جاباما
۵۰۷۷۰۶
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

جلسه آیت الله مصباح با رئیسی

شوک غیرمنتظره به «جمنا» وارد شد. ابراهیم رییسی برخلاف انتظارات، نگاه متفاوتی به ائتلاف «جمنا» پیدا کرده است. خبرنگار «انتخاب» مطلع شده است که ابراهیم رییسی چندان روی خوشی به فرستادگان «جمنا» نشان نداده و حتی حاضر نشده که تعهد آنها را برای کناره گیری به نفع دیگر کاندیداهای جمنا در صورت لزوم را امضا کند.

پایگاه خبری انتخاب: شوک غیرمنتظره به «جمنا» وارد شد. ابراهیم رییسی برخلاف انتظارات، نگاه متفاوتی به ائتلاف «جمنا» پیدا کرده است. خبرنگار «انتخاب» مطلع شده است که ابراهیم رییسی چندان روی خوشی به فرستادگان «جمنا» نشان نداده و حتی حاضر نشده که تعهد آنها را برای کناره گیری به نفع دیگر کاندیداهای جمنا در صورت لزوم را امضا کند.

ظاهرا رییسی پس از آنکه حاضر نشده تعهد نامه «جمنا» را امضا کند، صرفا گفته شاید بپذیرد که نسخه ی خود از تعهدنامه یا میثاقنامه ای را مطرح و امضا کند.

بررسی ها نشان می دهد برخی عوامل در این تصمیم ابراهیم رییسی موثر بوده است. او از تشتت میان بسیاری از تاثیرگذاران «جمنا» به خوبی مطلع است و می داند که بعد از برگزاری مجمع دوم اعتراضات به نحوه عملکرد و حذف برخی چهره ها آغاز خواهد شد. همانند مجمع اول که البته با تلاش فراوان مسئولان جمنا از آشکار شدن بخش زیادی از این اعتراضات جلوگیری شد و اما بخش دیگری قابل کنترل نبود و به سطح رسانه ها کشیده شد. مانند نامه سرگشاده علیرضا زاکانی و اعترضات میرسلیم و رسانه ای ها .

او همچنین به خاطر دارد که هم سعید جلیلی به صورت واضح و مستقیم و هم محمد باقر قالیباف در برخی رسانه هایش نوع عملکرد «جمنا» را قبیله گرایی را لقب داده و اعتراض شدیدی به آن داشته اند . به همین دلیل است که او نمی خواهد در چنین شرایطی سطح شخصیت سیاسی خود را متصل به این ائتلاف کند .

ذرمقابل، برخی اعضای «جمنا» با ابراز ناخرسندی از استحکام موضع رئیسی ذر مناسباتش باجمنا او را متهم کرده اند که مواضعش نشات گرفته از ائتلاف با ایت الله مصباح یا دست کم تاثیرگرفته از جریان پایداری است، جریانی که پیشتر مخالفت خود را با سازوکار «جمنا» نشان داده است.

ناگفته نماند که جلسه ای در دی ماه سال گذشته در حرم مطهر رضوی میان مصباح یزدی و رئیسی برگزار شد، جلسه ای که خبرنگاران اجازه حضور در آن نیافتند. گفته می شود در همین جلسه مصباح یزدی به ابراهیم رییسی توصیه کرده که نامزد انتخابات شود . او گویا در همین جلسه، نظرش را در مورد ائتلاف اصولگرایان اعلام کرده و توصیه هایی نیز در این خصوص داشته است . از جمله اینکه گویا او به رییسی گفته است جندان به ائتلاف ها کار نداشته باشید و خودتان با اتکا به شخصیت تان وارد عرصه شوید .

شایان ذکر است که مصباح یزدی در دیداری که با اعضای موتلفه داشته به صورت غیر منتظره ای علیه ائتلاف «جمنا» سخن گفت و اظهار داشت : « بنده به دنبال شناخت وظیفه‌ای هستم که بتوانم در مقابل خدا جواب بدهم؛ هر گاه تشخیص بدهم کسی اصلح است، از او حمایت می‌کنم، اگر رسید به جایی که قرار است کسی رأی بیاورد که ضررش بیشتر است و رأی به رقیب، سبب دفع ضرر بیشتر می‌شود، دفع افسد به فاسد می‌کنم؛ اما قرار نیست از اول فاسد را ترویج کنم؛ در صورتی می‌توانم رأی بدهم که بینی و بین الله بدانم بین افراد، فردی اصلح است؛ به قول کسی هم نمی توانم اعتماد کنم و هیچ ائتلافی هم نمی پذیرم، چون این امور شوخی بردار نیست و باید روزی پاسخ آن را در برابر خدا بدهم؛ آری؛ رفت و آمد، بحث و گفتگو با دوستان گرامی را با کمال میل انجام می‌دهم، اما نمی‌توانم به کسی قولی بدهم که از فلانی حمایت می‌کنم؛ چون حجتی پیش خدا ندارم.»

نکته قابل تامل در این مورد که خبرهای رسیده را تایید می کند، سخنان حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو جبهه پایداری است که اخیرا طی مصاحبه ای به «انتخاب» گفت: «در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه فرمودند که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید.»

با این حساب به نظر می رسد ابراهیم رییسی شوک بزرگی به «جمنا» وارد کرده است؛ شاید آنها انتظار چنین برخوردی را نداشته اند. آن هم در شرایطی که «جمنا»، رئیسی را جز گزینه های اصلی خود قرار داده بود و شاید راهی جز حمایت از او در پیش ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیچاره ملت ..بنظر میرسد مانند یتیم ها شده.که همه برایش خیال دارند پدری کنند.
      ونیست گوشی بشنود ما بزرگ شدیم.
      آمار مهاجران را ببینید 5میلیون.انهایی که توانستند بروند نه آنهایی که خواستند و نتوانستند.
      تو هم سانسور کن بچه یتیم را چه به حرف زدن.

    • اسد

      رئیسی اگه میخواد رای بیاره که نمیاره باید از پایداری ها وجمنا دوری کنه چون این دوحزب وجه ی مثبتی بین عوام ندارن اگه مستقل شرکت کنه شاید چهار الی پنج میلیون رای داشته باشد.

    • بدون نام

      آقا اسد اون یکی حزب وجه ی خوبی داره

    • بدون نام

      به نطرم اقای ریسی فهمیده وارد بازی شده که اخرش باخته درود به ایشان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج