جاباما
۵۰۸۸۸۷
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

پاسخ‌ قاطع موسویان به ادعاهای سخنرانان روسی

سیدحسین موسویان، در کنفرانس موسسه کارنگی که در واشنگتن برگزار شد به ادعاهایی که از سوی سخنرانان آمریکای، روسی، اروپایی و همچنین هیئت معارضین سوریه مطرح شد، پاسخ قاطعی داد.

خبرآنلاین: سیدحسین موسویان، در کنفرانس موسسه کارنگی که در واشنگتن برگزار شد به ادعاهایی که از سوی سخنرانان آمریکای، روسی، اروپایی و همچنین هیئت معارضین سوریه مطرح شد، پاسخ قاطعی داد.

در کنفرانس موسسه مطالعاتی کارنگی آمریکا دربارۀ سوریه که در واشینگتن برگزار شد، پانزده سخنران از کشورهای مختلف حضور داشتند که از جملۀ آنها سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای ایران، سفیر اسبق در آلمان و معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران بود. موسویان که هم اکنون پژوهشگر و مدرس در دانشگاه پرینستون آمریکاست، نیز پاسخ های قاطعی به ادعاهای مطرح شده در این نشست داد.

شرکت کننده گان در این کنفرانس نیز حدود دویست تن از کارشناسان ارشد از خاورمیانه، روسیه، ترکیه، اروپا وچین و آمریکا بودند.

گفتنی است در این کنفرانس ده تن از رهبران معارضین سوریه به ریاست ریاض حجاب، نخست وزیر پیشین سوریه وهماهنگ کننده فعلی هیئت مذاکره اپوزیسیون سوریه در مذاکرات بین المللی نیز حضور داشتند.

در این کنفرانس معارضین مدعی شدند: رژیم اسد، بارها از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوریه استفاده کرده است و باید مجازات شود و هرکس بدنبال احیاء رژیم اسد باشد، سخت دراشتباه است چون مادامیکه او باشد، دیکتاتوری و بی ثباتی وکشتار ادامه خواهد یافت.

معارضین - که همواره در مذاکرات مانع تراشی می کردند، در اظهاراتی ضد ایرانی و ضد روسی که مصداق بارز فرار به جلو بود، مدعی شدند: پنج دور مذاکرات ژنو بی نتیجه بوده و ایران و وروسیه با کش دادن مذاکرات، موجب کشتار بیشتر مردم سوریه شده اند و همه نیروهای خارجی اعم از ایران و روسیه و تروریستها باید خاک سوریه را ترک کنند.

هیئت معارضین همچنین افزود: اوباما بدنبال برخورد با اسد نبود اما ترامپ موضعی روشن تر و قاطع تر دارد.

هیئت اروپایی نیز در این کنفرانس مدعی شد: ایران و روسیه شرایط درمورد سوریه را به جهان دیکته می کنند و موفقیت آنها در سوریه، موجب گسترش نفوذ آنها درخاورمیانه خواهد شد و عنقریب نظرات خود درسایر موارد همچون عراق و یمن را نیز دیکته خواهند کرد.

هیئت اروپایی افزود: رایزنیهای آمریکا و انگلیس آغاز شده و باید این دوکشوررهبری عملیات نظامی ناتو در روسیه را به عهده گرفته و به این وضعیت خاتمه دهند و عملیات نظامی محدود برای مجازات اسد در بکارگیری سلاحهای شیمیایی باید هرچه سریعتر آغاز شود.

هیئت آمریکایی حاضر در کنفرانس نیز بیان داشت: با حمله شیمیایی اخیر، تمام تصورات ترامپ در مورد شانس همکاری با اسد برای نابودی داعش سوریه ازبین رفت و برای پایان بخشیدن به اشغال سوریه توسط ایران و روسیه، کاری خواهد شد که حتی یک دلار کمکهای بین المللی به مناطق تحت اختیار اسد نرسد.

کارشناس آمریکایی حاضر در کنفرانس افزود: دولت ترامپ منابع کمک ها و هزینه های مالی ایران در منطقه را خواهد بست و حمله نظامی محدود به تاسیسات نظامی اسد بویژه پایگاههای نظامی هوایی، دردستور کار ترامپ خواهد بود و ترامپ از این پس بدنبال سیاستها و اقداماتی خواهد بود که اسد نتواند به کشتار بیرحمانه و آزادانه مردم سوریه ادامه دهد. هدف حفظ جان شهروندان سوری خواهد بود.

این کارشناس آمریکایی افزود: روسها به طور عجیب و در سطح گسترده به ترامپ متوسل شده اند که همکاری با آمریکا در مورد سوریه را شکل دهند. چنین توسلی، بیسابقه و مهمترین تحول درروابط مسکو-واشینگتن است.

یک کارشناس روس حاضر در کنفرانس در دفاع از موضع روسیه گفت:

-مسکو علاقه مند است که درقالب یک همکاری مشترک با آمریکا، به بحران سوریه خاتمه دهد.
-روسیه نگران تهدید جهادی های افراطی است و با برخی از سیاستهای ایران در سوریه مشکل دارد و موافق نیست.

سیدحسین موسویان نیز در دفاع از مواضع کشورمان در این کنفرانس و در پاسخ به ادعاهای مطرح شده، گفت:

1- درچند روز گذشته چند حادثه تلخ انسانی در منطقه رخ داد. استفاده از سلاح شیمیایی که منجر به کشته شدن حدود هفتاد شهروند سوری شد و همه هم دراین کنفرانس دراین مورد سخن گفتند. حادثه تلخ دیگر جنایت داعش بود که سی و سه جوان سوری را دریک منطقه و دوازده جوان سوری دیگر را در منطقه دیگر سربرید. هیچ کس هم دراین جلسه راجع به این جنایت صحبت نمی کند.

حادثه سوم هم کشته شدن دویست شهروند بیگناه عراقی در موصل بر اثرحمله هواپیماهای نظامی آمریکا بود. برای جلوگیری ازکشتن شهروندان بیگناه باید اقدام شود اما نه گزینشی. کشته شدن شهروندان توسط هرکشوری باید محکوم شود حال آمریکا باشد یا دولت سوریه، یا تروریستها و یا عربستان که شهروندان یمنی را کشتار میکند.
۲-بحران سوریه تا کنون نتیجه باخت-باخت برای همه بوده است اعم ازسوریه، آمریکا، ایران یا روسیه.

۳- مسئله آمریکا و غرب بکارگیری سلاح شیمیایی نیست زیرا:

اولا: صدام در دوران تجاوز به ایران، از سلاح شیمیایی استفاده کرد و حدود صدهزار ایرانی را کشته و مجروح کرد و آمریکا و اروپا هم مواد و تکنوژی لازم برای ساخت و استفاده سلاحهای شیمیایی را در اختیار او گذاشتند. ایرانیها بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی بعد از جنگ جهانی هستند و از سلاحهای شیمیایی متنفرند و محکوم میکنند.

ثانیا: آمریکا و ناتو به بهانه سلاحهای کشتار جمعی به عراق و لیبی حمله کردند و رهبران این کشورها را ساقط کردند بعد هم برای دنیا معلوم شد که سلاح کشتار جمعی وجود نداشته و دروغی بیش نبوده است.

ثالثا: به محض اینکه در سوریه سلاح شیمیایی به کار گرفته میشود، قبل از هرگونه تحقیق و بررسی، یک دقیقه بعد آمریکا و اروپا دولت اسد را عامل جنایت معرفی می کنند. این نشان میدهد که آمریکا و اروپا به داعش و القاعده اعتماد دارند.

۴- مسئله آمریکا و غرب در سوریه مقابله با دیکتاتوری و برقراری دموکراسی هم نیست زیرا اساس سیاست آمریکا درخاورمیانه در پنجاه، شصت سال گذشته، حمایت از رژیمهای دیکتاتوری بوده، از شاه و مبارک گرفته تا دیکتاتوریهای امروز درمنطقه.

۵-مشکل آمریکا و غرب در سوریه مسائل انسانی و حقوق بشر هم نیست زیرا دهها میلیارد دلار پیشرفته ترین سلاحها را به عربستان میفروشد که حقوق بشر دراین کشور صفر است و این سلاحها را برای کشتار انسانهای بیگناه در یمن بکار می برد.

۶-مسئله اصلی آمریکا، سلطه بر خاورمیانه است. چند دهه نیازمند نفت منطقه بوده اما حالا که بی نیاز از نفت شده، بدنبال تحکیم سلطه اسراییل است. ساقط کردن رژیمهایی همچون لیبی و عراق، حمله نظامی به افغانستان و حالا درسوریه بخشی از این استراتژی است چون اسد درخط مقدم مقابله با اسراییل بود.

۷-بعد از برجام و برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۵ به اجلاس بین المللی سوریه دعوت شد و یک مجموعه ای مورد توافق قرارگرفت شامل تامین تمامیت ارضی سوریه، مبارزه با تروریسم و انتخابات آزاد تحت نظر سازمان ملل. اگرجامعه جهانی برای اجرای این توافق حدی باشد، ایران هم همراهی خواهد کرد.

۸-مسئله اصلی برای ایران مقابله سیاست آمریکا برای تغییر رژیم در ایران و در خاورمیانه و مقابله با تروریسم تکفیری است که منطقه را فراگرفته است.
آمریکا بدنبال تغییر رژیم درایران بوده ، قبلا با استفاده از حمله نظامی در عراق و لیبی رژیمها را تغییر داده و اکنون هم بدنبال تغییر رژیم درسوریه است.

اگر دقت کنید منبع ایدئولوژی همه گروههای تکفیری اعم از القاعده و داعش وجبهه النصره و بوکوحرام، ایدئولوژی وهابیت است که منشاء آن عربستان و یکی از مقاصد آن هم ایران است.

آمریکا هم به خوبی از این واقعیت مطلع است. نیویورک تایمز سند محرمانه ای را منتشر کرد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا، عربستان را منبع اصلی حمایت از تروریسم خوانده بود. اوباما رییس جمهور وقت در مصاحبه با مجله آتلانتیک تصریح کرد که عربستان در طی چند دهه و با صرف میلیاردها دلار، افراگرایی را ترویج کرده است. جو بایدن معاون وقت رییس جمهور آمریکا در سخنرانی دانشگاه هاروارد تصریح کرد که متحدین منطقه ای آمریکا پول و سلاح به تروریستها میدهند تا اسد را ساقط کنند.

ترامپ هم در دوره انتخابات رسما گفت که عربستان منبع اصلی تروریسم است. دولت ایران هم همین اعتقاد را دارد و لذا درمنطقه در خط مقدم مقابله با داعش است و تاکنون دهها نظامی ایرانی درمقابله با داعش درعراق و سوریه جان باخته اند.
۹-ایران و روسیه دردوموضوع هم نظرند. اول مبارزه با تروریسم و دوم مقابله با سیاست تغییر رژیم آمریکا در کشورهای منطقه از طریق زور.

گفتنی است در واکنش به اظهارات موسویان، نیکلای کوژانف گفت روسیه با ایران در برخی از مسایل سوریه هم نظر نیست و هنگام سخنرانی موسویان، یک معارض سوری با اعتراض، جلسه را ترک کرد.

موسویان همچنین درپاسخ به اتهامات معارضین سوری خطاب به آنها گفت:

وقتی صحبت از معارضین می شود، باید این واقعیت را درک کنید که حدود چهل درصد از خاک سوریه در اختیار داعش و بیست درصد هم در اختیار سایرگروههای تروریستی مثل القاعده و جبهه النصره است. حدود شصت درصد ازخاک کشور شما دست تروریستهاست. اپوزیسیون تحصیلکرده مدرن و محترم مثل شخصیت هایی که دراین کنفرانس هستند، نهایت در چند کنفرانس در آمریکا و اروپا شرکت می کنند و در صحنه عملیات واقعی جنگ، نقش تعیین کننده ای ندارید و مدعی هم هستید. شماها باید بروید و با دولت اسد متحد شوید و ابتدا کشورتان را از لوث اشغال تروریستها نجات دهید و بعد هم با همکاری و توافق، یک انتخابات آزاد آنهم زیر نظر سازمان ملل انجام دهید و به رأی مردمتان گردن نهید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      احسنت به موسویان مرگ بر آمریکای جنایت کار

    • jamali

      درود بر این مرد؛ من نیز باایشان موافقم،

    • بدون نام

      واقعا حرف درست جواب نداره

    • ایران

      درود بر آقای موسویان دیپلمات باهوش واداشتند ایران زمین

    • طغرلی

      موسویان یک ایرانی سربلند هست

    • بدون نام

      احسنت

    • علی

      افرین میتوان بدون شعارزدگی سعی کرد واقعیت ها بیان شود

    • بدون نام

      درودبرفرزندپاک وطنم جناب آقای دکتر موسویان ننگ برانانی که این دلاورمرد ایرانی رابالکه جاسوسی دلش راشکستند وازکشورش راندندولی عشق به وطن باعث شد هنوز گاهگاهی درمجامع ودانشگاههای خارجی ازکشورش دفاع میکند.

    • بدون نام

      کاملا معلومه همی اینها رو یک نفر نوشته

    • بدون نام

      اقایون ارزشی سالها قبل به همین موسویان تهمت جاسوسی زدند و نذاشتند در وزارت خارجه کارش را بکنه و الانم سالهاست خارج از ایران زندگی میکنه
      جوری که موسویان از سیاست ایران دفاع کرد شما بلد بودید دفاع کنید؟ مطمئنا نه جز تهمت زدن و مرگ بر این و اون شما چیز دیگری بلد نیستید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج