جاباما
۵۰۸۷۶۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

‌افسردگی را بهتر بشناسید

‌هجدهم فروردين ماه مصادف با هفتم آوريل، به نام روز جهاني بهداشت نام‌گذاري شده است؛ روزي كه براساس تصميم مجمع عمومي سازمان بهداشت جهاني و از سال ۱۹۵۰، شكل گرفت و تا كنون هر سال با شعاري، مطرح مي‌شود.

خبرگزاری ایسنا:‌ هجدهم فروردين ماه مصادف با هفتم آوريل، به نام روز جهاني بهداشت نام‌گذاري شده است؛ روزي كه براساس تصميم مجمع عمومي سازمان بهداشت جهاني و از سال ۱۹۵۰، شكل گرفت و تا كنون هر سال با شعاري، مطرح مي‌شود.

سازمان بهداشت جهاني، امسال (۲۰۱۷) براي روز جهاني بهداشت شعار "بيا در مورد افسردگي حرف بزنيم" را انتخاب و اعلام كرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با گرامیداشت روز جهانی بهداشت، یکی از دلایل انتخاب و اهمیت شعار امسال را شیوع بالای افسردگی و ناتوانی‌های ایجاد شده بر اثر این بیماری دانست و گفت: افسردگی شایعترین و مهمترین بیماری روانپزشکی در بین گروه بزرگسال است.

دكتر محسن مقدمي در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: هم اکنون این بیماری به لحاظ شیوع، در میان ۱۰ عامل اصلی بار بیماری در رده چهارم جهان قرار دارد و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، در رده دوم بیماری های شایع قرار گیرد؛ افسردگی در بانوان، دو برابر بیش از آقایان دیده می شود، اما امروزه به دلایل مختلف، آمار افسردگی در میان جوانان رو به افزایش است و در ایران نیز سیر صعودی داشته است‌.

وي با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی (Who) ، گفت: میزان افسردگی از سال ۲۰۰۵ میلادی، بیش از ۱۸ درصد افزایش یافته است، همچنین شیوع مادام العمر افسردگی ۱۵ درصد است که در بانوان، میزان شیوع به ۲۵ درصد هم می‌رسد‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: بنا به نتایج پژوهش انجام شده سال ۱۳۹۰ در زمینه سلامت روان، نشان داده یک سوم مردم کشور در طول یک سال، احساس نیاز به مراجعه برای مشکلات اعصاب و روان دارند و بخشی از درآمد سرانه خانواده‌های دارای بیمار روانپزشکی، به طور مستقیم صرف این اختلالات می‌شود‌.

نشانه‌های افسردگی‌/ شايد شما هم افسرده‌ايد؟!

به گفته اين پزشك متخصص، بی‌علاقگی به انجام فعالیت‌های روزمره، فقدان احساس لذت در انجام فعالیت‌ها، احساس گناه و بی‌ارزشی، استرس، اضطراب، دلهره، بی‌قراری، زودرنجی، غمگینی و بی‌حوصلگی، فقدان انرژی و تحرک، احساس خستگی دایمی، اختلال در خواب مانند پرخوابی یا کم‌خوابی، اختلال در خوردن مانند کم‌خوری یا پرخوری همراه با کاهش یا افزایش شدید وزن، گرایش به مصرف مشروبات الکلی یا سیگار، ابراز مشکلات بدنی مثل درد معده، حالت تهوع، سردرد بدون نشانه‌های بیماری جسمی، گوشه‌گیری، فقدان برقراری ارتباط، بی توجهی به ظاهر و آراستگی، احساس ناکامی و شکست، فقدان مهارت در تصمیم‌گیری، کاهش تمرکز و توجه، احساس بی‌ارزشی و گناه، نبود رضایت از زندگی و در موارد شدید نیز افکار و احساس خودکشی را به عنوان نشانه‌های افسردگی معرفی کرد‌.

مقدمی، "بيا در موردافسردگی حرف بزنيم" را شعاری ساده و پرمحتوا ارزیابی کرد و گفت: حرف زدن از افکار، احساسات و هیجانات در حال روحی مان تاثیر بسزایی دارند و سبب ارتباط بهتر با اطرافیان می‌شود که این خود در پیشگیری از افسردگی نقش موثری دارد‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكي شيراز اعتقاد دارد كه برای پیشگیری و مدیریت افسردگی، بايد تلاش كنيم تا هر كاري كه مي‌توانيم را انجام دهيم تا تحرك بدني ما افزايش يابد؛ البته او تاكيد دارد كه انتخاب فعاليت‌هايي كه از انجام آن لذت مي‌بريم، مهم است.

مقدمي گفت: بايد از تنها ماندن بیش از حد پرهیز و تلاش كرد بیشتر با افراد مثبت اندیش و مثبت نگر مصاحبت داشت، نبايد در مورد خودمان سختگيري و اهداف بزرگ و دست‌نيافتني تعيين كنيم؛ تنظيم خواب نقش بسزايي در پيشگيري از افسردگي دارد و بايد برای اوقات فراغت خود فعالیت‌های لذت بخش را پيش‌بيني كرده و اگر نشانه‌هايي از موارد ذكر شده را داريم، فورا به روانشناس يا پزشك مراجعه كنيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • غروب

      پس اگر افسردگی این طوری همه مردم ایران افسردگی دارد ند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج