جاباما
۵۰۹۱۷۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

اصولگرایان در چنبره مشکلات گذشته اند

بسياري اصولگرايان اين روزها خواهان حضور ابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم هستند و او را نسخه نجات‌بخش جناح راست تلقي مي‌كنند.

اعتماد نوشت: بسياري اصولگرايان اين روزها خواهان حضور ابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم هستند و او را نسخه نجات‌بخش جناح راست تلقي مي‌كنند.مرتضي مبلغ، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه حيثيتي كردن پيروزي و شكست رييسي به ضرر شخص او خواهد بود.

كانديداتوري آقاي رييسي و انصراف آقاي فتاح مشكلات اصولگرايان را حل مي‌كند؟

سازوكار كنوني اصولگرايان همچنان از مشكلات گذشته رنج مي‌برد و همچنان در چنبره مشكلات گذشته گرفتار است. نخستين نكته مهم اين است كه متاسفانه نقش برخي از جريانات تندرو را همچنان در اين فرآيند جدي مي‌بينيم. همچنان آن جريانات حضوري فعال دارند و حتي ميدان‌داري هم مي‌كنند. به خصوص در انتخابات اسفند ٩٤ جريانات تندرو نقش پررنگي داشته‌اند. يكي از دلايل اينكه آن ليست به حاشيه رفت همين امر بود. مشكل ديگر اصولگرايان سازوكار شكل‌گيري جمنا به عنوان نهاد وحدت بخش اصولگرايان است. يك جبهه سياسي اگر بخواهد به طور اصولي وارد فرآيند رقابت انتخاباتي شود، بايد سازوكار روشن و قابل دفاعي داشته باشد. هيچگاه اعلام نشد كه جمنا چگونه شكل گرفته است و ملاك انتخاب افراد از سراسر كشور چه بوده است؟
با چه ضوابطي دور هم جمع شده‌اند؟ احزاب چه نقشي در اين سازوكار دارند؟ شفافيتي در روند شكل‌گيري اين جبهه مشاهده نمي‌شود. مهم‌ترين مشكل اين جريان اين بود كه مبناي كارش را بر تخريب بنا كرد. هيچ برنامه و راه‌حل مشخصي هم در ازاي نقدهاي‌شان ارايه نكرده‌اند. برخي از اين آقايان در نقد دولت به مشكلاتي در كشور اشاره مي‌كنند كه خودشان از مسببان آن بوده‌اند. سوابق آنها در آن ٨ سال به گونه‌اي بوده كه نقش مهمي در تخريب‌ها و آسيب‌هاي گسترده داشته‌اند. آنها به جاي پاسخگويي مدعي هم شده‌اند. به هيچ‌وجه شايسته يك جريان اصيل نيست كه با نقد تخريبي كار خود را پيش ببرد. اينكه آنها نمي‌توانند به يك نامزد واحد برسند نيز نشان از مشكلات آنان دارد. به هر حال مشكلات اصولگرايان به اين سادگي رفع نمي‌شود.

اگر اصولگرايان با تك كانديدا يعني رييسي بيايند و او راي نياورد، اين شكست چه تبعاتي مي‌تواند براي اصولگرايان داشته باشد؟

اينكه در جريان رقابت يكي از جريان‌ها شكست بخورد امري طبيعي است. مشكل خود اصولگرايان هستند كه مساله را حيثيتي كرده‌اند و طوري عمل مي‌كنند كه گويي اگر شكست بخورند خيلي بد مي‌شود. اين هم يكي ديگر از مشكلات اصولگرايان است. اين روزها مي‌بينيم كه چه فرآيند سيستماتيكي در تخريب دولت شكل گرفته است. حتي دستاوردهاي سازنده و ملي دولت زير سوال مي‌رود. حتي نهادهاي ملي و عمومي كه از بيت‌المال ارتزاق مي‌كنند، وارد اين فرآيند شده‌اند و دولت را تخريب مي‌كنند. مردم نيز واكنش معكوس به آنها نشان خواهند داد و مي‌دانند كه رفتار اصولگرايان صادقانه و اصيل نيست.
اصولگرايان تمام قد تلاش كردند تا آقاي رييسي به عرصه بيايد و او را تبديل به شخصيت نجات‌بخش اين جريان كرده‌اند. به دليل همين رفتارشان راي نياوردن آقاي رييسي براي‌شان مي‌تواند مشكل‌ساز باشد. آقاي رييسي در جايگاه توليت آستان قدس كار مي‌كند و اگر پيروز نشود به خاطر اين حيثيت‌سازي‌اي كه براي او شده به همان نسبت به ضررش خواهد بود. بالاخره رقابت پيروزي و شكست دارد. حضور آقاي رييسي از نظر اصلاح‌طلبان بسيار خوب است چرا كه بازار انتخابات را گرم مي‌كند و رقابت را جدي‌تر مي‌كند.

كانديداها چطور مي‌توانند از خود چهره قابل قبولي براي افكار عمومي بسازند؟

اين مساله به خودشان و طرفدارانشان باز مي‌گردد. فقط يك توصيه مي‌كنم كه همه تلاش كنند كه در فرآيند انتخابات از جايگاه خود و امكانات بيت‌المال استفاده نكنند. رفتارهايي از ايشان سر نزند كه شايبه انتخاباتي داشته باشد. اين مساله به صلاح هيچكس نيست.

سبد راي رييسي به نظر شما كجا است و چطور مي‌توان آن را سنجيد؟

سبد راي آقاي رييسي بخشي از نيروهاي اصولگرا است. در حال حاضر بخشي از اصولگرايان معتدل طرفدار آقاي روحاني هستند. بخشي از جمنا هم به اين سازوكار جمنا انتقاد دارند و همين امر مي‌تواند باعث شود كه در راي به آقاي رييسي كم انگيزه شوند. پشتوانه‌اي كه در هر انتخابات اصولگرايان داشته‌اند، پايگاه راي آقاي رييسي نيز هستند.

با ورود آقاي رييسي انتخابات دو قطبي مي‌شود؟

دو قطبي به دو معنا به كار مي‌رود. به يك معنا كشور وارد بحران مي‌شود و من اين نوع دو قطبي را به هيچ‌وجه پيش‌بيني نمي‌كنم. دوقطبي ديگر اين است كه رقابت جدي شكل بگيرد و نيروهاي فعال به صحنه بيايند و موتور انتخابات روشن مي‌شود. اين نوع دو قطبي به احتمال زياد با حضور آقاي رييسي به وجود‌ مي‌آيد.

حوادث داخلي و بين‌المللي آيا مي‌تواند منجر به كنار گذاشته شدن آقاي روحاني توسط مردم شود؟

در عالم سياست هر اتفاقي امكان ظهور دارد اما قرائن و شواهد موجود در جامعه نشان مي‌دهد كه در اين مقطع كسي كه مي‌تواند راه اعتدال و سازندگي را ادامه دهد و آرامش مديريتي را تداوم بخشد، آقاي روحاني است. به نظر من اكثريت قريب به اتفاق مردم چنين نظري دارند. بعيد مي‌دانم جامعه راه ديگري جز اين را انتخاب كند.

پيش‌بيني شما از نتيجه انتخابات چيست؟

پيش بيني من اين است كه رياست‌جمهوري آقاي روحاني در ٤ سال آينده هم ادامه داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج