۵۰۸۰۷۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چهره فقر از جهان زدوده می‌شود؟

درحالیکه یافته های جدید بانک جهانی حاکی از آن است که ۹.۱ درصد جمعیت حدود ۸ میلیارد نفری جهان در سال ۲۰۱۶ فقیر بودند، موسسه آکسفام ۳.۶ میلیارد نفر از این جمعیت را درشرایط فقراعلام کرد.البته این مراکز بین الملی شرایط فقیران را در دو نقطه از جهان یکسان نمی دانند.

خبرگزاری ایرنا: درحالیکه یافته های جدید بانک جهانی حاکی از آن است که ۹.۱ درصد جمعیت حدود ۸ میلیارد نفری جهان در سال ۲۰۱۶ فقیر بودند، موسسه آکسفام ۳.۶ میلیارد نفر از این جمعیت را درشرایط فقراعلام کرد.البته این مراکز بین الملی شرایط فقیران را در دو نقطه از جهان یکسان نمی دانند.

بر اساس شاخص قدرت برابری خرید بانک جهانی در سال 2011، افرادی که در روز کمتراز 1.90 دلار درآمد دارند، فقیر محسوب می شوند، اما همه فقرا در سراسر جهان با این درآمد نیز شرایط یکسانی ندارند و با توجه به شرایط اقتصادی -اجتماعی کشورها ،برخی از فقیران در اوضاع به مراتب اسفبارتر اقتصادی به سرمی برند.
طبق گزارش این بانک درسال 1981،حدود 42 درصد از مردم جهان به شدت فقیر بودند. این تعداد از مردم جهان کاملا بی بضاعت بودند ، در بهترین حالت آنها پول کمی برای خوردن و یا تامین پوشاک داشتند و در بدترین حالت آنها گرسنه بودند.
از آن زمان تعداد افرادی که در فقر مطلق به سر می برند حدود یک میلیارد نفر کاهش یافته و تعداد افراد غیرفقیر به تعداد 4 میلیارد نفر تا سال 2013 افزایش یافته است. زیرا بسیاری از کشورها در جهان سیاست های اقتصادی برای مقابله با فقر و ثروتنمند شدن مردم خود را در پی گرفتند. البته مورخان اقتصادی، می گویند دربریتانیا حدود یک قرن از سال 1820 تا 1920 طول کشید که جمعیت فقرا از 40 درصد به کمتر از 10 درصد برسد.
ژاپن نیز اگرچه مدت ها بعد روند فقر زدایی را شروع کرد اما حرکت این کشور در این زمینه پرسرعت تر بود. 80 درصد از جمعیت این کشور که اکنون به عنوان یکی از دو قدرت اصلی آسیا محسوب می شود، در سال 1870 میلادی فقیر بودند ، اما اصلاحات اقتصادی ژاپن آنگونه اجرا شد که در قرن حاضر در این کشور فقیر وجود ندارد.
اکنون دوکشور بزرگ ، چین و اندونزی، با جمعیت هایی به ترتیب 1.4 میلیارد نفر و 260 میلیون نفر در آسیا با استفاده از تجارب ژاپنی های در تلاش برای ازبین بردن فقر در جامعه خود و با سرعتی دو برابر ژاپنی ها هستند.
البته اقتصاددانان بانک جهانی معتقدند این فصل خوش تاریخ دیگر تکرار نمی شود و اینکه صفحه فقر مطلق از تاریخ جهان و کشورها در آینده نزدیک برداشته شود کاملا نامحتمل است زیرا نه تنها فاصله افراد فقیر مطلق و ثروتمندان روز به روز در حال افزایش است بلکه شرایط اقتصادی اجتماعی کشورهای فقیر نیز با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارد.
به گزارش موسسه آکسفام مجموع درآمد ودارایی های 62 نفر از ثروتمندان جهان در حال حاضر به اندازه ثروت 3.6 میلیارد نفر افراد فقیر در جهان است و روند این شکاف عمیق پر سرعت تر از گذشته جلو می رود.
کارشناسان ارشد اقتصادی در بانک جهانی فقرا را در سراسر دنیا به سه گروه بزرگ تقسیم بندی کرده اند: چینی، هندی و سایر فقرا. در سال 1987 آمار فقرا در چین 660 میلیون نفر و در هند 347 میلیون نفر برآورد شده بود. براساس آخرین سرشماری هند 2011 ، این کشور 268 میلیون نفر 'گدا' دارد که این آمار طبق سرشماری سال 2013 چین، 25 میلیون نفر است. هردو کشور البته سیاست های فقرزدایی را پیگیری می کنند اما جمعیت کشورهای آنها به مراتب نسبت به 30 گذشته بسیار بیشتر شده است.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی موسسه بین المللی آکسفام ،' مقایسه وضعیت فقیران در کشورهای مختلف آسیا با یکدیگر متفاوت است و معنای فقر برای هریک از آنها یکسان نیست، به طور مثال فقیران رواندایی با بنگلادشی شرایط یکسانی ندارند هر دو کشور به درآمد کم معروف هستند ، در هر دو کشور فقرا نیازمند شرایط توانمند سازی توسط دولت های خود هستند که این اقدامات در حال اجراست، اما فقرای رواندایی با درآمد زیر یک دلار از شرایط بسیار بدتری نسبت به فقیران بنگلادشی برخوردارند.'
بر اساس اطلاعات بانک جهانی اکنون حدود چهار پنجم افراد فقیر در سراسر جهان در حاشیه شهرها زندگی می کنند و قریب به نیمی از آنها در منطقه زیر صحرا آفریقا زندگی می کنند. البته تعداد فقرا در این منطقه نیز از 54 درصد در سال 1990 به 41 درصد در سال 2013 کاهش یافته است.
بانک جهانی در مقایسه وضعیت فقرا در آفریقا و آسیا ، وضعیت فقیران آفریقایی را بسیار بدتر از آسیایی ها می داند زیرا آفریقا با افزایش نرخ رشد جمعیت 2.5 درصدی در سال، نسبت به 1 درصد آسیا از گسترش جمعیت بیشتری برخوردار است و همین امرسبب شده تا جمعیت افراد فقیر در قاره سیاه بسیار بیشتر ازدهه 1990 باشد.

این سازمان بین المللی ابراز امیدواری کرده است در سال های آینده نه تنها فاصله افراد فقیر و ثروتمند کاهش یابد بلکه با اقدامات دولت ها و کمک های جهانی فاصله میان فقیران نیز در جهان کاهش یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج