جاباما
۵۰۹۲۲۲
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

مرور کارنامه و سوابق اجرایی نامزدهای «جمنا»

پنجشنبه گذشته «جمنا» به‌عنوان تشکل انتخاباتی اصولگرایان به ترتیب آرا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح را به‌عنوان ۵ نامزد نهایی خود معرفی کرد.

ایران نوشت: پنجشنبه گذشته «جمنا» به‌عنوان تشکل انتخاباتی اصولگرایان به ترتیب آرا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح را به‌عنوان ۵ نامزد نهایی خود معرفی کرد. در این میان، کمیته امداد امام خمینی(ره) در بیانه‌ای اعلام کرد که فتاح قصدی برای حضور در انتخابات نداشته است. به این ترتیب، نفر پس از او، یعنی حمیدرضا حاجی بابایی جایگزین وی خواهد شد، هرچند برخی رسانه‌ها از کناره‌گیری حاجی بابایی نیز خبر داده‌اند. با وجود این، درحالی این چهره‌ها از سوی اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مطرح هستند که مطابق قانون اساسی، رئیس جمهوری باید از میان «رجل سیاسی» انتخاب شود. در ادامه، کارنامه و سوابق مدیریتی و اجرایی نامزدهای اصولگرایان مرور می‌شود.

رئیسی: قضاوت و تولیت
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی (متولد ۱۳۳۹ محله نوق مشهد) با ۵۷ سال سن، درحالی پنجشنبه گذشته، به‌عنوان نفر اول جمنا به عرصه رقابت انتخاباتی پا گذاشت که تنها یک سال و یک ماه و یک روز از آغاز تولیت او بر آستان قدس رضوی می‌گذرد. وی تا پیش از تصدی تولیت آستان قدس رضوی، در سمت‌های قضایی یا دستگاه‌های نظارتی مربوط به قوه قضائیه حضور داشته است. داماد آیت‌الله علم الهدی، در سال ۵۹ و با حضور در دادیاری کرج، وارد دستگاه قضایی شد. دادستان کرج و همدان و جانشین دادستان انقلاب تهران در سال ۶۴ از دیگر مسئولیت‌های قضایی وی است. در سال ۱۳۶۷، بنا به حکم امام خمینی(ره) رسیدگی به مشکلات قضایی در برخی استان‌ها به وی محول شد. در دوره ریاست آیت‌الله یزدی برقوه قضائیه، رئیسی تا سال ۷۳ دادستان تهران بود و از این سال تا سال ۱۳۸۳ به مدت ۱۰ سال، ریاست سازمان بازرسی کل کشور را به عهده داشت. وی همچنین از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه و در دوره دوم ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر دستگاه قضا، از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۵ نیز دادستان کل کشور بود. انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تنها عرصه‌ای بود که رئیسی خود را در معرض رأی و انتخاب مردم قرار داد. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، در دوره چهارم و پنجم مجلس خبرگان با رأی مردم خراسان رضوی به این مجلس راه یافت. وی پیش از عزیمت به مشهد مقدس، تولیت آستان امامزاده صالح(ع) تجریش را به عهده داشت.


زاکانی: سه دوره نمایندگی تهران در مجلس
علیرضا زاکانی (متولد 1344 در تهران) با 52 سال سن، پیش از حضور در عرصه‌های عمومی، دارای مسئولیت‌های نظامی بوده است. معاون گردان، مسئول محور اطلاعات و عملیات قرارگاه نجف 3، قائم‌مقام اطلاعات و عملیات لشگر محمّد رسول‌الله(ص) و نهایتاً مسئولیت محور این لشگر، از جمله مسئولیت‌های نظامی وی بوده است. وی در سال 1376 توانست دکترای عمومی‌ را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کند و در سال 1382 نیز موفق شد دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را به پایان ببرد. او اکنون علاوه بر فعالیت در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، عضو هیأت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران نیز هست. فعالیت‌های سیاسی زاکانی، از سال 77 آغاز شد، زمانی که او مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران را به عهده گرفت. وی همچنین از سال 1379 تا 1382 مسئولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور را به عهده داشت. وی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، توانست آرای مردم تهران را کسب کند. آنچه بیش از هرچیز نام او را مطرح کرد، ریاست او بر «کمیسیون ویژه بررسی برجام، پیامدها و نتایج» آن در مجلس نهم بود.

بذرپاش: از بسیج دانشجویی تا مجلس
مهرداد بذرپاش (متولد 1359 در تهران) با 37 سال سن، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود را از دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد. نامزد جمنا برای انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۷۷ در رشته مهندسی صنایع در دانشگا ه صنعتی شریف پذیرفته شد، سرپرستی بسیج دانشجویی این دانشگاه را به عهده داشت.
وی پس از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران، به ریاست گروه مشاوران جوان شهردار تهران منصوب شد. مدیر فرهنگسرای خاوران، دیگر سمت او در شهرداری تهران در دوران احمدی‌نژاد است. در سال ۱۳۸۶ در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، درحالی که ۲۸ سال داشت، به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس خودرو برگزیده شد. وی ۱۰ ماه پس از تصدی این سمت، به‌عنوان مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا برگزیده شد و تا دو سال در این سمت حضور داشت. بذرپاش در سال ۸۸ از سوی احمدی‌نژاد به سمت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد، هرچند در آذر ۱۳۸۹ در جلسه هیأت دولت برکنار شد. وی در سال ۱۳۹۴ با کسب ۲۷۱ هزار و ۷۷۱ رأی، توانست به‌عنوان نماینده تهران به نهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یابد. وی همچنین صاحب امتیاز روزنامه «وطن امروز» است.

قالیباف؛ از نیروی انتظامی تا شهرداری تهران
محمدباقر قالیباف، چهارمین برگزیده «جمنا» (متولد ۱۳۴۰ در طرقبه مشهد) ۵۶ سال دارد، از سال ۱۳۸۴ تاکنون شهردار تهران است، در نخستین باری که او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، تنها توانست ۴ میلیون رأی را به خود اختصاص دهد. او پیش از این ۱۲ سال، یعنی از سال ۷۹ تا ۸۴، فرمانده نیروی انتظامی کشور بوده است. او که در سال ۹۲ نیز برای دومین بار بخت ناکام خود را برای راهیابی به پاستور آزمود، در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و در سال ۷۶ نیز به‌عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. وی در سال ۶۱ در دوران دفاع مقدس، به فرماندهی لشکر نصر خراسان منصوب شد و سپس در فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا کار خود را دنبال کرد. قالیباف بعد از پایان جنگ فرمانده قرارگاه نجف بود و سپس به جانشینی نیروی مقاومت بسیج منصوب شد. او که اکنون خلبان شرکت هواپیمایی «ایران ایر» نیز هست، سامانه ۱۱۰ پلیس را راه انداخت. اجرای طرح «امنیت اخلاقی» در سال ۱۳۸۱، از دیگر طرح‌های وی در نیروی انتظامی است.

فتاح: از سدسازی تا کمیته امداد
پرویز فتاح (متولد ۱۳۴۰ در ارومیه) با ۵۶ سال سن، تنها نامزد دارای سابقه اجرایی و وزارتی در میان برگزیدگان جمنا بود که البته کناره‌گیری خود را از رقابت اعلام کرد. رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) {از فروردین ۱۳۹۴ تاکنون} کار اجرایی را در سال ۵۸ با فعالیت در جهاد سازندگی استان آذربایجان غربی آغاز کرد. وی در دوران دفاع مقدس، مسئولیت‌های مدیریتی و مهندسی بسیاری داشت. در سال‌های ۶۸ تا ۷۰ نیز فتاح به‌عنوان مسئول ستاد نیروهای سازمان ملل در ایران فعالیت می‌کرد. مدیر امور قراردادی طرح‌های عمرانی در امور سازندگی به مدت ۳ سال و عقد قراردادهای طرح ملی در کشور، ۱۱ سال قائم‌مقامی شرکت مهندس «سپاسد» و معاون فنی در این شرکت و مدیریت ۴ ساله طرح سدهای کرخه و گتوند از دیگر فعالیت‌های مدیریتی وی است.
وی در دولت نهم وزیر نیرو بوده است پس از پایان وزارت نیز، به‌عنوان مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه مشغول فعالیت بوده است که این مسئولیت تا هنگام تصدی ریاست کمیته امداد ادامه یافت. مدیریت تهیه طرح تحقیقاتی ساخت‌وساز مدارس کشور در ۱۱ جلد برای سازمان مدارس کشور، عضویت در تیم مطالعاتی ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور و عضویت در تیم ۹ نفره تعیین میله‌های مرزی ایران و عراق از دیگر مسئولیت‌هایی است که برای فتاح برشمرده می‌شود. وی از معدود گزینه‌های دارای پیشینه اجرایی جدی در فهرست ۵ منتخب نهایی «جمنا» است که البته تأکید کرد که پیشاپیش به گردانندگان «جمنا» اعلام کرده بود که مایل به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیست، براین اساس در میدان رقابت‌ها حضور نخواهد یافت.

حاجی بابایی از مدرسه تا وزارت
حمیدرضا حاجی بابایی (متولد 1338 در مریانج همدان) که به احتمال زیاد، به‌عنوان نفر ششم جایگزین فتاح حذف شده در فهرست نامزدهای جمنا خواهد شد نیز از دیگر نامزدهایی است که سابقه وزارت را در کارنامه خود دارد. او در دولت نخست احمدی‌نژاد وزیر آموزش و پرورش بود که یکی از بحث برانگیزترین اتفاقات مربوط به مدارس، یعنی آتش‌سوزی مدرسه شین آباد در دوران وزارت وی روی داد. او که اکنون 58 سال دارد، از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۲ دبیر مدارس، مدیر آموزشگاه و ریاست آموزش پرورش در شهرستانهای استان همدان را بر عهده داشت. همچنین از سال ۷۲ برای سه سال سابقه تدریس در مراکز تربیت معلم و دوره عالی ضمن خدمت فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی داشته است. حضور در فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در همدان، سبب شد که حاجی بابایی بتواند در سال 74 با رأی مردم این شهرستان به پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یابد.
او در دوره‌های ششم، هفتم، هشتم و دهم نیز توانست آرای مردم همدان را کسب کرده و راهی بهارستان شود. او در دوران نمایندگی‌اش عضو هیأت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل 90 و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است. عضو هیأت امنای دانشگاه بوعلی سینا و عضو هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی همدان از دیگر مسئولیت‌هایی است که وی به عهده داشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ناو های امریکایی بغل گوش ما سوریه رابمباران میکنند حالا کشمکش سیاسی درت کنیم بزنیم سر کله هم

    • حامد

      اینا هیچ کدوم حریف روحانی نیستند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج