۵۰۷۴۲۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اظهارات لاوروف درباره حادثه سن‌ پترزبورگ

وزیر خارجه روسیه گفت: در ارتباط با خیال پردازی و استدلال برخی مبنی بر اینکه انفجار روز گذشته، انتقام از روسیه به خاطر فعالیت هایش در سوریه بوده است به نظر من این مسئله بد بینانه و ناپسند است.

واحد مرکزی خبر: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که انفجار تروریستی روز گذشته در سن پترزبورگ در انتقام به مشارکت روسیه در عملیات نظامی سوریه نبوده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با همتای قرقیزستانی خود در ابتدا به روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: در بیست و پنج سال گذشته و از زمان آغاز روابط دیپلماتیک بین روسیه و قرقیزستان، دستاوردهای زیادی را محقق ساختیم و تماس‌های بین دو کشور را در زمنیه گفتگوهای سیاسی در سطح رووسای دو کشور، و همچنین در زمنیه‌های تجاری و سرمایه گذاری و نظامی و انسانی و شهروندان تقویت کردیم.

در دیدار با همتای قرقیز خود اوضاع امنیتی افغانستان مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه بهبودی در آن یافت نمی‌شود. همچنین چالش‌های مرتبط با تروریسم و انواع دیگر جنایتهای مرز گذر مورد بحث قرار گرفت. از موضوع قرقیزستان و ابراز همبستگی آن کشور با ما بخاطر حمله تروریستی روز گذشته در سن پترزبورگ تقدیر کردیم و تدابیری که در سطح دستگاه‌های امنیتی و سرویسهای اطلاعاتی دو کشور اتخاذ خواهد شد مورد بحث قرار دادیم. تلاش می‌کنیم با تقویت تدابیر مشترک و هماهنگ کردن تلاشهای دو جانبه، از وقوع هرگونه حمله‌ای تروریستی جلوگیری کنیم. از نتایج این گفتگو‌ها رضایت داریم و همه وزرایمان نیز بر اساس توافقات به امضا رسیده بین رووسای جمهور روسیه و قرغیزستان تعاملی دوستانه با همتایان خود خواهند داشت.

لاوروف افزود: همچنان منتظر سفر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به روسیه هستیم و در جلسه‌ای که با او خواهیم داشت در مورد دستور کارهای بین دو کشور و مسائل بین المللی و چالشهایی که در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان با آن‌ها روبرو هستیم صحبت خواهیم کرد و در صورتی که دیداری بین روسیه و آمریکا صورت نگیرد در این مسائل شاهد هیچ پیشرفتی نخواهیم بود، اما متاسفانه در حال حاضر فرایند تشکیل کابینه دولت آمریکا این پیشرفت را با کندی مواجه می‌سازد، اما ما همچنان در انتظار گفتگویی جدی در ارتباط با اظهارات ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در پاسخ به اینکه انفجار روز گذشته در سن پترزبورگ در انتقام به مشارکت روسیه در عملیات نظامی سوریه بوده است گفت: تاکید می‌کنم که تروریسم حد و مرزی نمی‌شناسد و هرگونه رابطه‌ای بین قومیت یا دین مردم با تروریسم غیر قابل قبول است، زیرا تروریسم جنایتی علیه کل بشریت و ادیان است. اطمینان دارم همبستگی هایی که نه تن‌ها از سوی همپیمانانمان، بلکه حتی از دیگر کشورهای جهان شاهدش بودیم، این همبستگی‌ها نشاندهنده اتفاق نظر جهان است در اینکه می‌بایست تلاش‌ها یکپارچه شود و نباید برای رسیدن به اهداف سیاسی از افراد تندرو استفاده کنیم، امری که معمولا اتفاق می‌افتد. در ارتباط با خیالپردازی‌ها و استدلال‌های برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه انفجار روز گذشته، انتقام از روسیه به خاطر فعالیتهای نظامیش در سوریه بوده است به نظر من این مسئله بد بینانه و ناپسند است و نمی‌توانم هیچ چیز دیگری درباره آن بگویم. باعث تاسف است که این تن‌ها زاییده اندیشه‌های رسانه‌ها نیست بلکه چنین افکاری توسط فعالان و مسئولان سیاسی مانند رئیس پنتاگون در زمان دولت اوباما با جامعه‌ی جهانی در میان گذاشته می‌شود، زمانی که به ما گفتند حالا که شما به سوریه و دولت اسد کمک می‌کنید منتظر تابوت‌های جدیدی باشید که جسد سربازان شما را به کشورتان باز می‌گرداند.

لاوروف تاکید کرد: من معتقدم که این مسئله برای سیاست مداران شایسته نیست و فکر می‌کنم که در شرایط کنونی وقتی تروریسم همه را بدون استثنا تهدید می‌کند چنین معیار‌ها و استانداردهای دوگانه هیچ سودی نخواهند داشت و سیاست مداران همه مسئولیت آن را بر عهده خواهند گرفت. از طرفی دیگر اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز باید مسئولیت پذیر باشند و به دنبال منافع خود و پرداختن به مسائل مربوط به رسوایی‌ها برای جذب خواننده و بیننده نباشند.

ارلان عبدالدایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان نیز در سخنان خود گفت: با نگاهی به نتایج گفتگو‌ها با آقای لاوروف، قصد دارم مراتب تقدیر خود را از ایشان برای دعوتشان به سفر به مسکو تشکر کنم. همانطور که وزیر خارجه روسیه اشاره کرد طیف وسیعی از مسائل مربوز به دو کشور و مسائل منطقه‌ای مورد توجه دو طرف مورد بررسی قرار گرفتند. از نتایج سفر ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به قرقیزستان و توافقات حاصله رضایت کامل داریم و در جلسه خود با آقای لاوروف این توافقات مورد بررسی قرار گرفت و راههای اجرایشان مشخص شد. دو کشور در چارچوب سازمانهای مختلف منطقه‌ای و بین المللی با هم همکاری دارند و مواضع مسکو و بیشکک در زمینه سیاست خارجی بسیار بهم نزدیک است و همواره اقدامات یکدیگر را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وزیر خارجه قرقیزستان افزود: روابط دو جانبه قرقیزستان با روسیه مستحکمترین رابطه خارجی کشورمان است. امسال بیست و پنجمین سالگرد امضای توافقنامه امنیت مشترک است و قرقیزستان و روسیه توجه ویژه‌ای به تقویت همکاری‌ها در این زمینه دارند و در شرایط کنونی، امنیت مشترک در صدر برنامه کاری دو کشور قرار دارد. تاکید می‌کنم که از مهمترین مسائل مطرح شده در گفتگوهایمان، مبحث مبارزه با تروریسم و همکاری‌های امنیتی بود و در این زمینه بار دیگر حمله وحشیانه شب گذشته به مترو سن پترزبورگ را محکوم کردیم. ما آن حمله تروریستی را محکوم می‌کنیم و طرحی در سطح وزارت خارجه برای اتخاذ تدابیری در این رابطه و مقابله یا این جنایت‌ها را مورد توافق قرار دادیم. تروریسم هیچ توجیهی ندارد، تروریسم هیچ شناسنامه و مرزی ندارد و تن‌ها با تلاش بیشتر می‌توان با آن مقابله کرد.

عبدالدایف در پاسخ به سوالی درباره عامل حمله روز گذشته به متروی سن پترزبورگ که گفته می‌شود متولد قرقیزستان است و احتمال ارتباط وی با داعش گفت: البته به این مسئله پرداخته شد. سازمان امنیت ملی کشورمان تاکید کرد که بر اساس اطلاعات اولیه، این فرد انتحاری در قرقیزستان به دنیا آمده بود و توانست تابعیت روسی بگیرد. مکانیسم‌ها و همکاریهای گسترده‌ای بین سازمانهای اطلاعاتی روسیه و قرقیزستان وجود دارد. عقیده دارم درباره رابطه آن فرد با داعش باید در انتظار نتایج تحقیقات سازمان اطلاعاتمان باشیم که قرار است اطلاعات کاملی را در این باره در اختیارمان قرار دهد. می‌بایست همکاری هایمان در این زمینه را تقویت کنیم و اتفاقاتی که در جای جای جهان رخ می‌دهد بر این مسئله تاکید دارد، عملیاتهایی تروریستی در کشورمان رخ داد همانطور که در دیگر نقاط جهان نیز رخ می‌دهد و باید در تبادل اطلاعات و اتخاذ تدابیر لازم همکاری داشته باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج