جاباما
۵۰۹۱۷۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اخلاق سیاسی و شور انتخاباتی

در آستانه انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري، دو اصل مهم بيش از هميشه مطرح مي‌شود.

مجيد انصاري معاون حقوقي رييس‌جمهور در اعتماد نوشت:در آستانه انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري، دو اصل مهم بيش از هميشه مطرح مي‌شود. رعايت اخلاق سياسي از يك سو و ايجاد نشاط انتخاباتي از سوي ديگر، دو اصلي است كه بايد مورد توجه همگان به خصوص كانديداهاي انتخابات و دست‌اندركاران امر انتخابات قرار بگيرد كه اگرچه طي چند دوره اخير خيلي مورد تاكيد قرار گرفته اما، كمتر به مرحله اجرا و عمل رسيده است.
نظام ما نظامي اسلامي است و پايه و اساس اسلام هم بر مبناي اخلاق قرار گرفته است. اساسا پيامبر اكرم (ص) فلسفه بعثت خود را اتمام مكارم اخلاق قرار داده‌اند. بنابراين رعايت اخلاق در همه عرصه‌ها، از جمله عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي و به خصوص موضوعي با اهميت انتخابات بسيار قابل توجه است. رعايت اخلاق در موضوعي كه تمام گروه‌ها، احزاب و جريان‌هاي سياسي و حتي مردم درگير آن مي‌شوند و حتي سال‌ها مي‌تواند كشور را تحت تاثير نتايج خود قرار ‌دهد، شرط مسلماني است، حتي مي‌توان گفت كه فراتر از اسلام شرط انسانيت است.
به هرحال با زيرپا گذاشتن اصول اخلاقي چه توسط كانديداها و چه از سوي طرفداران آنها و چه احزاب و گروه‌ها، طبيعتا حكمي از احكام قانوني هم ناديده گرفته مي‌شود. اين تخطي كه هم قانونشكني بوده و هم خلاف اصول انساني است، زيبنده نظام جمهوري اسلامي ايران و اهداف و آرمان‌هاي بلند آن نمي‌تواند باشد. اين توصيه هميشگي حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري و بزرگان ما بوده است.
همه بايد بدانند كه در فضاي بداخلاقي، جامعه ما رشد نخواهد كرد و بايد عادت كنيم كه خواسته‌هاي خود را به خصوص در عرصه سياسي با اقناع افكار عمومي و با ارايه راهكارها و برنامه‌هاي خود و بدون تخريب ديگران تعقيب كنيم. مردم هم اين را بهتر مي‌پسندند. تجربه هم اين را نشان داده است. به راستي محبوبيت آقاي خاتمي چرا همچنان رو به افزايش است و با همه فشارهايي كه نسبت به ايشان وجود دارد، كاهش نمي‌يابد؟ چون مردم ايشان را مظهر اخلاق و نجابت اخلاق ايراني و اسلامي مي‌دانند. مردم ما در برخورد با رفتارهاي سياسي، اخلاق و اخلاق‌مداري را انتخاب مي‌كنند، بنابراين بداخلاقي‌ها قبل از اينكه به رقيب آسيب بزند به خود فرد يا جريان بداخلاق ضربه وارد خواهد كرد.

اما احساس من در اين دوره از انتخابات فضايي روبه بهبود را نويد مي‌دهد. غالب فعالان سياسي بر اين موضوع تاكيد دارند كه حرمت‌شكني‌ها در انتخابات گذشته به خصوص از سوي كانديداها كه در برنامه‌هاي مناظره‌هاي انتخاباتي و در دولت‌هاي نهم و دهم انجام شد، آثار بسيار نامطلوب و فاجعه‌‌باري براي كشور ما داشت و هنوز هم برخي بداخلاقي‌ها ريشه در همان بنيانگذاري‌هاي نادرست دارد. از اين جهت كانديداها و احزاب بايد توجه داشته باشند كه هنجارشكني و بداخلاقي‌ها منحصر به همان روزهاي انتخابات نيست و در همان زمان هم نمي‌ماند بلكه نتايج آن در لايه‌هاي مختلف اجتماعي رسوب مي‌كند و به مثابه يك بيماري مسري به ساير عرصه‌ها و حوزه‌ها سرايت مي‌كند و سال‌هاي سال فرهنگ جامعه را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. دومين موضوعي كه با توجه به فرا رسيدن زمان انتخابات ذكر آن را مهم مي‌دانم، شور و نشاط انتخاباتي است.
امري كه تحقق آن با برخوردي كه طي هفته‌هاي گذشته با تعدادي از مديران كانال‌هاي تلگرامي شده است، تحت تاثير قرار گرفت. هرچند علت بازداشت اين افراد را نمي‌دانم و از پرونده‌اي كه براي آنان تشكيل شده بي‌خبرم اما، معتقدم كه در آستانه انتخابات اين اتفاق براي اصحاب رسانه و فضاي رسانه‌اي كشور كه پيشگامان شور و نشاط انتخاباتي هستند، خبر خوبي نبوده است.
به نظر من اگر احيانا تخلفات يا كاستي‌هايي هم از سوي اين افراد صورت گرفته است حتي‌المقدر بايد سعي شود كه با تذكر و اقدامات پيشگيرانه با آنها برخورد شود. به هر حال فضاي انتخاباتي ما نياز به نشاط سياسي دارد كه عمدتا اين امر از سوي اصحاب رسانه محقق مي‌شود. به ويژه اينكه ما از گذشته تاكنون شاهد برخوردهاي غيراخلاقي و تخريبي شديد برخي رسانه‌ها نسبت به شخص آقاي روحاني هستيم اما برخورد چنداني با آنها صورت نگرفته است و بنابراين ممكن است كه اين امر شايبه‌هايي را به ذهن جامعه متبادر كند. لذا بايد برخورد با تخلفات، برخورد يكساني باشد و اميدوار هم هستيم كه تعدادي از اصحاب رسانه كه بازداشت شدند مشكل خاصي نداشته باشند و قوه محترم قضاييه اين مساله را در آستانه انتخابات حل و فصل كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج