۵۰۷۶۴۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

سخنگوی دولت اصلاحات: از روحانی انتظار داريم

عبدالله رمضان‌زاده که روزگاری سخنگوی دولت اصلاحات بود،درباره دولت حسن روحانی، انتخابات ریاست‌جمهوری، طرح آشتی ملی و شخصیت‌های جایگزین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سخن گفته است که در ادامه می‌آید.

روزنامه شرق: عبدالله رمضان‌زاده که روزگاری سخنگوی دولت اصلاحات بود،درباره دولت حسن روحانی، انتخابات ریاست‌جمهوری، طرح آشتی ملی و شخصیت‌های جایگزین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سخن گفته است که در ادامه می‌آید.

بهترین دستاورد حسن روحانی برگرداندن نظام عقلانیت و برنامه‌ریزی به ساختار دولت و اداره کشور است. در دولت او مانند آنچه در گذشته شاهد بودیم، علاوه بر اینکه یک‌شبه تصمیم گرفته نمی‌شود، درباره تصمیم‌گیری‌ها هم مشورت صورت می‌گیرد.
بهترین گزینه در شرایط فعلی برای حل‌‌وفصل مسائلی که در کشور وجود دارد، آقای روحانی است؛ علاوه بر این او وعده‌هایی داده که ناتمام مانده؛ بنابراین باید به آنها جامه عمل بپوشاند تا مشخص شود که این کار به صلاح بوده یا خیر. البته بحث یادشده بدین معنا نیست که آقای روحانی همفکر اصلاح‌طلبان به‌ حساب می‌آید.
باید محدودیت‌هایی را که آقای روحانی برای تعیین کابینه با آن روبه‌رو بود در نظر بگیرید، بعد درباره آن به قضاوت بپردازید. در مجلس دوره قبل این امکان وجود نداشت که وزیری از سوی اصلاح‌طلبان موفق به کسب رأی اعتماد شود. البته در کنار مسئله یادشده این گلایه به روحانی از سوی اصلاح‌طلبان وجود دارد که نگاهی باز برای انتخاب همکارهای خود نداشته و در این رابطه از یک دید بسته استفاده شده است. علاوه بر این نباید از نظر دور داشت که روحانی شناخت زیادی از اصلاح‌طلبان نداشته و البته وامدار آنان‌ هم نبوده است.
آقای روحانی باید دایره نیروهای مورد استفاده خود را گسترش دهد و نیروهای ریسک‌پذیرتر و همراه‌تر از نظر موضع دولت را به خود نزدیک کند.
‌رقبای روحانی استراتژی ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند به توافق دست یابند، زیرا مدل ثابتی برای وحدت مد نظرشان نیست، گرچه دراین‌باره زیاد نظر می‌دهند. در چنین شرایطی رقیبی جدی برای روحانی در میان اسامی که این روزها به چشم می‌خورد مشاهده نمی‌کنم، علاوه بر این مردم جهت‌گیری‌های خود را دارند و براساس آن حرکت می‌کنند، البته تحولات در هفته‌های آتی خود را نشان می‌دهد و نمی‌توان از اکنون آنها را پیش‌بینی کرد.
براساس اخبار منتشرشده از جناح اصولگرا به نظر می‌رسد رقیب آقای روحانی تعداد زیادی کاندیدا وارد میدان انتخابات خواهد کرد، نه برای اینکه پیروز میدان شود، بلکه فقط برای حمله به آقای روحانی، بر فرض پنج نفر فقط برای اینکه از پنج فرصت برای ازبین‌بردن زمان آقای روحانی استفاده کنند، وارد صحنه می‌شوند، البته شاید برای اصلاح‌طلبان‌ هم این استراتژی در نظر گرفته شود؛ یعنی آنان‌ هم با چهار یا پنج نامزد اصلاح‌طلب وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند و درباره دستاوردهای دولت و برنامه اصلاح‌طلبی توضیح دهند.
گزینه خوب و ایده‌آل در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ اما باید شرایط کشور و تأیید صلاحیت‌ها را سنجید. وقتی تمام این موارد را کنار هم قرار می‌دهیم نیاز است تا برای انتخابات تاکتیک تعیین کنیم. البته این تاکتیک انتخابات خیلی اهمیت ندارد، مسئله مهم در این رابطه استراتژی مجموعه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای اداره کشور است که برای این دوره به این نتیجه رسیده‌اند کاندیدای آنان «حسن روحانی» باشد.
از روحانی به‌عنوان فردی که در مقام ریاست‌جمهوری قرار گرفته، انتظارات زیادی داریم؛ اما شرطی نداریم. انتظارات اصلاح‌طلبان این است که رئیس‌جمهور با مجموعه نیروها کار کند تا دولت تواناتری داشته باشد، حوزه تخصصی را به نیروهای متخصص واگذار کند، جامعه مدنی را بیش از این مورد توجه قرار دهد و بر سیاست‌های درست خارجی که تا به امروز هم‌ چنین بوده، تأکید بیشتری شود.
طرح «آشتی ملی» مسئله‌ای بود که به ذهن ما رسید و باید مطرح می‌شد، زیرا از نظر اصلاح‌طلبان ضروری بود. اتفاقا این پیشنهاد را برای اولین‌بار پس از برگشت از مراسم تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، من مطرح کردم، زیرا در آنجا مشاهده کردم با وجود آنکه حاضران در مراسم شعار می‌دادند و خواست‌های خود را مطرح می‌کردند؛ اما در پاسخ به آن هیچ جنگ و دعوایی صورت نگرفت. به ‌عبارتی ‌دیگر تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به وحدت ملی تبدیل شده بود که بعد از آن در اینستاگرام هم پستی گذاشتم که «دیروز مشق مدارا و وحدت بود و مردم جهت‌گیری مناسبی داشتند؛ هرکسی با گرایش خود آمده بود و یک مراسم بسیار خوب برگزار شد».
بحث آشتی ملی به‌عنوان فراموش‌کردن مواضع سیاسی نیست، اولویت‌بندی در نیازهاست، در آن روز هم مردم شعارهای سیاسی را دادند، مهم این بود که همدیگر را تحمل کردند، همین را دنبال می‌کنیم که در فضای سیاسی کشور هر گروهی نظر خود را مطرح و گروه دیگر آن را تحمل کند.

‌احمدی‌نژاد کارهایی کرده که پاسخ‌گو نبوده و می‌داند اگر بیاید، باید پاسخ‌گو باشد، بنابراین فکر می‌کنم رهبری خیلی در حق احمدی‌نژاد لطف کردند که او را از حضور در انتخابات منع کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نمیدونم چرا مسولین مثل مردم فکر نمیکنن ایا منافعی دارن که با خواسته های مردم در تضاده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج