۵۰۷۸۵۳
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

سقوط ۴ پله‌ای ایران در رده‌ بندی نابرابری جنسیتی

ایران در رده بندی جهانی نابرابری جنسیتی ۴ پله سقوط کرد و در جایگاه ۱۱۸ قرار گرفت.

خبرگزاری تسنیم: سازمان ملل در جدیدترین گزارش از سلسله گزارش‌های توسعه انسانی به بررسی وضعیت نابربری جنسیتی در ۱۶۰ کشور جهان از جمله ایران بر پایه آمار سال ۲۰۱۵ پرداخته و شاخصی با همین عنوان ارائه کرده و بسته به میزان برابری بین زن و مرد نمره ای به هر کشور در این شاخص داده شده است.

ایران در میان ۱۶۰ کشور جهان رتبه ۱۱۸ را از نظر شاخص نابرابری جنسیتی کسب کرده است. در گزارش توسعه انسانی سال گذشته رتبه ایران از این نظر ۱۱۴ اعلام شده بود که بدین ترتیب ایران در رده بندی جهانی نابرابری جنسیتی ۴ پله نزول داشته است.

در عین حال بر اساس برآورد سازمان ملل نابرابری جنسیتی در ایران طی سال ۲۰۱۵ کمتر شده است. گزارش امسال، نمره ایران در شاخص نابرابری جنسیتی را ۰.۵۰۹ اعلام کرده است. ایران در گزارش سال قبل نمره ۰.۵۱۵ را کسب کرده بود. شاخص نابرابری جنسیتی ارقامی از ۰ تا ۱ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر نابرابری بیشتر میان مرد و زن در یک کشور دارد.

برخی کشورها که در آنها نسبت به ایران نابرابری بیشتری بین زن و مرد وجود دارد عبارتند از: قطر، الجزایر، اندونزی، آفریقای جنوبی، مراکش، هند و زامبیا.

رتبه نخست جهان از نظر شاخص نابرابری جنسیتی را سوئیس با نمره ۰.۰۴کسب کرده است و دانمارک و هلند به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

نکته جالب در این گزارش آن است که کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس که زنان در آنها از حقوق اجتماعی چندانی برخوردار نیستند عمدتاً در رتبه‌های بالای این رده‌بندی و بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند. امارات رتبه ۴۶ را از این نظر به خود اختصاص داده است. رتبه عربستان نیز که زنان در آن از حق رانندگی برخوردار نیستند ۵۰، بحرین ۴۸ و کویت ۷۰ اعلام شده است.

در بین این کشورها فقط قطر در جایگاه خوبی قرار داده نشده است و رتبه این کشور در رده بندی جهانی نابرابری جنسیتی ۱۲۷ اعلام شده است.

بر اساس این گزارش در هر ۱۰۰ هزار نفر زن باردار در ایران ۲۵ نفر هنگام زایمان فوت می کنند. از هر ۱۰۰۰ زنی که در ایران وضع حمل می کنند ۲۶.۷ نفر بین ۱۵ تا ۱۹ سال سن دارند. ۳.۱ درصد کرسی های مجلس کشور به زنان اختصاص دارد. ۶۶.۸ زنان ۲۵ ساله به بالا در ایران تحصیلات متوسطه را می گذرانند. این رقم برای مردان ۷۰.۲ درصد است. همچنین ۱۶.۲ درصد زنان بالای ۱۵ سال در ایران شاغل هستند در حالی که ۷۲.۷ درصد مردان شغل دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باید دید این سنجش بر اساس چه معیارهایی بوده.در هند هم زنان حق کار و رای و تحصیل و رانندگی دارند اما در رده بندی پایینتر از ما هستند.

    • هادی

      احتمالا از نظر تعداد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج