۵۰۷۷۷۸
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

دام « افزایش یارانه نقدی» در کمین انتخابات

کمتر از ۵۰ روز مانده به تعیین سرنوشت ۴ ساله کشور و شروع دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،عده ای با شعار و وعده های افزایش سقف یارانه های نقدی به کارزار رقابت انتخاباتی وارد شده اند که کارشناسان اقتصادی این شعارها را عوامل فریبانه و به ضرر اقتصاد کشور می دانند.

خبرگزاری ایرنا: کمتر از ۵۰ روز مانده به تعیین سرنوشت ۴ ساله کشور و شروع دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،عده ای با شعار و وعده های افزایش سقف یارانه های نقدی به کارزار رقابت انتخاباتی وارد شده اند که کارشناسان اقتصادی این شعارها را عوامل فریبانه و به ضرر اقتصاد کشور می دانند.
بیست و نهم اردیبهشت ماه سال جاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. هر چند هنوز ثبت نام ها و تایید صلاحیت کسانی که زمزمه اعلام آمادگی آنها برای این دوره از انتخابات نقل محافل شده، آغاز نشده است و ستادهای انتخاباتی به طور رسمی شروع به کار نکرده اند اما شاهد شروع تبلیغات آرام برخی نامزدها در شبکه های اجتماعی هستیم.
با توجه به شرایط امروز کشور، در راس شعارها و وعده های انتخاباتی تمام افراد موضوعات و مسائل اقتصادی قرار دارد و افراد متقاضی حضور در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بر روی ارائه راهکارها برای حل مشکلات اقتصادی تمرکز کرده اند و بر روی این محور مانور تبلیغاتی می دهند.
اما در این میان عده ای هستند که برای موضوعات اقتصادی که مهم ترین دغدغه امروز مردم کشور محسوب می شود، سراغ شعارهای به اصطلاح پوپولیستی از جمله افزایش سقف یارانه های نقدی رفته اند. حتی برخی از آنها وعده پرداخت یارانه نقدی ۲۵۰ هزار تومانی هم به مردم داده است. این در حالی است که بارها مسئولان دولت یازدهم و حتی مدیران اقتصادی دولت گذشته هم از مشکلات پرداخت یارانه های نقدی با مردم حرف زده اند. به طوری که پرداخت یارانه ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر نفر را با عنوان «مصیبت» بیان کرده اند.
پرداخت یارانه نقدی به ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشورمان، در حالی که درآمدهای حاصل از فروش نفت به یک چهارم زمانی که این طرح مصوب شد، رسیده و بازارها و صنایع تولیدی به تازگی یک بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته اند و هنوز هم برخی از بخش های اقتصادی از رکود خارج نشده اند، مشکلات بسیاری را برای ساختار اقتصاد ایران به وجود آورد که ملموس ترین آن را در بخش تخصیص بودجه عمرانی شاهد بودیم.

این یک واقعیت است که پرداخت یارانه های نقدی به جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری به بهای عقب ماندگی آبادانی کشورمان تمام شد. حالا عده ای بازهم با شعار افزایش میزان یارانه ها به دنبال افزایش رای و محبوییت در میان اقشار مختلف مردم هستند که کارشناسان اقتصادی می گویند این یک خطر جدی برای اقتصاد ایران محسوب می شود و می تواند پیامدهای منفی متعددی را به دنبال داشته باشد.

*افزایش یارانه نقدی وعده نامزدهای بی برنامه است
«مهدی پازوکی» اقتصاددان در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا می گوید: گروهی که در شعارهای انتخاباتی خود، وعده افزایش سقف یارانه نقدی را می دهند از کاندیداهای فاقد برنامه ای هستند که هیچ شناختی از وضعیت اقتصاد کشور ندارند و هدفشان این است که با رفتارهای پوپولیستی عوام را جذب خود کنند.
وی با بیان این جمله که « آنها که وعده افزایش سقف یارانه می دهند، سواد مدیریت اقتصادی ندارد، کشور را با هزینه های بیشتر و گران تر اداره می کند،» ادامه داد: در صورت ادامه تفکرات پوپولیستی دولت های نهم و دهم ، امروز اقتصاد ایران شباهت زیادی به اقتصاد ونزوئلا پیدا می کرد و بعید نبود که از نرخ تورم ۴۰۰ درصدی هم عبور کرده بودیم.

این اقتصاد دان گفت: ریشه لغت پوپولیست از محبوب می آید و تمام ادعا و شعار برخی نامزدها مبنی بر افزایش میزان یارانه نقدی رویه ای برای جذب عامه مردم است .

پازوکی با بیان اینکه مبلغ یارانه نقدی که از سال ۱۳۸۹ تا به امروز پرداخت شده حدود ۲ برابر بودجه عمرانی کشورمان بوده است، گفت: در حالی دولت در این سال ها مجبور به پرداخت یارانه نقدی به جمعیت ۷۲ میلیون نفر بوده که همواره مبلغ بودجه عمرانی تخصیص یافته زیر ۵۰ درصد رقم مصوب شده، بوده است.
وی با تاکید بر اینکه سه دهک کم درآمد کشور مستحق دریافت یارانه نقدی هستند، اظهار داشت: یارانه نقدی باید تنها به قشر کم درآمد تعلق بگیرد نه اینکه همه جمعیت ۷۶ میلیون نفری، یارانه نقدی را حق خود بدانند.

پازوکی ادامه داد: به طور قطع با وجود همه مشکلاتی که امروز به دلیل پرداخت یارانه نقدی، گریبان اقتصاد کشور را گرفته، کسانی که شعار افزایش سقف یارانه را می دهند؛ درکی از اقتصاد، بودجه و مدیریت اقتصادی ندارند و تنها به دنبال توزیع پول در کشور هستند.
به گفته پازوکی ، تفکرات شارلاتانیزم این افراد باعث نابودی اقتصاد کشورمان شده است و به بی انظباطی پولی و مالی کشور دامن می زند.

* افزایش یارانه های نقدی ؛ انتشار پول بدون پشتوانه
این اقتصاددان با اشاره به دوران مدیریت اقتصادی افرادی که امروز سخن از افزایش چند برابری سقف یارانه های نقدی، می زنند، گفت: طبق سند چشم انداز ایران که مورد تاکید مقام معظم رهبری و قوه قضایی هم است، امروز ایران باید قدرت اول آسیای جنوب شرقی می شد اما همین تفکرات پوپولیستی عده ای باعث شد نه تنها منطق با سند چشم انداز 20 ساله حرکت نکنیم بلکه از این اهداف سند و جایگاه اقتصادی کشورهایی مانند امارات و ... فاصله بگیریم.

وی افزود: اینکه این شعارهای اقتصادی تا چه حد مورد قبول جامعه قرار بگیرد به سطح آگاهی مردم از اقتصاد کشور و پیامدهای منفی این گونه سیاست های پوپولیستی بر می گردد.

پازوکی با تاکید بر سطح سواد پایین برخی مدیران اقتصادی و افرادی که این گونه شعارهای اقتصادی را سر می دهند، گفت: متاسفانه با رواج دانشگاه هایی با رتبه علمی پایین و انتخاب مدیران از میان افرادی در دانشگاه های گمنام یا دانشگاه هایی که فاقد رتبه علمی فارغ التحصل شده اند، دچار عوام زدگی شدیم و شاهد آن هستیم که افرادی با کمترین سطح آگاهی از اقتصاد وارد سطوح مدیریتی شده اند.

وی گفت: به طور قطع پیامد افزایش سقف یارانه های نقدی چیزی جز انتشار پول بدون پشتوانه، افزایش تورم و فساد و در نهایت نابودی اقتصاد کشورمان نیست این در حالی است که عده ای به جای وعده های افزایش تولید و اشتغال هنوز هم شعار عوام فریبانه افزایش میزان یارانه را می دهند.

*تهدید افزایش یارانه نقدی برای اشتغال و تولید

«بایزید مردوخی» کارشناس اقتصادی در گفت و گو نیز در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با اشاره به خطرات وعده های نامزدهای انتخابات پیش رو دوازدهمین دوره ریاست جمهوری درباره افزایش سقف یارانه های نقدی به مردم، اظهار داشت: عده ای با هدف بازی با احساسات مردم و خوشحالی آنها برای جلب توجه آنها وعده افزایش میزان یارانه ها را می دهند اما باید از آنها پرسید چرا درباره محل تامین مابه تفاوت یارانه نقدی حرفی نمی زنند؟

« با توجه به کاهش درآمدهای نفتی ناشی از افت قیمت جهانی آن، نفت نمی تواند منابع تامین افزایش یارانه های نقدی باشد. از سوی دیگر مالیات هم نمی تواند منبعی برای پرداخت یارانه های نقدی باشد چراکه اخذ مالیات در کشورمان کار آسانی نیست از این رو منبع دیگری برای برآورده شدن این شعار انتخاباتی وجود ندارد.»
این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر دولت برای تامین بودجه عمرانی و جاری و تکمیل پروژه های نیمه کاره هم با تنگناهای مالی شدیدی مواجه است و نمی توان منبع مالی جدیدی را برای افزایش سقف یارانه های نقدی تعریف کرد.
مردوخی تاکید کرد: جنبه دیگر این وعده های انتخاباتی ابعاد اجتماعی آن است که موجب علاقه مند شدن مردم به گرفتن یارانه می شود و ممکن است میل به کار کردن و ایجاد اشتغال در اقشار مختلف مردم را کاهش دهد که این یک خطر جدی برای اقتصاد کشورمان محسوب می شود. وی ادامه داد: البته نمی توان منکر این شد که در قانون اساسی، فراهم کردن ابزار رفاهی و در اختیار گذاشتن امکانات به مردم تعریف شده است اما به هیچ وجه ارائه خدمات آموزشی یا بهداشتی در قالب پرداخت یارانه های نقدی تعریف نشده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در هیچ کشور توسعه یافته ای مدیران با شعارهای پوپولیستی وارد کار نمی شوند، گفت: ارائه یارانه در کشورهای توسعه یافته در قالب فراهم کردن امکانات رفاهی برای مردم است و در هیچ کجای دنیا مردم برای گرفتن پول نقد از مردم صف نمی کشند.

* تیم اقتصادی دولت خطرات افزایش یارانه را هشدار دهد
«آلبرت بغازیان» دیگر کارشناس اقتصادی درباره استقبال مردم از شعارهای انتخاباتی با محور افزایش میزان یارانه های نقدی به گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا گفت : چندی پیش در یکی از کشورهای اروپایی نظرسنجی مبنی بر ارائه یارانه نقدی در بین مردم برگزار شد که نتیجه بسیار جالبی داشت. مردم این کشور به پیشنهاد دولت مبنی بر پرداخت یارانه نقدی جواب رد دادند و از دولت خواستند که درباره منبع تامین مالی این پیشنهاد توضیح دهد. در نهایت اینکه علت رد پیشنهاد دولت را پیامدهای منفی ارائه یارانه برای اقتصاد دانستند.
وی افزود: مردم ما هم باید با آگاهی بیشتری به شعارها و وعده های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی بیندیشند. به طور قطع یکی از پیامدهای افزایش یارانه های نقدی با توجه به شرایط اقتصادی امروز، افزایش تورم است. البته خود طرح هدفمندی یارانه ها نمی تواند عاملی برای افزایش تورم باشد اما شاهد آن بودیم که عده ای به بهانه حذف یارانه های سوخت و پرداخت یارانه های نقدی قیمت برخی از کالاها را افزایش دادند.
بغازیان با بیان اینکه از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 89 قرار بر این بود که پرداخت نقدی یارانه ها برای یک دوره زمانی مشخصی اجرایی شود، گفت: ارائه یارانه نقدی به تمام اقشار جامعه و در بلند مدت یک اشتباه بود که دولت قبل مرتکب آن شد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شعارهای افزایش سقف یارانه های نقدی صرفا برای جمع آوری رای است و اتفاقا ضمانت اجرایی ندارد، گفت: هر چند که این سیاست پوپولیستی در ابتدا می تواند موجب رضایت مردم شود اما به طور قطع به زیان مردم و اقتصاد کشور تمام می شود.
وی تاکید کرد: شاید عده ای وعده یارانه 200 هزار تومانی را هم بدهند اما مردم باید آگاه باشند که پرداخت این مبلغ یارانه به بهای کاهش بودجه عمرانی است و فردی که ادعای پرداخت این مبلغ یارانه نقدی را می کند می تواند این ادعا را داشته باشد که به ازای هر گونه ارائه خدمات به مردم بهای آن را دریافت می کند.
بغازیان ادامه داد: جالب این است که مردم کشور ما حاضر به پذیرش افزایش تورم ناشی از بالا رفتن یارانه نقدی هستند این در حالی است که همین تورم در نهایت چیزی بیشتر از اعداد و ارقامی که برای افزایش یارانه ها وعده داده می شود، می تواند در سبد هزینه یک خانوار سهم داشته باشد.
« شاید گروهی مدعی باشند که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان و امارات هم به مردم خود یارانه نقدی پرداخت می کند و مشکلی در ساختار اقتصادی خود ندارد اما به هیچ وجه ساختار اقتصادی ایران و این کشورها و میزان جمعیت آنها با یکدیگر قابل مقایسه نیست و اساسا این قیاس نمی تواند توجیه خوبی برای افزایش سقف یارانه های نقدی در کشورمان باشد.
بغازیان تاکید کرد: به طور قطع این شعار پوپولیستی و عوام فریبانه به صلاح نظام اقتصادی کشورمان نیست و پیشنهاد می دهم، نهادها حاکمیتی درباره این گونه شعارها به نامزدهای انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تذکرات لازم را دهند و این وعده ها جزو خطوط قرمز نامزدها قرار بگیرد.
وی ادامه داد: این زمان بهترین فرصت است که تیم اقتصادی دولت به ویژه وزیر اقتصاد و دارایی درباره خطرات و پیامدهای منفی افزایش سقف یارانه های نقدی هشدارها و آگاهی های لازم را به مردم بدهند.
*«نه» مردم به شعارهای عوام فریبانه
امروز موضوع اشتغال یکی از مهم ترین دغدغه خانواده ها محسوب می شود و شاید اصلی ترین خواسته مردم به ویژه جوانان از رییس جمهوری دوره بعدی کشور به وجود آوردن فرصت های شغلیِ است. نمی توان این موضوع را انکار کرد که افزایش سقف یارانه های نقدی می تواند رضایت بخشی از مردم کشورمان را به همراه داشته باشد اما موضوع ایجاد اشتغال به طور قطع در بین این قشر هم در اولویت قرار دارد.

ضروری است این آگاهی به مردم داده شود که افزایش میزان یارانه های نقدی به قیمت از بین رفتن فرصت های جدید شغلی خواهد بود چرا که یارانه و نحوه حمایت دولت باید صرف بنگاه ها و صنایع تولیدی شود ، از این رو به گفته کارشناسان، این روزها بهترین زمان است برای اینکه مدیران اقتصادی دولت که روزهای سختی را برای تامین یارانه نقدی ماهانه 72 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت کشورمان تجربه کرده اند، خطرات غیر قابل جبران افزایش یارانه نقدی برای اقتصاد ایران را به مردم یادآوری کنند و سطح آگاهی مردم را نسبت به شعارهای عوامفریبانه عده ای در آستانه انتخابات افزایش دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ع سلیمانی

      حقوقهای میلیاردی و اختلاسهای کلان که همه میبرند مصیبت هس نه چندر غازی که به مردم میدن خجالت بکشین از مردم مظلوم نبرید بیت المال را

    • hamed

      ای بابا کدوم اخبارتون رو باور کنیم شما که میگید فروش نفت دوره احمدی نژاد به صفر رسیده بود الان میگید درامد نفت یک چهارم شده بلاخره الان کدوم امار این دولت رو باور کنیم صد رحمت به محمود لا اقل امار خودش رو خراب نمیکرد با دوتا دروغ جور واجور

    • بدون نام

      این افایان که ورد زبانشان یارانه است چرا بااحساسات مردم بازی میکنند ؟
      چرا برای حقوق های نجومی هیچ کاری نکردند ؟
      مردی نبود فتاده را پای زدن
      گردست فتاده ای گرفتی مردی

    • بدون نام

      دادن یارانه به مردم فقیر مصیبت است اما حقوقهای نجومی وچندین میلیونی هیج اشکال شرعی وقانونی برای اقایون نداره خداوکیلی اگرفکرملت هستید بیاییدبین مردم ببینید فقروتنگدستی چه بلایی سرمردمواورده

    • بدون نام

      شما هم سانسور شما هم از مردم نیستید چرا حرفهای دل یک شهروند که با زجر ودورغ مسولین زندگی میکنه را درج نکردی از چه ترسیدیدمگر ما حق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج