۵۰۸۰۶۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

برجام، پشتوانه اقتصاد مقاومتی

يکي از موضوعاتي است که در چند مقطع مورد توجه قرار گرفته با اين تفاوت که اضافاتي بر آن افزوده شده است.

داوود هرميداس باوند، کارشناس مسائل بين‌الملل اقتصاد مقاومتي در وقایع اتفاقیه نوشت: يکي از موضوعاتي است که در چند مقطع مورد توجه قرار گرفته با اين تفاوت که اضافاتي بر آن افزوده شده است.
اقتصاد مقاومتي در شرايطي معنا پيدا مي‌کند که محدوديت‌ها و تحريم‌هايي بر کشور اعمال و دشواري‌هايي پيش‌روي نظام اقتصادي کشور ايجاد شود. دراين‌شرايط باید نظام اقتصادي کشور به‌نحوي تعيين و برنامه‌ريزي شود که بتواند امور جامعه را تداوم ببخشد و با مقاومت در برابر آثار تحريم‌ها، محدوديت‌ها را تاحدودي کاهش دهد. واقعيت آن است که قبل از برجام، ايران با مشکلات فزاينده‌ اقتصادي مواجه بود. ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت در دوران رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد موجب شد استراتژي تهاجمي، مقاومتي و نگاه به شرق در دستور کار دولت قرار بگيرد.

درنتيجه، اتخاذ اين رويه موجب شد شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، موضوع پرونده هسته‌اي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد. درواقع، موضوعاتي به شوراي امنيت ارجاع داده مي‌شوند که مدعی شوند تهديدي براي امنيت بين‌المللي است.

درنتيجه، شاهد بوديم تحريم‌هايي بزرگ در ارتباط با تکنولوژي هسته‌اي و حتي فراتر از آن، سيستم موشکي و سيستم متعارف دفاع موشکي بر ايران تحميل شد. به موازات اين تحريم‌هاي تحميلي، کشورهاي غربي نيز تحريم‌هاي جديدتري را عليه ما اعمال کردند. اتحاديه اروپا و آمريکا، تحريم‌هاي يکجانبه مضاعف را بر ايران تحميل کردند. درنتيجه اين تحريم‌ها سيستم نقل‌وانتقالات بانکي، امور بيمه، سرمايه‌گذاري و... کشور با مشکل مواجه شد و ايران را در تنگنا قرار داد.

حتي اين احتمال نيز وجود داشت که تحريم‌ها گسترش پيدا کنند يا استراتژي سخت‌افزاري يعني اقدام نظامي عليه ايران اتفاق بيفتد. در مواجهه با چنين وضعيتي، خرد سياسي اقتضا مي‌کرد اختلافات ايران با غرب به نحوي عقلاني حل‌وفصل شود. اين واقعيت را بايد پذيرفت که در دولت سابق، مذاکرات به نتيجه و رسيدن به راه‌حل منجر نمي‌شد اما حسن روحاني و محمدجواد ظريف تلاش کردند توافق هسته‌اي در قالب معاهده برجام را به نتيجه برسانند.

برجام نيز درجهت برداشته‌شدن تحريم‌ها و ازميان‌رفتن تنگناهاي اقتصادي کشور نتايجي مثبتي را دربرداشت و به‌طور نسبي، تأثيري بزرگ را مي‌تواند در رفع مشکلات و تنگناهاي اقتصادي کشور داشته باشد. درمجموع، برجام با گشايشي که پيش‌روي اقتصاد کشور قرار داده، مي‌تواند در اجرايي‌شدن اصول و مفاد اقتصاد مقاومتي، تأثير چشمگيري داشته باشد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج