۵۰۹۳۸۵
۵۰۴۱
۵۰۴۱
پ

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

از اوایل دهه ۹۰، دشمنی بین بایرن و دورتموند شعله ور شد و حالا امشب آنها برگزار کننده یک "در کلاسیکر" دیگر هستند.​​​​​​​

ورزش سه: بایرن مونیخ و دورتموند، ۱۹ جام از ۲۳ جام اخیر توزیع شده در فوتبال آلمان را از آن خود کرده اند و نبرد این دو تیم یکی از جدال های کلاسیک فوتبال دنیا به شمار می آید. اما رقابت این دو تیم همیشه نیز به این شکل نبوده است. در ادامه، دلایل تبدیل شدن این مسابقه به بزرگترین بازی فوتبال ژرمن ها را بررسی خواهیم کرد؛

قبل از شروع جنگ (دهه ۷۰ و ۸۰)

در دهه ۷۰ و ۸۰، اگرچه بایرن سلطه کاملی بر فوتبال آلمان داشت، اما رقبای آنها نه دورتموند، بلکه تیم هایی مانند گلادباخ، هامبورگ و برمن بودند.

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

تنها بازی به یادماندنی این دو تیم در آن ادوار را می توان پیروزی ۱-۱۱ بایرن در سال ۱۹۷۱ دانست و در آن مقطع زنبورها نامی در بین قدرت های بزرگ فوتبال آلمان نداشتند.

ظهور پدیده ای به نام دورتموند (۱۹۹۶-۱۹۹۴)

بعد از سالها میانه نشینی، زنبورها در دهه ۹۰ با هیتسفیلد تبدیل به تیم بزرگی شدند و بعد از سالها تلاش برای قهرمانی، در سال ۱۹۹۵ به این مهم دست یافتند تا با سرمربی جدید خود تبدیل به قدرت اول فوتبال آلمان شوند.

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

فصل بعد، دورتموند نمایش درخشان خود را ادامه داد و باز هم با غلبه سریالی بر بایرن، فاتح بوندس لیگا شد تا شاهد ظهور پدیده ای به نام دورتموند در فوتبال آلمان باشیم.

تولد رقابت بزرگ (۱۹۹۷)

اما در سال ۹۷، باواریایی ها باز هم حاکم مطلق فوتبال آلمان شدند اما دیدارهای رو در روی دو تیم حاشیه های فراوانی داشت.


بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

در یکی از ماندگارترین صحنه های این دیدار، لوتار ماتیوس با گریه کردن همانند کودکان ادای اندی مولر را درآورد و هافبک جنجالی دورتموند نیز همینگونه اقدامی تلافی جویانه انجام داد. اما در همان فصل، مولر و دورتموند با شکست یوونتوس در ورزشگاه خانگی بایرن، بر بام فوتبال اروپا ایستادند.

این در حالی بود که بایرن برای کسب اولین قهرمانی در اروپا بعد از سال ۱۹۷۶ همچنان در انتظار بود.

جا به جایی قدرت؟ (۱۹۹۸)

اگرچه در آن مقطع کایزسلاترن نیز تبدیل به مدعی شده بود، اما رقابت دورتموند و بایرن به یک چهارم لیگ قهرمانان موکول شد و در حالیکه هر دو دیدار با تساوی ۰-۰ به پایان رسیده بود، دورتموند با گلزنی استفان چاپیوسات در وقت اضافی به مرحله بعد صعود کرد تا باز هم زنبورها در اروپا بالاتر از بایرن قرار بگیرند.

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

در آن مقطع و در عرصه بین المللی، بایرن رقیبی بزرگ و مقتدر به نام دورتموند پیدا کرده بود و دیگر کسی به تیم هیتسفیلد به چشم یک جرقه زودگذر نگاه نمی کرد.

تهییج به سبک اولیور کان (۱۹۹۹)

یکی از به یادماندنی ترین لحظات دیدارهای بایرن و دورتموند در آن مقطع بدون شک متعلق به اولیور کان، سنگربان افسانه ای بایرن و فوتبال المان است.

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

در دیداری که بایرن با ۲ گل عقب بود، کان با حرکتی کونگ فوئی و به قصد انتقام به سمت چاپیوسات، مهاجم دورتموند ضربه زد و در صحنه ای دیگر، به صورت هیکو هرلیش حمله ور شد تا از این طریق باعث بیداری همبازیانش و بازگشت آنها به جریان مسابقه باشد. اولیور کان همچنین با این حرکت نام خود را در این رقابت بزرگ به ثبت برساند.

بایرن در نهایت با تساوی ۲-۲ میدان را ترک کرد اما در همان سال دوباره موفق شد جایگاه شماره یک بوندس لیگا را از آن خود کند.

فاصله گرفتن رقبا (۱۹۹۹-۲۰۰۲)

با استخدام اوتمار هیتسفیلد از تیم رقیب، بایرن دوباره به قدرت اول تبدیل شد و حاصل آن سالها، سه بوندسلیگای متوالی و یک بار فتح لیگ قهرمانان اروپا بود.

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

در آن مقطع، پدیده ای به نام لورکوزن با ستارگانی جوان مانند بالاک و لوسیو نیز در فوتبال آلمان ظهور کرد و نمایش های خاطره انگیزی به جای گذاشت که صعود به فینال لیگ قهرمانان را باید شاخص ترین قسمت پروژه تاپ مولر دانست.

اما در همین مقطع، خشن ترین نبرد تاریخ دو تیم در سال ۲۰۰۱ رقم خورد که آن دیدار با ۱۳ کارت شامل ۳ کارت قرمز، به نبردی ماندگار در تاریخ دو تیم بدل شد.

سلطه بایرن، افت دورتموند (۲۰۰۳-۲۰۱۰)

با به خدمت گرفتن ستارگان بزرگ، بایرن یک بار دیگر به قدرت بلامنازع فوتبال آلمان تبدیل شد و موفق شد طی این ۸ سال و با ستارگانی مانند ماکای، روبن و ریبری، ۵ بار جام قهرمانی بوندس لیگا را از آن خود کند و در قاره سبز نیز تبدیل به تنها نماینده مدعی ژرمن ها شود.

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

مشکلات مالی، دورتموند را به مرز فروپاشی کشاند و مدیریت ضعیف باعث شد تا دورتموند تبدیل به اولین باشگاه بوندس لیگا شود که دو بار و در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ تا مرز نابودی پیش رفته است اما اعطای وام ۲ میلیون یورویی از سوی بایرن، زنبورها را از ورشکستگی نجات داد.

بازگشت دورتموند به رقابت (۲۰۱۰-۲۰۱۲)

با حضور پدیده ای به نام یورگن کلوپ و با ظهور ستارگانی مانند لواندوفسکی، کاگاوا، هوملس و گوتزه، دورتموند موفق شد دو بار متوالی فاتح بوندس لیگا شده تا بعد از بایرن تبدیل به اولین تیمی شود که از دهه ۹۰، قادر به دفاع از عنوان قهرمانی خود بوده است.

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

اما لحظه به یادماندنی آن مقطع برای زنبورها، پیروزی ۲-۵ در جام حذفی با هت تریک لواندوفسکی بود. یک هفته بعد از این فاجعه، بایرن در فینال لیگ قهرمانان و در خانه خودش نیز مغلوب چلسی شد.

سلطه بایرن تا امروز (۲۰۱۳)

بعد از فصول رویایی کلوپ، بایرن زخم های خود را ترمیم کرد و فصل بعد یک قهرمانی درخشان دیگر، تنها با پذیرش یک شکست را به کارنامه خود اضافه کرد. باواریایی ها همچنین با شکست دورتموند در مرحله یک چهارم، جام حذفی آن فصل را نیز از آن خود کردند.

بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

اما بزرگ ترین نبرد آنها در فینال لیگ قهرمانان و در ورزشگاه ویمبلی شکل گرفت که تیم یوپ هاینکس موفق شد با گل دقایق پایانی آرین روبن، بر بام اروپا تکیه زده و تبدیل به اولین تیم تاریخ فوتبال آلمان شوند که فاتح سه گانه شده اند.

تاراج ستارگان دورتموند (۲۰۱۳ تا امروز)

طی سالهای اخیر، یکی از دلایل اصلی دشمنی هواداران دورتموند با بایرن را باید ربودن ستارگان این تیم توسط اف سی هالیوود دانست.


بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

تنها چند روز قبل از فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۳، انتقال گوتزه به بایرن رسمی شد و در فصول بعدی ستارگانی مانند لواندوفسکی و هوملس نیز از دورتموند راهی مونیخ شدند تا تئوری تضعیف رقبای داخلی توسط بایرن بیشتر رنگ و بوی واقعیت بگیرد.

دوران مربیگری گواردیولا (۲۰۱۳-۲۰۱۶)

پپ گواردیولا هدایت تیم فاتح سه گانه هاینکس را به دست گرفت و روند فوق العاده مونیخی ها را حداقل در آلمان ادامه داد.


بایرن - دورتموند؛ تاریخچه یک دشمنی

اگرچه زنبورها در چند رویارویی مستقیم موفق به شکست بایرن شدند، اما تیم گواردیولا تبدیل به قدرت بلامنازع و فاتح همه جام های داخلی شد. طی این سالها، دورتموند یک بار و در ضربات پنالتی موفق به شکست بایرن در نیمه نهایی جام حذفی شد که البته در فینال توفیقی نیافت و به نایب قهرمانی قناعت کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج