۵۰۷۶۵۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ادامه تکروی در اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان

دو روز مانده به اعلام کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) سایه اختلاف و تکروی برخی طیف ها بر سر اصول گرایان سنگینی می کند.

روزنامه ایران: دو روز مانده به اعلام کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) سایه اختلاف و تکروی برخی طیف ها بر سر اصول گرایان سنگینی می کند.
سعید جلیلی، حمید بقایی و مؤتلفه ای ها بدون توجه به برنامه های «جمنا» همچنان ساز خود را می زنند.
بر اساس جدول زمانی اعلام شده از سوی وزارت کشور، آنانی که سودای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دارند، از ۲۲ تا ۲۷ فروردین ماه فرصت دارند تا با حضور در ستاد انتخابات کشور نام خود را دفتر انتخابات سال ۹۶ بنویسند. با این همه هنوز چهره‌هایی که از آنها به عنوان نامزدهای اصلی انتخابات یاد می‌کنند، نصمیم‌شان درباره ورود به عرصه رقابت‌ها را روشن نکرده‌اند.
از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری مستقر که بنا به سنت معمول، اصلی‌ترین نامزد انتخابات به شمار می‌آید. هر چند که اصلاح‌طلبان در قالب شورای سیاستگذاری پیش از سال جدید اعلام کردند گزینه قطعی و نهایی آنان، حسن روحانی است و اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه‌رویی چون علی اکبر ناطق نوری نیز از رئیس جمهوری اعلام پشتیبانی کرده‌اند، اما هنوز روحانی در این باره سخنی نگفته است.
سوی دیگر میدان اما اوضاع مبهم‌تر و پیچیده‌تر است. سید ابراهیم رئیسی که از او به عنوان نامزد اصلی اصولگرایان ائتلافی یاد می‌کنند، تاکنون درباره کاندیداتوری خود موضعگیری نکرده است؛ تولیت آستان قدس رضوی که پیش‌تر از طریق رئیس دفتر خود اعلام کرده بود مسئولیت فعلی‌اش را بر هر فعل دیگر مقدم می‌داند، در روزهای اخیر با دعوتنامه‌های متعددی روبه‌رو است؛ بویژه از سوی شماری از اصولگرایان عضو «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» که بر این باورند رئیسی می‌تواند اقبال اصولگرایان غیر ائتلافی را هم جلب کند. با این همه هنوز هیچ گزاره قابل اطمینانی مبنی بر اینکه رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی می‌کند یا نه، وجود ندارد.
محمدباقر قالیباف که گفته می‌شود بعد از رئیسی، بالاترین رأی مجمع عمومی اصولگرایان ائتلافی را کسب کرده است نیز درباره کاندیداتوری خود حرفی نزده است و تنها از رهگذر انتقادات تند و تیزش علیه دولت روحانی است که عده‌ای بر این باورند سرداری که دو بار در انتخابات ریاست جمهوری طعم شکست را چشیده، اسبش را برای ورود به میدان رقابت زین کرده است. او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر که در سال ۹۲ برگزار شد، بعد از روحانی، بالاترین رأی را اخذ کرده است؛ هر چند با فاصله ۱۲ میلیون رأی.
از سعید جلیلی، نامزدی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تنها ۴ میلیون رأی داشت نیز به عنوان یکی از نامزدهای اصلی نام می‌برند؛ او که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ قافیه را در مناظره‌ها پیرامون دیپلماسی و مذاکرات هسته‌ای به روحانی واگذار کرد، از ماه‌ها پیش در سخنرانی‌ها و سفرهای متعدد از همان زاویه نقدهایی را متوجه دولت کرده است. او نیز به صراحت درباره کاندیداتوری‌اش حرفی نزده است. شاید حمید بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری، تنها داوطلبی است که هم رسماً اعلام کاندیداتوری کرده است و هم با طرح وعده‌های انتخاباتی، با چراغ روشن برنامه‌های تبلیغی‌اش را پیش می‌برد. چهره‌ای که تلاش می‌کند خود را به عنوان احمدی‌نژاد شماره ۲، به جامعه رأی معرفی کند.
چنان‌که دیروز بهمن شریف‌زاده از نزدیکان رئیس دولت سابق، ورود بقایی به عرصه انتخابات را «بازگشت اندیشه و منش احمدی‌نژاد» توصیف و تأکید کرد: «همه یاران احمدی‌نژاد در روز ثبت‌نام بقایی را همراهی می‌کنند.» احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی هم شانه به شانه بقایی قدم برمی‌دارند تا حمایت بی چون و چرا و بدون حد و مرزشان را از او علنی کنند. احمدی‌نژاد امیدوار است همان گونه که مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی بخشی از آرایش را به سبد روحانی هدایت کرد، در پر کردن سبد آرای بقایی موفق ظاهر شود و آن گونه که از سخنرانی‌های اخیر او بویژه در خوزستان برمی‌آید، در این راه از هیچ تلاش و سخنی فروگذار نیست. بقایی دیروز هم خطاب به دستگاه‌های قضایی و امنیتی تأکید کرد که محتوای بازجویی وی را منتشر کنند تا معلوم شود دلیلی برای رد صلاحیت او نیست.
دیروز البته مشاور احمدی‌نژاد هم به جمع کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم پیوست. به گزارش ایسنا، مهدی کلهر که در دولت محمود احمدی‌نژاد سمت مشاور رئیس جمهوری را بر عهده داشت و از طرف احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ شرکت می‌کرد با انتشار بیانیه‌ای از قصد خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ خبر داد.
حزب موتلفه هم در این میان می کوشد مصطفی میر سلیم نامزد خود را متمایز تر از دیگر کاندیداها بداند؛ چنانکه دیروز محمد نبی حبیبی دبیر کل موتلفه تاکید کرد امتیاز میرسلیم از دیگر نامزدهای اصولگرا بیشتر است و کاندیدای موتلفه جای کسی را تنگ نمی کند. مصطفی میر سلیم نامزد موتلفه هم در همایش این حزب گفت: «ما به عنوان نه شیفتگان قدرت بلکه شیفتگان خدمت مردم می خواهیم وارد عرصه شویم.»
علاوه بر این افراد، اسامی دیگری هم به عنوان نامزد مطرح هستند که بر اساس آنچه اصولگرایان ائتلافی اعلام کرده‌اند، تا روز پنجشنبه یعنی ۵ روز پیش از آغاز ثبت نام‌ها تقلیل خواهد یافت. چه بر اساس طراحی و پیش‌بینی دست‌اندرکاران «جبهه مردمی» در مجمع عمومی «جمنا» که ۱۷ فروردین برگزار خواهد شد، ۵ نامزد نهایی این تشکل انتخاب و معرفی خواهند شد. بنا به گفته پرویز سروری، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، این ۵ نامزد در شرایطی معرفی خواهند شد که علاوه بر کسب اکثریت آرای دومین مجمع عمومی «جمنا»، ساز و کار تشکل انتخاباتی اصولگرایان ائتلافی را بپذیرد. وی دیروز در گفت‌وگو با خبرآنلاین تأکید کرد: «سید ابراهیم رئیسی ساز و کار جبهه مردمی را خوب می‌داند، در صورتی‌که نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری شود باید به ساز و کار جبهه مردمی تن بدهد و براساس این ساز و کار اقدام کند.» سروری همچنین خبر داد سعید جلیلی تاکنون ساز و کار «جبهه مردمی» را نپذیرفته است و «اگر قالیباف تصمیم بگیرد در انتخابات شرکت کند، به فرآیند جبهه تن خواهد داد.»
همه این ها در حالی است که به گفته محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز دیروز اعلام کرد نام حسن روحانی هنوز هم در لیست جامعه روحانیت قرار دارد.وی در گفت و گو با انتخاب تاکید کرد:« ما همه یک ملت هستیم و بین اصلاح‌طلب و اصولگرا هم دیوار که نکشیده‌ایم ؛ بنابراین افرادی که به این مبانی باور دارند باید فردی را نیز به عنوان کاندیدای انتخاباتی معرفی کنند که به این مبانی پایبند بوده و در عمل هم نشان داده باشد. طبیعی است که چنین کاندیدایی با اقبال مردمی روبرو شود و برای ۴ سال بعد رئیس جمهور باشد.عضو جامعه روحانیت مبارز در عین حال گفت« منتظر می‌مانیم که ببینیم جامعه اصولگرا چه کاندیدایی را به میدان می‌آورد.»

عبدالله ناصری: روحانی هنوز موافق «نامزد سایه» نیست

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه انتخاب نامزد در سایه از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به روحانی واگذار شده است، گفت: آقای روحانی تا این لحظه به هیچ‌وجه موافق حضور نامزد در سایه نبوده است و معتقد است به تنهایی می‌تواند در صحنه انتخابات حضور موفقی داشته باشد که البته پیش‌بینی درستی هم هست. عبدالله ناصری در گفت‌وگو با انتخاب تأکید کرد: آقای روحانی به مدت ۴ سال رئیس جمهوری کشور بوده و عملکردی را از خود برجای گذاشته است بنابراین باید بتواند از عملکرد مثبت خود دفاع کند و صادقانه دلایل برخی کوتاهی‌ها را به مردم اعلام کند که به طور قطع در دوره دوم رفع خواهد کرد.
ناصری در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع نامزد در سایه از جلسات محرمانه خارج ‌شده و رسانه‌ای شده است، خاطرنشان کرد: رسانه‌ای‌شدن آن طبیعی بود چراکه در جلسات متعدد مطرح شده بود و مرحوم آقای‌ هاشمی ‌رفسنجانی هم در روزهای آخر بنابر تجربه‌ای که داشت که یکبار رد صلاحیت شده بود چنین توصیه‌ای کرده بود اما باید به این نکته توجه داشت که در آن زمان برخلاف شرایط کنونی روحانی رئیس مستقر نبود. وی درخصوص اعتقاد برخی مبنی به اینکه سعید جلیلی رأی‌آورترین کاندیدای اصولگرا است، بیان کرد: اگر همه اصولگرایان خارج از اردوگاه روحانی هم از جلیلی حمایت کنند باز هم همان رأی تاریخی ۴ میلیون رأی را خواهد داشت بنابراین اصولگرایان به وی نخواهند پیوست.
ناصری در ارزیابی میزان موفقیت رئیسی در انتخابات پیش رو عنوان کرد: خیلی به این موضوع باور ندارم که آقای رئیسی روز ثبت‌نام در صحنه حضور پیدا کند؛ اما احساس می‌کنم که این یک جنگ روانی است که اصولگرایان به راه انداخته‌اند؛ ضمن‌ اینکه آقای رئیسی از جایگاه مهمی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی برخوردار است و کانون‌های اصلی حاکمیت که می‌توانند برای حضور وی در انتخابات توصیه‌کننده باشند، تمایلی به کاندیداتوری وی حداقل در سال ۹۶ ندارند بنابراین با توجه به اینکه مدت کوتاهی از فعالیت وی در این سمت می‌گذرد، باید برای انتخابات سال ۱۴۰۰ آماده شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج