رقابت کرده و ایران را به لحاظ نظامی مهار کند.

تابناک نوشت: بر اساس گزارشی که از سوی موسسه علوم و امنیت بین المللی واشنگتن منتشر شده است، عربستان سعودی به شکلی فعالانه به دنبال دستیاببی به سلاح های اتمی و کشتار جمعی است تا بتواند به این طریق به رقابت با ایران که اکنون توانسته است برنامه هسته ای خود را به شکل مستقل پیش برد، رقابت کرده و ایران را به لحاظ نظامی مهار کند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این موسسه در تاریخ ۳۱ مارس عربستان در مراحل اولیه توسعه یک برنامه هسته ای است و از این پس نیز قرار است به شکل فعالانه تری در جستجوی یک سلاح اتمی باشد. این موسسه تحقیقاتی وظیفه تمرکز بر رصد فعالیت های مختلف در سراسر جهان پیرامون موضوع اشاعه تسلیحات اتمی را بر عهده دارد.

در این گزارش بیان شده است که بر خلاف تصور دولت اوباما توافق هسته ای با ایران منجر به کاهش تنش در خاورمیانه نشده است و همچنین این توافق منجر به از میان رفتن خواست و اشتیاق عربستان سعودی برای دسترسی به قابلیت های نظامی هسته ای و حتی ساخت بمب هسته ای نشده است بلکه به شکلی معکوس منجر به آن شده است که فشارها از روی عربستان سعودی برای رقابت اتمی با ایران در کوتاه مدت برداشته شود و تلاش این کشور را در راستای رسیدن به بمب اتمی افزایش دهد.
عربستان سعودی فعالانه به دنبال دسترسی به سلاح اتمی برای رقابت با ایران است

عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده بود که در نظر دارد تا در سال جاری میلادی اقدام به راه اندازی ۱۶ رآکتور هسته ای کند.

این گزارش اشاره کرده است: تردید اندکی وجود دارد که از این پس عربستان سعودی در اره دستیابی به قابلیت های نظامی و تسلیحاتی اتمی به شکلی فعالانه تر اقدام خواهد کرد که این امر بیش از هرچیز ناشی از نگرانی های این کشور از برداشته شدن محدودیت های مربوط به برنامه هسته ای ایران بعد از ده سال طبق توافق هسته ای و یا حتی زودتر در صورت بر هم خوردت این توافق است. در این راستا عربستان سعودی دستیابی به تسلیحات اتمی را برای خود به شکل یک مصونیت نگاه میکند.

این در حالی است که یکی از مقامات دولتی اتحادیه اروپا نیز به موسسه علوم و امنیت بین الملل بیان و تاکید کرده است که عربستان سعودی از اوایل سال ۲۰۱۴ به دنبال متخصصان علوم و مهندسی بوده است تا نیازهای خود برای به دست گرفتن تمامی جنبه های راه اندازی چرخه سوخت اتمی را برطرف سازد.

بر اساس گزارش موسسه، قرار است این تحقیقات که هدف نظامی را دنبال میکند در ماسک و پوشش یک برنامه اتمی غیر نظامی و صلح آمیز دنبال شود و به گونه ای طراحی شود که هیچ نشانی از تمایل عربستان برای رسیدن به سلاح هسته ای را در بر نداشته باشد.

این گزارش به صراحت بیان کرده است: در زمان فعلی و با توجه به وضعیت فعلی توسعه برنامه هسته ای عربستان، این کشور نیاز به چندین سال زمان برای تامین زیرساخت های هسته ای لازم در راستای رسیدن به سلاح اتمی دارد. اما تمامی نشانه های فعلی و موجود حاکی از آن است که هدف اصلی عربستان رسیدن به سلاح اتمی است.

با توجه به منابه در دسترس این موسسه در حال حاضر، عربستان تمرکز خود را بر تامین زیرساخت های لازم برای برنامه غیر نظامی هسته ای خود گذاشته است. این برنامه شامل به دست آوردن تاسیسات لازم هسته ای و همکاری با کشورهایی مانند روسیه، چین و کره جنوبی برای تبادل تکنولوژی هسته ای است.

همچنین بر اساس این گزارش عربستان سعودی در حال حاضر مشغول تدوین تحقیقاتی در زمینه توانایی های غیر نظامی هسته ای و ایجاد ساز و کارهای چند لایه و مبتنی بر مهندسان و متخصصان هسته ای در این خصوص است. در این راستا عربستان به شدت متعهد به واردات رآکتورهای هسته ای و توافق های همکاری هسته ای با کشورهای متعدد است.

گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل بیان میکند: در حالی که به ظاهر تلاش های عربستان متمرکز بر برنامه صلح آمیز هسته ای است، اما در واقع عربستان در مسیر ساخت و ایجاد یک شاخه فرعی داخلی از این برنامه است که به واسطه آن قادر به دسترسی به توانایی های لازم در راستای ساخت سلاح هسته ای است، هر چند برای مدت زمانی مشخص این تلاش ها ظاهرا تحت نظارت و بازرسی های بین المللی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      عربستان و كشورهاي حاشيه خليج فارس قبلأ ميخ خودشونو كوبيدن الانم اوضاع اقتصادي خوبي دارن و همه دنيارو خريدن با كدخدا هم قرار مدارشونو گذاشتن الانم فقط از موشك و توان نظامي ما وحشت دارن و از اوضاع اقتصادي ما هم بهتر از خودمون خبر دارن مسئولين محترم هم به فكر دري وري گفتن بهمديگه هستن و دلشون هم به پيشرفت خوشه يادمون نرفته كه دوران هشت سال احمدي نژاد چه بلايي سر مردم اومد هرچند قبل از اونهم خبري نبود بعد از اينم خبري نيست

    • بدون نام

      عربستان هدفش فقط ایران هستش این یه واقعیته دشمن
      درجه یک ایران وایرانی عربستان بوده وهست کدوم کشور
      همیشه به ایران عملا اسیب زده؟ کدوم کشور همیشه زیراب
      زنی ودشمنی مخفی واشکارا داشته؟؟کدوم کشور با پول ورشوره سالها تلاش کرده امریکاواسرائیل را وادار به جنگ با ایران کنه؟؟کدوم کشور دشمن خونی شیعیان دل ماک ایرانیست؟؟؟کدوم کشور همیشه به نام حادثه راحت واسان
      زوار ایرانی را در کنار خانه خدا گشته وشهید کرده؟؟عربستان
      ملعون ملعون

    • saeid

      اگه مسئولین بجای این همه نرمی وسکوت در مقابل رفتارای عربستان با ایران جواب دندان شکنی بهش می دادن دیگه انقدر پررو وجری نمیشدن.باید بجای محکوم کردن اعمال وحرفای الکی که فقط عزیزان توجمع خودشون میزنن وگوینده وشنونده هم خودشونن وهیچ تاثیریم نداره.بشینن برنامه ای بریزن که بدون جنگ ودرگیری جوری درگیر خودشون بشن که نتونن فکر سنگ اندازی باشن.باید وضعیت عراق وسوریه رو پیداکنن تابجای زبون درازی وتهدید بیان التماس کنن که کمکشون کنیم.همه دیدیم که
      چطور بدون استفاده وشلیک حتی یک فشنگ چطور400-500نفر از هنوطنامون رو شهید کردن.تلفاتی بیشتر از دوسه ماه جنگ بهمون وارد کردن.مام باید مث خودشون رفتارکنیم

    • بدون نام

      متاسفم واسه مسئولان وسیاسیت بازامون که چهارتا کشور کهاصلا عددی نیستن به جایی رسیدن که برامون خط ونشون میکشن وجربزه ندارن جوابشون بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج