۵۰۹۳۱۳
۳ نظر
۵۰۱۲
۳ نظر
۵۰۱۲
پ

کاندیداتوری ابراهیم رئیسی از منظر اصلاح‌ طلبان

بالاخره بعد از گمانه‌زنی‌های متعدد رسانه‌ای که طی ماه‌های اخیر صورت گرفته بود، حجت الاسلام رئیسی تصمیم گرفت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. حضور وی که بسیار مطلوب جریان اصولگرایی است و معتقدند می تواند حسن روحانی را شکست دهد، روز گذشته با استعفا از شورای نظارت بر انتخابات، قطعی شد.

فرارو: بالاخره بعد از گمانه‌زنی‌های متعدد رسانه‌ای که طی ماه‌های اخیر صورت گرفته بود، حجت الاسلام رئیسی تصمیم گرفت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. حضور وی که بسیار مطلوب جریان اصولگرایی است و معتقدند می تواند حسن روحانی را شکست دهد، روز گذشته با استعفا از شورای نظارت بر انتخابات، قطعی شد.
اما اینکه او می تواند در برابر رئیس جمهور مستقر شانس پیروزی داشته باشد یا خیر، مسئله ای است که تا زمان انتخابات بارها و بارها از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی مطرح خواهد شد. در همین خصوص حجت الاسلام فاضل میبدی از مدرسان حوزه در گفت‌وگو با فرارو به تحلیل نقاط قوت و ضعف این دو روحانی حاضر در انتخابات پرداخته است. وی که تاکید دارد حضور رئیسی از مشهد به معنی حمایت حوزه مشهد نیست، می گوید قرار نیست به واسطه حمایت حوزه قم از روحانی، شاهد تقابل میان حوزه مشهد و قم باشیم. آنچه در ادامه می آید مشروح این گفت‌وگو است:

با توجه به اینکه فضای حوزه علمیه قم تا حدود زیادی تمایل به آقای روحانی دارد و از سوی دیگر آقای رئیسی از مشهد کاندید انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، آیا ممکن است همین مسئله باعث شود تقابلی میان حوزه قم و مشهد رخ بدهد؟

فکر نمی کنم که این انتخابات موجب شود که حوزه قم و مشهد دربرابر یکدیگر قرار بگیرند. زیرا آقای رئیسی به طورکلی در حوزه مشهد شناخته شده نیستند. ایشان پیش از انقلاب یک مدتی در قم تحصیل کردند و رفتند. از طرف دیگر در قم طی صحبت‌هایی که من با برخی مراجع و علمای داشته‌ام همانطور که شما هم اشاره کردید، تمایلشان به آقای روحانی بیشتر است. آنها معتقدند که اگر دولت را بعد از چهارسال به رئیس جمهور جدید تحویل داده شود، کشور دچار خسران می شود.

لذا رای اکثریت آنها به آقای روحانی است. ضمن اینکه آقای رئیسی در قم هم شناخته شده نیست. حالا شاید در فاصله زمانی باقی مانده تا انتخابات جریانی تشکیل شود که از ایشان حمایت کنند ولی فعلا این اتفاق نیافتاده است. بنابراین گمان نمی کنم که تقابلی میان حوزه مشهد و قم صورت بگیرد. البته من خیلی در جریان حوزه مشهد نیستم اما به صرف اینکه یک روحانی در مشهد فعالیت دارد یا عضو شورای مدیریت باشد، دلیل نمی‌شود که حوزه این شهر از او حمایت کند.

با توجه به ارتباط ایشان با حجت الاسلام علم الهدی، آیا می توانند بر حوزه تاثیر بگذارند رای مثبت آنها را با خود همراه کنند؟

متاسفانه آقای علم‌الهدی طی سال‌های اخیر خودشان را بسیار درگیر سیاست کرده‌اند و موضع‌گیری‌های تندی در این مدت داشته است که از طرف مراجع قم هم قابل قبول نیست در مشهد هم قطعا مورد پذیرش قرار نمی گیرد. زیرا به طور کلی چنین مواضعی از سوی روحانیون بزرگ مورد قبول نیست. حالا این روحانیون چه مشهد باشند و چه در قم. بنابراین به نظر من خود ایشان هم در حوزه مشهد تاثیر چندانی ندارند.

شما به این اشاره کردید که هنوز در قم جریان حامی آقای رئیسی شکل نگرفته است. اما مدتی قبل خبرهایی مبنی بر دیدار آقای مصباح یزدی با تولیت آستان قدس منتشر شد که در این دیدار آقای مصباح حمایت خودشان را از ایشان مطرح کرده‌اند.فکر می کنید این جریان حامی آقای رئیسی در حوزه قم می تواند از همینجا شکل بگیرد؟

شرایط آقای مصباح با آقای علم‌الهدی تفاوتی ندارد. ضمن که ایشان هیچ وقت در حوزه قم تاثیرگذار نبودند. به ویژه طی سال‌های اخیر و اظهار نظرهای عجیب ایشان درباره دولت نهم و دهم که همه مسائل را به خدا و امام زمان(عج) مربوط کردند، این عدم تاثیرگذاریشان، به مراتب بیشتر شده است. بنابراین اگر ایشان از آقای رئیسی حمایت کند، کاملا نتیجه عکس می دهد و قطعا به ضرر آقای رئیسی خواهد بود و نمی تواند در حوزه قم مورد توجه قرار بگیرند.

شما گفتید که آقای رئیسی مدتی پیش از انقلاب در حوزه قم تحصیل کرده اند. این نشان می‌دهد که تا حدودی از پیشینه ایشان مطلع هستید. اما عموم مردم اطلاعات خاصی نسبت به ایشان ندارند. آیا این عدم شناخت می‌تواند به نفع ایشان باشد یا به ضررشان؟

ببیینید در شرایط امروزه کشور یک روحانی که صرفا سابقه در قوه قضائیه داشته باشد و کارهای اجرایی به معنای اجرایی کشور انجام نداده باشد و در مراسم سخنرانی علمی و فرهنگی حضور نداشته، نمی تواند خود را به عنوان رئیس جمهور به مردم معرفی کند.

ببینید آقای خاتمی که در سال ۷۶ پا به عرصه انتخابات گذاشتند، یک وجهه فرهنگی داشتند و چند سال وزیر ارشاد بودند و یک تعریف مشخص و مهم از امام داشتند و همین مسائل و موارد دیگر باعث شد مردم به ایشان رای بدهند. اما آقای رئیسی این فاکتورها را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود اثبات خودشان به مردم مشکل شود.

اما حالا در مقابل ایشان فردی(حسن روحانی) قرار دارد که طی چهار سال اخیر خود را به ملت ایران شناسانده است و از همان ابتدای پیروزی انقلاب در بدنه امنیتی و اجرایی نظام بوده است. البته این به معنی این نیست که می توان از تمامی اقدامات ایشان دفاع کرد اما به هرحال یک چنین عقبه‌ای همراه آقای روحانی است.

حضور آقای رئیسی مدتی است که مطرح است. موضع جریان اصلاحات به عنوان حامیان دولت در این باره چیست؟

موضع اصلاح‌طلبان این است که از حضور آقای رئیسی استقبال می کنند. زیرا معتقدند که با شرکت ایشان در انتخابات حضور مردم پای صندوق‌های رای بیشتر می‌شود و آقای روحانی با رای بیشتری نسبت به سال ۹۲ انتخابات را پیروز می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی خنده دار بود .روحانی دیگه رای نمیاره .کشور و نابود کرد .سرتون را کردید زیر برف ...از بازار و اقتصاد پوکیده خبر ندارید..حسادت داره شما را میکشه. ...

    • اشنا

      نه برادر شما دارید از حسادت مترکید چون همه مردم ایران میدونند به چه کسی رای بدهند . همدیگر و میبینیم

    • بدون نام

      درجواب 1154
      من احتمال میدم شمایکی ازبرکات برجامش منتفع شدید که اینجوری ازش حمایت میکنید والابه ماکه چیزی نرسید الاوضع محددتحریمها
      حتی به قول رییس جمهورتون "عینک"هم زدیم اماازآفتاب تابانش چیزی ندیدیم
      شماخوش باش تا42روزه دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج