جاباما
۵۰۸۳۶۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تبعیض جنسیتی در رویداد بزرگ

نخستین دوره رقابت‌های دوی ماراتن بین‌المللی تهران با نام جام پارس روز جمعه در شرایطی برگزار می‌شود که نمایندگان ٤٢ کشور خارجی برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و دوندگان داخلی نیز استقبال نسبتا خوبی داشته‌اند.

روزنامه شهروند: نخستین دوره رقابت‌های دوی ماراتن بین‌المللی تهران با نام جام پارس روز جمعه در شرایطی برگزار می‌شود که نمایندگان ٤٢ کشور خارجی برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و دوندگان داخلی نیز استقبال نسبتا خوبی داشته‌اند. با وجود برنامه‌ریزی‌های فدراسیون به نظر می‌رسد برخی مسائل هنوز تعیین تکلیف نشده و باید دید تا روز جمعه هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد یا خیر.

٧٦٠ دونده برای چند‌هزار دلار

طبق اعلام فدراسیون دوومیدانی در نخستین دوره رقابت‌های جام پارس که روز جمعه ١٨ فروردین برگزار می‌شود، نمایندگان ایرانی به همراه ٤٢ کشور خارجی حضور دارند. ٦٠٠ داوطلب داخلی که حدود ٦٠ نفر خانم هستند، برای حضور در این رقابت‌ها که ثبت‌نام آن به صورت آزاد انجام شده، شرکت می‌کنند و ١٦٠ دونده خارجی نیز در این مسابقه حضور خواهند داشت. در این میان ٥٠ دونده خارجی جزو بانوان هستند که باید با پوشش اسلامی مسیر مسابقه را طی کنند. به نفرات اول تا سوم بین ٥٠٠ تا ٣‌هزار دلار پرداخت می‌شود.

دوندگان آمریکا و عربستان در تهران

در شرایطی دوندگان ٤٢ کشور خارجی برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که نام دوندگان آمریکایی و عربستانی نیز در میان آنها دیده می‌شود. با این‌که برخی رسانه‌ها از حضور ٢٨ دونده آمریکایی در تهران خبر داده‌اند، رئیس فدراسیون دوومیدانی هنوز چنین خبری را تأیید نمی‌کند: «مجوز شورای برون‌مرزی برای تمام دوندگان کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی صادر شده، اما پروسه صدور ویزا باید طولانی باشد، ولی در مجموع منعی برای حضور آنها نداریم. به‌عنوان مثال دو‌سال پیش هم کشور آمریکا ویزای حضور ما در مسابقات قهرمانی جهان را زمانی صادر کرد که مسابقات به پایان رسیده بود و این موضوعات ممکن است اتفاق بیفتد. ما تمام اسامی ثبت‌نام‌کنندگان را به وزارت خارجه داده‌ایم و کارهای صدور ویزا مربوط به آنها خواهد بود.»

مسیر متفاوت آقایان و بانوان

مسابقه دوی جام پارس توسط یک شخص هلندی به نام سباستین استراتن است که ایران را خانه دوم خود می‌داند و مشتاق است تجربیات خود در مورد این کشور را با دیگران سهیم شود. درحالی‌که ابتدا اعلام شده بود مسیر دوندگان از ورزشگاه آزادی تا میدان فردوسی و بالعکس خواهد بود، روز گذشته درنهایت مشخص شد که مسئولان فدراسیون بعد از هماهنگی با شورای تأمین تصمیم گرفتند مسیر مسابقه از ورزشگاه آزادی تا میدان آزادی و بالعکس باشد که البته هر دونده ٢ بار آن را طی می‌کند. دوی جام پارس در ٣ مسیر برگزار می‌شود که بانوان فقط در یک مسیر مسابقه خواهند داد. مسیری که بانوان طی می‌کنند، ١٠ کیلومتر و دور مجموعه ورزشی آزادی خواهد بود. دوندگان مرد هم می‌توانند در مسیر ٢١ کیلومتری (یک‌بار رفت و برگشت) یا ٤٢ کیلومتری (٢ بار رفت و برگشت) شرکت کنند. بر این اساس مسابقات آقایان ساعت ٧ صبح جمعه و رقابت بانوان ساعت ١٦ همان روز برگزار خواهد شد.

کیهانی: نمی‌شد مسیر بانوان و آقایان یکسان باشد

مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره برگزاری نخستین دوره جام پارس که از سوی برخی رسانه‌ها به‌عنوان ماراتن از آن یاد شده بود، به «شهروند» می‌گوید: «این مسابقه به هیچ عنوان ماراتن نیست و مسابقه دوی آزاد به شمار می‌رود که در تمام دنیا هم مرسوم است. مسافت دوی ماراتن مشخص است اما برای مسابقات آزاد مسافتی در نظر گرفته نشده است. به‌هرحال نخستین تجربه ما در برگزاری این مسابقات است که امیدوارم با موفقیت همراه باشد. من از ابتدای حضورم در فدراسیون به دنبال این بودم که دوومیدانی را به شهر و به میان مردم بیاورم.»

وی در واکنش به انتقاداتی که به قیمت ورودی ١٠٠‌هزار تومانی این مسابقات می‌شود، می‌افزاید: «به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم چون اصلا ١٠٠‌هزار تومان قیمت بالایی نیست. در تمام دنیا ورودیه این مسابقات ١٢٠ یورو است، اما ١٠٠‌هزار تومان تقریبا یک‌پنجم این مبلغ به حساب می‌آید. حضور دوندگان خارجی در این مسابقات می‌تواند نه‌تنها از نظر ورزشی بلکه از نظر اجتماعی و سیاسی هم برای ایران دستاوردهای مهمی داشته باشد.»

کیهانی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا برای بانوان مسیر جداگانه‌ای در نظر گرفته شده، می‌گوید: «ما علاقه زیادی داشتیم تا بانوان هم در این مسابقات حاضر شوند و با وجود رایزنی‌های زیاد درنهایت تصمیم گرفته شد تا مسیر بانوان با آقایان تفاوت داشته باشد. به‌هرحال براساس تصمیماتی که گرفته شده، بانوان باید در مسیر در نظر گرفته در حوالی ورزشگاه آزادی بدوند.»

در انتظار یک تجربه موفق

اینکه مسابقات دوومیدانی در سطح شهر برگزار شود، یک تجربه جدید برای ایران خواهد بود. باید دید روز جمعه و در زمان برگزاری این مسابقه تا چه حد هماهنگی‌های لازم در خیابان‌های غرب تهران توسط ارگان‌های مختلف به وجود می‌آید. البته پیش‌بینی می‌شد استقبال بیشتری از این مسابقات آزاد صورت بگیرد، اگرچه حضور قطعی محمدجعفر مرادی، دونده المپیکی ایران نیز می‌تواند جذابیت‌های این رقابت را افزایش دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج