جاباما
۵۰۸۰۳۹
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

یوزپلنگ‌ ها در اتوبان امام علی (ع) چه می‌کنند؟

این روزها در کنار یکی از اتوبان‌های پر رفت‌وآمد تهران، اثری محیطی نصب شده که یادآور یک گونه جانوری روبه انقراض است؛ یوزپلنگ ایرانی که تعداد محدود و انگشت‌شماری از آن باقی‌ مانده است.

خبرگزاری ایسنا: این روزها در کنار یکی از اتوبان‌های پر رفت‌وآمد تهران، اثری محیطی نصب شده که یادآور یک گونه جانوری روبه انقراض است؛ یوزپلنگ ایرانی که تعداد محدود و انگشت‌شماری از آن باقی‌ مانده است.

این اثر با استفاده از نئون فلکسی ساخته و در قالب رویداد «بهارستان» در اتوبان امام علی (ع) شمال بین خروجی مسیل باختر و پل سبلان نصب شده است. این اثر، کار فرشته زمانی، هنرمندی جوان با دغدغه‌های محیط‌ زیستی است.

زمانی درباره این اثر که «یوزپلنگ ایرانی، یک قدم تا انقراض» نام دارد، گفت: اخبار از انقراض گونه‌ای خاص، خبر می‌دهند؛ یوزپلنگ ایرانی که فقط ۱۰ قلاده از آن در ایران باقی مانده است. شکار، حوادث و تصادف‌های جاده‌ای و تخریب محیط زیست این گونه‌ی نادر، از عوامل نابودی آن محسوب می‌شود.
یوزپلنگ‌ ها در اتوبان امام علی (ع) چه می‌کنند؟

یوزپلنگ‌ها در اتوبان امام علی چه می‌کنند؟

او ادامه داد: سرعت بالا و فیگور خاص این حیوان، او را از دیگر یوزها متمایز کرده است. من در این اثر سعی کرده‌ام با تاکید بر عوامل نابودی این موجود، هفت فریم از دویدن او را به‌نمایش بگذارم. استفاده از نور و تاکید بر حرکت دید در شب، از کورسوی امیدی حکایت می‌کند که ممکن است با تاکید و توجه بیشتر به‌دست آید و شرایطی مناسب برای این موجود فراهم شود.

این هنرمند با اشاره به محل نصب آن، اظهار کرد: محل نصب این اثر، اتوبانی است که سرعت حرکت خودروها در آن بسیار زیاد است و حرکت خودروها در هر دو لاین، یک طرف برخلاف دویدن یوز و طرف دیگر، موافق دویدن آن است. در این کار بر قدرت و سرعت بی‌نظیر این موجود تاکید شده است که به‌واسطه ساخته شدن شهرها و حضور انسان‌ها تا انقراض چند قدم دیگر فاصله دارد.

زمانی تاکید کرد: این اثر به‌دنبال زدن تلنگری بر جامعه مصرف‌گرای ایرانی است که محیط زیست این گونه‌های نادر را به تاراج برده است.

او گفت: من درباره دویدن، سرعت و سیستم بدن این حیوان مطالعه زیادی کرده‌ام و طرح‌های زیادی را زده‌ام تا دقیق باشد. من خوشحالم که بازخوردهای خوبی از این موضوع گرفته‌ام و مردم با دیدن طرح تشخیص می‌دهند که این یوزپلنگ ایرانی است. از طرفی خوشحالم که توانستم خطر انقراض این گونه را بار دیگر یادآوری کنم.

فرشته زمانی کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران است و خلق آثار هنری محیطی را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه تو کشور دیگه بود ۱۰رو کرده بودن ۱۰۰

    • بدون نام

      این کارها را باید 10-15 سال پیش میکردن که چیزی باقی مونده بود نه الان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج