جاباما
۵۰۷۶۲۷
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

کتاب نویسنده برنده جایزه نوبل به بازار آمد

کتاب «زمزمه های چرنوبیل» نوشته سویتلانا آلکسیویچ به روایت حادثه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین می‌پردازد.

خبرآنلاین: کتاب «زمزمه‌های چرنوبیل» نوشته سویتلانا آلکسیویچ به روایت حادثه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین می‌پردازد.

انتشارات کتاب نیستان کتاب «زمزمه‌های چرنوبیل» نوشته سویتلانا آلکسیویچ را با ترجمه شهرام همت‌زاده منتشر کرد.

در معرفی این کتاب آمده است: «تاریخ، مادر بسیاری از حقایقی است که سال‌ها و روزها در دل مردمان زمین پنهان مانده است؛ مادری روایت‌گر که وقتی درددل‌‌گویی آغاز می‌کند؛ قصه‌های زیادی برای روایت دارد و در این میان‌ آنکه تاریخ را به روایت‌گری و درد دل‌گویی می‌کشاند بدون شک چیره‌دستی است که می‌داند از کدام بخش از تاریخ می‌توان برای آیندگان روایتی ساخت عبرت‌آموز و به یادماندنی.

در میان حوادث تاریخی بی‌شمار در کره زمین، حادثه انفجار در نیروگاه اتمی چرنوبیل در منطقه اوکراین، یکی از تلخ‌ترین و در عین‌حال پیچیده‌ترین حوادث بشری است که در سال‌های پس از رخداد آن، تلاش‌های بسیاری برای بازگشایی نشدن ابعاد این فاجعه انسانی و زیست محیطی شکل گرفت.
کتاب نویسنده برنده جایزه نوبل به بازار آمد

حادثه‌ای که در آن مواد رادیواکتیو مورد نیاز برای ساخت یکصد بمب اتمی، در چند ساعت و بر اثر انفجار یک نیروگاه اتمی، وارد فضا شده و به سرعت بخش وسیعی از کره زمین را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد تا جایی که دوسال پس از این اتفاق دولت متکبر کمونیستی شوروی را به دریافت کمک از آژانس جهانی انرژی اتمی نیز وادار می‌کند.

در این حادثه و تاکنون بیش از هزار نفر به طور قطع دچار مرگ شده و منطقه‌ای که این نیروگاه در آن بنا شده بود، هنوز نیز تا شعاع سی‌ کیلومتری غیر قابل زیست و تردد به شمار می‌آید.»

کتاب «زمزمه‌های چرنوبیل» اثر نویسنده اوکراینی‌تبار ساکن بلاروس تلاشی برای روایت این فاجعه از زبان حاضران در آن است.

آلکسیویچ در سال ۲۰۱۵ و با دریافت جایزه ادبی نوبل بار دیگر جهان را متوجه روایت تاریخی خود از این حادثه فراموش شده کرد، حادثه‌ای که روح کشور او را برای سال‌های سال زخمی کرده و به نظر نمی‌رسد که این زخم هنوز التیامی برای خود متصور شده باشد.

این نویسنده که به دلیل مصاحبه‌های طولانی خود با شاهدان و حاضران در یک رویداد تاریخی که مورد توجهش قرار گرفته به آرشیو حادثه نیز معروف است، او در این کتاب و به صورت همزمان دو فاجعه را مورد توجه خود قرار داده است، نخست فاجعه تکنولوژیکی ناشی از این حادثه و دوم فاجعه‌ای که سوسیالیسم آن را به بار آورد که در نهایت کل ماهیت آن را نابود کرد.

آلکسیویچ برای نگارش کتاب «زمزمه‌های چرنوبیل» به مدت بیش از ۱۰ سال با بیش از ۵۰۰ شاهد این فاجعه، از جمله آتش‏نشانان، مهارکنندگان، سیاستمداران، پزشکان، فیزیک‏دانان و برخی دیگر از شهروندان مصاحبه کرد و شرح غم‏انگیز حالات روحی و شخصی آنها را در کتابش گردآوری کرد.

این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ منتشر و همزمان به صورت انگلیسی نیز منتشر شد و برای نویسنده در سال ۲۰۰۵ جایزه انجمن ملی منتقدین کتاب ایالات متحده امریکا را به ارمغان آورد.

ترجمه فوق از این کتاب به زبان فارسی نیز بر اساس نسخه اصلی آن از زبان روسی انجام شده است. با وجود انتشار ترجمه‌های مختلف این کتاب، انتشار ترجمه‌ای از زبان اصلی که دربرگیرنده ظرافت‌ها و نکات قابل توجه مد نظر نویسنده است که ممکن است در نسخه انگلیسی مورد توجه قرار نگرفته باشد، به زیبایی و تاثیرگذاری کتاب دوچندان افزوده است.

کتاب نیستان «زمزمه‌های چرنوبیل» را در ۵۰۰ صفحه و با قیمت ۳۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج